0  |  0

برگزاری چالش نوآوری نانو برای تولید پوشش‌های ضد خزه و خوردگی

برگزاری چالش نوآوری نانو برای تولید پوشش‌های ضد خزه و خوردگی

با برگزاری چالش نوآوری نانو با عنوان "چالش ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی" از شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان درخواست شده است تا راهکارهای نوآورانه خود را در زمینه پوشش‌های ضد خزه و خوردگی خود را ارائه دهند.
خزه، رسوبات زیستی یا "بایو فولینگ‌"ها، تجمع ناخواسته میکروارگانیسم‌ها، گیاهان و جانوران دریایی بر روی سطوح غوطه‎ور در آب شناور است که زبری سطح بدنه شناورها را افزایش می‌دهند و مشکلاتی نظیر افزایش مقاومت اصطکاکی سطح، افزایش تعداد دفعات عملیات تعمیر کشتی در خشکی و نیز تخریب پوشش اعمال‌شده بر روی سطح کشتی را در پی دارند.
تاکنون راهکارهای مختلفی به منظور رفع چالش تجمع بایوفولینگ در سطوح شناورها نظیر فناوری پوشش‌های CDPs (سیستم‌های آزادسازی کنترل‌شده زیست‌کش‌ها)، پوشش‌های Tin free- SPC (کوپلیمرهای خود ساینده عاری از قلع) و پوشش‌های سیلیکونی رهاکننده خزه ارائه شده است.
امروزه همچنان پژوهش‌های فراوانی در جهت تولید پوشش‌های دریایی با کارایی بالاتر، طول عمر بیشتر، قیمت کمتر و سازگار با محیط زیست صورت می‌گیرد که محصولات ضد رسوب (فولینگ) که حاوی مواد سمی هستند و نیز رها کننده‌های خزه یا رسوبات که حاوی هیچ ماده سمی نیستند و اجرام دریایی صرفاً با اعمال نیروی مکانیکی (برس کشیدن روی سطح) یا هیدرودینامیکی (ناشی از حرکت سازه در آب دریا) از روی سطح زدوده می‌شوند، از آن جمله هستند.
در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست یکی از شرکت‌های فناوری اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان "ساخت پوشش ضدخزه یا رها کننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی" کرده است.
فرآیند ثبت‌نام مرحله اول این چالش از اول اسفندماه آغاز شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا ۲۴ فروردین‌ماه سال ۹۸ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.
طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد.
برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی که توسط ستاد توسعه فناوری نانو و این شرکت بخش خصوصی پرداخت می‌شود و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در این شرکت تولیدی و صنعتی خواهد داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com