0  |  3

چگونه بدون ایجاد مقاومت در سازمان نوآوری ايجاد كنيم؟

چگونه بدون ایجاد مقاومت در سازمان نوآوری ايجاد كنيم؟

رهبران كسب و كار می‌دانند كه نوآوری، برای رشد و موفقیت یك شركت بسیار مهم است. ولی شناسایی ایده‌های خلاقانه در سطح شركت، معمولا اعتراض شدیدی را به همراه دارد، زیرا افراد شركت از این می‌ترسند كه هرگونه نوآوری ممكن است در عملیات كسب و كار اختلال ایجاد کند.

لازم نیست تمام افراد سازمان خود را درگیر فعالیت‌های مربوط به نوآوری نمایید. تیم‌های نوآوری كوچك اگر ساختار درستی داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند بدون اختلال در عملیات‌های روزمره‌ی كسب و كار، تعداد زیادی ایده‌ی ارزشمند تولید كنند.

كارهای زیر به شما كمك می‌كنند تا بدون هرج و مرج بتوانید در كسب و كار خود نوآوری ایجاد کنید:

1 . اعضای تیم نوآوری را شناسایی كنید"

یك گروه شش تا هشت نفره انتخاب كنید كه به نوآوری علاقه داشته باشند. افرادی را انتخاب كنید كه از فعالیت‌های خلاقانه لذت ببرند و رهبرانی قوی برای هدایت تیم نوآوری جدید باشند. برخی شركت‌ها این افراد را از همان بخش یا گروه واقع در سازمان(مثل گروه طراحی یا توسعه) انتخاب می‌كنند. ولی با این حال اگر این اعضا از بخش‌های مختلف كسب و كار و به طور متنوع انتخاب شوند،‌ تیم موفق‌تر عمل خواهد كرد. این تنوع باعث می‌شود افرادی با تجربه‌های متنوع و مختلف در گروه قرار گیرند و در نتیجه ایده‌ها و نوآوری‌های بیشتری خلق شود.

2 . دستورالعمل تنظیم كنید:

در هر گروهی كه برای توسعه‌ی ایده‌های خلاقانه ایجاد می‌شود باید دستورالعمل هایی وجود داشته باشد تا از هرج و مرج جلوگیری شود. مثلا یكی از این دستورالعمل‌ها ممكن است این باشد كه هیچ كس حق ندارد ایده‌ها را نقد كرده یا رد کند. یك ایده‌ی خاص ممكن است از نظر تجاری امكان‌پذیر نباشد(مثلا خیلی هزینه‌بر یا وقت‌گیر باشد)، ولی با این حال ممكن است ایده‌ ای دیگر را به ذهن ما برساند. بنابراین هر ایده‌ای به جای خود ارزشمند است و بدون اینكه نقد شود باید ارائه گردد تا ایده‌ها پیشرفت كنند.

اگر ایده‌های اولیه مورد انتقاد قرار گیرند یا نادیده گرفته شوند، گروه نمی‌تواند به ایده‌ای كه به رشد و ثروت منجر می‌شود دست یابد.

3 . ایده‌های مهم تولید كنید:

یك روش برای شروع یك جلسه‌ِ گروهی، این است كه تعدادی ایده‌ی مهم داشته باشید. می‌توانید جلسه را با شكایت‌های مشتریان، درخواست‌‌ ویژگی جدید، نیازهای برآورده‌نشده‌ی محصولات در بازار، روندهای صنعت و روندهای محصول شروع كنید. 

همه‌ی این موضوعات یا ایده‌های مهم، مشكلاتی هستند كه باید حل شوند یا فرصت‌هایی برای ایجاد خدمات یا محصولات جدید می‌باشند. هر شركت باید لیستی از ایده‌های اساسی داشته باشد تا بتواند جلسات طوفان فكری یا جلسات گروهی خود را با مطرح كردن آن اید‌ه‌ها آغاز نماید.

4 . برای جلسات ایده گروهی، برنامه‌ریزی كنید:

با استفاده از جلسات تیمی كه گهگاهی برای تولید ایده تشكیل می‌شوند می‌توان ایده‌های ارزشمندی را در دوره‌ی زمانی كوتاهی خلق كرد. افراد با استفاده از ایده‌های مهم می‌توانند فكر خود را توسعه دهند و انواع مسائل را حل نمایند یا فرصت‌های جدید كسب و كار را شناسایی كنند.

5 . افراد را تشویق كنید جلسات فردی تشكیل دهند:

تك‌تك اعضای تیم باید تشویق شوند تا خودشان برای توسعه‌ی ایده وقت بگذارند. این ایده‌ها ممكن است تعمیمی از ایده‌های مورد بحث در جلسات گروهی باشند، یا ممكن است موضوعات جدیدی باشند كه قبلا بررسی نشده‌اند. برخی از این ایده‌های فردی را می‌توان به عنوان ایده‌ی اساسی در جلسات بعدی تیم مطرح نمود. روش جلسات طوفان فكری فردی می‌تواند باعث ایجاد تفكر خلاقانه گردد و این تفكر را به عادت روزانه‌ی تك‌تك اعضای تیم تبدیل سازد.

اگر كسب و كار شما در حال حاضر هیچ برنامه‌‌ای برای نوآوری ندارد، یا اگر برنامه‌ی شما كارآمد نبوده است، پس همین امروز دست به كار شوید و یك تیم نوآوری ایجاد كنید. از آنجایی‌كه این تیم نوآوری، ایده‌های ارزشمندی را برای شركت شما خلق می‌كند، با ایجاد تیم‌های بیشتر می‌توانید جریان ایده‌های خلاقانه را گسترش دهید. در این صورت به طور پیوسته فرهنگ نوآوری را در سرتاسر سازمان توسعه خواهید داد.

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com