0  |  0

ضرورت تقویت ارتباط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با صنعت

ضرورت تقویت ارتباط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با صنعت

علی وحدت با بیان اینکه بین صنعت و دانشگاه با وجود تمام تلاش‌ها ارتباط و اتحادی وجود ندارد، اظهار کرد: همه اجزای این اکوسیستم از جمله بخش خصوصی، دولتی، صنعت، دانشگاه و نهاد‌های مالی باید در کنار هم یک زیست‌بوم تشکیل دهند و تعاملات منطقی با هم داشته باشند تا شرایط نوآوری در کشور وضعیت بهتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه صنایع ایرانی تجارب متعددی در همکاری با دانشگاه‌ها در قالب قرارداد‌های پژوهشی دارند، اما در بسیاری از موارد، طرفین همکاری ابراز نارضایتی می‌کنند، بیان کرد: دانشگاهیان معتقدند صنعت، ادبیات پژوهش، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه را نمی‌شناسد و تنها به دنبال حل مسائل خویش است. در سوی دیگر نیز مدیران و کارشناسان صنعت نیز معتقدند دانشگاهیان عمدتا در سودای پژوهش و نگارش مقاله هستند و این همکاری‌ها به حل مشکلات عملیاتی صنعت منجر نمی‌شود.
دانشگاه عموما نیازمند گرنت است
به گفته وحدت، دانشگاه عموما نیازمند و به دنبال گرنت (حمایت مالی بلاعوض) است و صنعت به دنبال قرارداد‌هایی که با کمترین ریسک ممکن به بهبود محصولات و خدمات موجود، یا ارائه خدمات و محصولات جدید منجر شود؛ حال آنکه ذات پژوهش دانشگاهی آمیخته و توام با ریسک زیادی است.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به عدم توازن در زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: رتبه ایران در تولید مقاله بسیار بالا است، اما در زمینه توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.
شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک ارتباط خوبی با بازار دارند
وی در ادامه به فعالیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک که در کنار آشنایی با ادبیات دانشگاه، ارتباط خوبی نیز با بازار دارند به عنوان یک الگوی موفق از اتحاد و ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، واسطه‌ای میان صنعت و دانشگاه هستند، گفت: پیشنهاد ما به دانشگاه‌ها این است که تقویت اکوسیستم فناوری و نوآوری خود از طریق اجرای برنامه‌های متنوع و عدم اکتفای صرف به مرکز رشد یا شتابدهنده را در دستور کار قرار دهند. همچنین توسعه همکاری با کارگزاران تجاری‌سازی، شبکه‌سازی و تبادل فناوری به منظور بازاریابی دستاورد‌های پژوهشی و همچنین آشنایی بیشتر با نیاز‌های صنعت و بازار را مدنظر قرار دهند.
وحدت، ایجاد انگیزه برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان به منظور تقویت فعالیت‌های پژوهشی معطوف به نیاز‌های صنعت و بازار را از دیگر پیشنهاد‌ها به دانشگاه عنوان کرد.
ضرورت تقویت ارتباط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با صنعت
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با تاکید بر تقویت ارتباط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با صنعت، به ارائه پیشنهاد‌های خود به بخش صنعت پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین نیاز‌های کشور در حال حاضر تقویت ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از طریق رویدادها، نمایشگاه‌ها و همچنین کارگزاران خصوصی تجاری‌سازی، شبکه‌سازی و تبادل فناوری است.
وی همچنین بر تقویت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق انعقاد قرارداد، خرید بخشی از سهام یا تملک کامل، خرید تولیدات و نوآوری این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک با آن‌ها تاکید کرد.
وحدت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تقویت اکوسیستم فناوری و نوآوری به ویژه برای شرکت‌ها و صنایع بزرگ و مادر همچون شرکت‌های خودروسازی، تولیدکنندگان فولاد، بانک‌ها و ... گفت: گاهی اوقات وقتی به صنایع بزرگ نگاه می‌کنیم مانند کوه یخ است که فقط نوک آن دیده می‌شود و نمی‌بینیم که پیرامون و اطراف آن چه خبر است که به طور قطع باید این موضوع مورد بازنگری قرار گرفته و اکوسیستم پیرامون صنایع بزرگ تقویت شود.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به تشریح رویکرد‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری پرداخت و «بازارسازی و کمک به شکل‌گیری بازار (توسعه صادرات، لیزینگ، ضمانت‌نامه و ...)»، «توسعه ابزار‌های جدید مالی متناسب با نیاز‌های پویای اکوسیستم و در راستای رشد هدفمند شرکت‌ها»، «توسعه زنجیره ارزش دانش‌بنیان صنایع متعارف (ظرفیت‌محور)»، «مشارکت فعال در توسعه پارادایم‌های آینده (آینده‌محور)» و «حل مسائل و چالش‌های ملی (مساله‌محور)» را از جمله این رویکرد‌ها عنوان کرد.
وی همچنین با بیان اینکه برنامه جدی ما در صندوق نوآوری و شکوفایی بازمعماری در حوزه فناوری و تامین مالی این حوزه است و دولت و شخص رییس جمهوری نیز به جد پیگیر این موضوع هستند، عنوان کرد: سیاست کلی ما در این حوزه، کمک به شکل‌گیری بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است و در همین راستا تلاش می‌کنیم در حوزه لیزینگ شرایط بهتری برای این شرکت‌ها فراهم سازیم.
وحدت، توسعه ابزار‌های مالی جدید را یکی از سیاست‌های فعلی صندوق برشمرد و در این باره توضیح داد: صندوق به دنبال این است که با تعامل و همکاری با بانک‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد مبلغ سرمایه گذاری ریسک پذیر در شرکت‌های دانش بنیان را بیمه کند تا دیگر بابت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در این حوزه نگرانی وجود نداشته باشد.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تشکیل معاونت توسعه اکوسیستم در صندوق نوآوری و شکوفایی، یادآور شد: کار این معاونت این است که در سه محور تامین زنجیره ارزش دانش‌بنیان صنایع متعارف، مشارکت جدی در توسعه بازار آینده و حل مسایل و چالش‌های ملی فعالیت کند و همکاری بین دستگاه‌ها و حوزه‌ها را توسعه دهد.
وی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است دولت ابزار مالی را برای حوزه فناوری در نظر گرفته است که امیدواریم بتوانیم از این منابع مالی در راستای توسعه کشور استفاده کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com