0  |  1

فناوری فرهنگ، درآمدزایی به شیوه غیر نفتی

فناوری فرهنگ، درآمدزایی به شیوه غیر نفتی

مدیر گروه رشته فناوری فرهنگ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی موضوع فروش محصولات غیر نفتی مطرح است، گفت: دانشجویان رشته فناوری فرهنگ با ارائه محصولات فرهنگی با فناوری بالا به فناوری داخلی و اقتصاد کمک می کنند.
ابوالقاسم صادقی نیارکی اظهار کرد: امسال تمرکز بر استفاده بیشتر از منابع غیر نفتی است، بنابراین باید از منابع موجود مثل فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی برای درآمدزایی استفاده کنیم. دانشگاه خواجه نصیر در نظر دارد رشته فناوری فرهنگ را ایجاد کند تا دانشجویان با تاسیس شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات خلاقانه و هایتک (با فناوری بالا) باعث اشتغال زایی شوند.
استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: دانشگاه خواجه نصیر با همکاری بهترین دانشگاه صنعتی کره جنوبی (kaist) تفاهم نامه ای در سال 93 برای برگزاری یک دوره مشترک در خصوص رشته فناوری فرهنگ (Culture Technology) منعقد کرد.
وی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری از برگزاری دوره مشترک با کره جنوبی و ورود رشته فناوری فرهنگ به دانشگاه های ایران حمایت کرد. این رشته در نظر دارد فرهنگ ایرانی اسلامی را با استفاده از فناوری جذاب کند. بنابراین شاخه های مختلف فرهنگ مورد توجه قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در این رشته دانشجویان مجهز به فناوری می شوند، افزود: به عنوان مثل دانشجویان با توجه به شاهنامه، قرآن و نهج البلاغه محصولات فرهنگی خلاق همراه با تکنولوژی مثل بازی های رایانه ای، نرم افزار و کتاب تولید می کنند.
مدیر گروه رشته فناوری فرهنگ ادامه داد: زمانی که افراد به طور تخصصی این رشته را آموزش ببینند با تولید محصولات جذاب و هایتک (محصول با تکنولوژی بالا) توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند و مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفته و با فرهنگ دینی و تمدن کشور نیز آشنا می شوند.
صادقی نیارکی با اشاره به موضوع تهاجم فرهنگی در شرایط کنونی کشور، اظهار کرد: استفاده از فناوری فرهنگ مثل کتاب های دیجیتال، بازی های کامپیوتری و روش های روز دنیا بسیار کاربردی تر از فرهنگ سازی کلامی مستقیم برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.
وی تصریح کرد: محصولات ما از فرهنگ غنی ایرانی ایجاد می شود. دانشگاه کره ای نیز به دلیل وجود تمدن بالای هفت هزار ساله ایران به دوره مشترک علاقه نشان داد. حتی پیش از دوره مشترک دو کشور دانشجویان دکتری و ارشد چند پروژه فرهنگی با محوریت فرهنگ ایرانی تولید کرده بودند.
صادقی نیارکی عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاه خواجه نصیر بیشتر روی زیر ساخت های رشته فناوری فرهنگ کار شده و یک دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دکتری برای آموزش به دانشگاه صنعتی کره (دانشکده فناوری فرهنگ) اعزام شده و دوره فرصت مطالعاتی آنها به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: مقرر شد در دانشگاه خواجه نصیر، دانشکده فناوری فرهنگ احداث و نماینده دانشگاه کره ای در خاورمیانه باشد.
استاد دانشگاه خواجه نصیر در خصوص تفاهم نامه دانشگاه خواجه نصیر با دانشگاه صدا و سیما نیز، تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه صدا و سیما نتیجه چهار ماه مذاکره است. زیرا این دانشگاه زیر نظر سازمان صدا و سیما بوده و پروژه های بزرگ سمعی و بصری را انجام می دهد که نیاز رشته فناوری فرهنگ است.
صادقی نیارکی گفت: هدف از این تفاهم نامه و برگزاری دوره مشترک با دانشگاه کره ای تشکیل گروه های آموزشی ماهر و توانمند در دانشگاه خواجه نصیر است.
وی توضیح داد: رشته فناوری فرهنگ به هنرمند، متخصص کامپیوتر و متخصص دینی و ایران شناس (شناسایی شاهنامه و فرهنگ ایرانی) برای انجام پروژه ها نیاز دارد.
مدیر گروه رشته فناوری فرهنگ افزود: نیروهای هنرمند از دانشگاه صدا و سیما جذب می شوند و تفاهم نامه با صدا و سیما در خصوص گروه آموزشی است. زیرا دانشگاه خواجه نصیر نیروی فنی توانمند دارد، اما نیاز به جذب متخصص فعالیت های سمعی و بصری است.
وی عنوان کرد: رشته فناوری فرهنگ در مرحله آکادمیک و پژوهشی، تاسیس آزمایشگاه و احداث دانشکده با هدف تربیت علمی دانشجو و محصولات دانش بنیان است که تولید محصولات دانش بنیان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری نیز پشتیبانی می شود.
رشته فناوری فرهنگ به دفترچه کنکور می رسد
استاد دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه این رشته به تازگی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: به دلیل اشتغال زایی این رشته دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد.
صادقی نیارکی ادامه داد: رشته فناوری فرهنگ سال آینده برای انتخاب در دفترچه سنجش قرار می گیرد و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید از یک سازمانی بورسیه داشته باشند یا خود داوطلب برای پذیرش در رشته بورسیه بگیرد.
وی ادامه داد: سازمان های متولی فناوری و فرهنگ می توانند در صورت نیاز نیروهای خود را مثل سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد بورسیه کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com