0  |  0

تلاش دولت برای حمایت از کسب و کارهای مجازی

تلاش دولت برای حمایت از کسب و کارهای مجازی

توسعه کسب و کارهای مجازی و ایجاد اشتغالزایی از طریق آن از اهداف مهم دولت است و تلاش شده تا با برداشتن موانع از مسیر این کسب و کارها و همچنین ارائه تسهیلات به آنها در این راستا گام برداشته شود. در حال حاضر یکی از دغدغه های فعالان مشاغل اینترنتی فیلترینگ است و برخی خلاء ها باعث شده تا به جای ایجاد مانع برای فعالیت های غیر مجاز، فعالیت های مجاز دستخوش فیلتر شوند. بر این اساس و برای رفع مشکلات اینچنینی کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شده است و چندی پیش وزیر ارتباطات از آن خبر داد. کارشناسان تشکیل این کمیته را نشان دهنده اهتمام دولت به حمایت از کسب و کارهای مجازی دانسته و البته موفقیت آن را مشروط به مواردی عنوان می کنند. آرش سروری، کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با پاد فیلترینگ را بزرگ‌ترین چالش کسب و کارهای مجازی و فین تک‌ها عنوان کرده و می گوید: تشکیل کمیته ضدفیلترینگ نشان دهنده اهتمام دولت به توسعه کسب و کارهای مجازی و اهمیت آنها در اقتصاد کشور است. بررسی ها نشان می دهد روند فیلتر شدن فین تک ها در کشور کند شده است و گزارش ها از روند رو به گسترش فعالیت فین تک ها در یکسال گذشته و افزایش سهم آنها در بازار حکایت دارد
کسب و کارهای مجازی به‌دلیل نقص قوانین و اجرا نشدن دقیق قوانین با چالش بزرگی به نام فیلترینگ روبه‌رو هستند. آرش سروری، کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اثرات مخرب فیلترینگ بر کسب و کارهای مجازی گفت: فیلترینگ آسانترین راه اما پرضررترین اقدام برای کسب و کارهای مجازی است. وی با اشاره به اثرات مخرب استفاده از فیلترشکن ها و حملات گسترده نرم‌افزارهای مخربِ پنهان شده در فیلترشکن ها، اقدام‌های سلبی برای رفع مشکلات ناشی از فیلترینگ برای کسب‌وکارها را زیان ده عنوان کرد و گفت: اثرات جانبی منفی فیلترینگ بسیار گسترده‌تر از اثرات مورد انتظار آن است و از این رو با تشکیل کمیته ضد فیلترینگ دولت انتظار می رود تا فعالیت های مجاز کسب و کارهای اینترنتی با آسیب های کمتری رو به رو باشند.
مهدی عبادی، دبیر انجمن فین تک نیز در این خصوص گفت: با تشکیل کمیته ضد فیلتر نهادهای دولتی نمی‌توانند به صورت مستقیم از کسب و کارها شکایت کرده و درخواست فیلترینگ ارائه دهند، چرا که آنها ابتدا باید شکایت خود را در این کمیته مطرح کنند و در صورت تأیید تخلف به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارسال شود.
وی با بیان اینکه نباید با کسب و کارها سلبی برخورد شود، افزود: عجیب است پلتفرمی که تمام مجوزها و نشان‌های لازم را از نهادهای مربوطه دریافت کرده و از سوی دیگر مکان و صاحب آن کسب و کار نیز در دسترس است، مسئولان به جای اقدام قضایی، اثبات تخلف و ارائه حکم مسدودسازی، در همان ابتدای امر پلتفرمی را مسدود می‌کنند.
مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به ظرفیت بالای کسب و کارهای مجازی برای اشتغالزایی و نقش آن در توسعه اقتصادی گفت: اشتغال در فضای مجازی با سرمایه گذاری کمتری ایجاد می شود و یکی از قالب‌های مهم تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و یا نوپاست. وی با اشاره به نرخ بیکاری در کشور گفت: با توجه به این مساله توجه به این حوزه می تواند در حل نسبی مشکل بیکاری هم در حد و اندازه خود موثر باشد.
در مجموع اظهارات کارشناسان و فعالان این حوزه حاکی از این است که تشکیل کمیته ضد فیلترینگ اقدامی مثبت و موثر برای توسعه کسب و کارهای مجازی و نشان دهنده اهتمام و توجه دولت به حمایت از آنهاست و نیازمند همکاری همه نهادهای حکومتی است. به گفته آنها تشکیل این کمیته و ضمانت اجرایی عمل به مصوبات آن می‌تواند دستکم بخشی از مشکلاتی که از سوی نهادهای دولتی برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد می‌شود را کاهش دهد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com