1  |  7

چگونه بر بدترين دشمن خود غلبه كنيد؟

چگونه بر بدترين دشمن خود غلبه كنيد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید، چه چیزی مانع پیشرفت‌تان می‌شود؟

افراد مختلف پاسخ‌های متفاوتی برای این سوال مطرح می‌کنند. آنها از مواردی چون تجربه‌های تلخ کودکی، تجربه‌های تاسف برانگیز شغلی، شرایط سخت مالی و ... نام می‌برند ولی هیچ یك از اینها را نباید سرزنش كرد. در حقیقت مواردی از این دست نمی‌توانند مانعی برای موفقیت محسوب شوند.

ضرب‌المثلی هست كه می‌گوید: «اگر هیچ دشمنی در داخل وجود نداشته باشد،‌ دشمن بیرونی نمی‌تواند هیچ آسیبی به شما وارد كند». درست است؛ تنها یك دشمن واقعی وجود دارد كه هر لحظه با آن زندگی می‌كنید. یک دشمن سه حرفی! تعجب نکنید. این دشمن، «نفس» شماست. اگر بتوانید آن را شكست دهید و افسارش را در اختیار بگیرید، زندگی‌تان برای همیشه تغییر خواهد كرد.

در این مطلب خواهیم آموخت كه چگونه بربدترین دشمن خود غلبه كنید و كارتان را به بهترین نحو انجام دهید؟

با مطالعه زندگی افراد موفق به روشنی درمی‌یابید که افراد موفق بارها و بارها با نفس خود مبارزه كردند و اهداف‌شان را در جایگاهی فراتر از تمایلات خود قرار دادند.

منظور این نیست كه کاملا از نفس خود دست بکشید، بلكه کافی‌ست اجازه ندهید نفس‌تان خیلی بزرگ و سركش شود. نفس، همانند كودك زودرنج و ستیزه‌جویی است كه درون هركس وجود دارد. او می‌خواهد راهش را از هر طرفی كه دوست دارد، انتخاب كند. نفس، حس برتری و یقین است كه فراتر از مرزهای اعتماد به نفس و استعداد تعریف می‌شود.

شاید فكر كنید نفس فقط برای مدیران بسیار موفق و افراد مشهور خود‌بزرگ‌بین مشكل‌آفرین است. ولی اگر به بازخوردهای رسانه‌های اجتماعی خود یا واكنش‌های متقابل در محل كار نگاهی داشته باشید، خواهید دید كه این مشكل همه‌ی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

افراد در هر زمان از زندگی یكی از این سه موقعیت را تجربه می‌کنند:

موقعیت اول: «بلندپروازی»

این موقعیت وقتی پیش می‌آید كه می‌خواهید كار جدیدی را شروع كنید و هدف جدیدی دارید. مثل اولین شغل، كسب و كار جدید،‌ نوشتن یك رمان و ....

مشكلی كه «نفس» ایجاد می‌كند: در اینجا نفس‌تان اجازه نمی‌دهد از دیگران كمك بخواهید و وانمود می‌كنید كه همه‌ی جوانب را محاسبه كردید.

راه‌حل: راه‌حل این است كه بزرگ فكر كنید ولی كوچك عمل کنید. همچنین روی اقدام و یادگیری تمركز كنید. 

  «امید كاذب چیز خوبی نیست و مثل «نفس» در سخت‌ترین لحظات به شما خیانت می‌كند.»  

موقعیت دوم: «موفقیت»

این موقعیت وقتی پیش می‌آید كه سخت كار كردید و اکنون در اوج موفقیت قرار دارید یا به آن نزدیک شدید.

مشكلی كه «نفس» ایجاد می‌كند: در اینجا شما یادگیری را متوقف می‌كنید؛ دیگر به توصیه‌های مهم گوش نمی‌دهید؛ فكر می‌كنید همه چیز را می‌دانید؛ بیش از حد بر دیگران تمركز می‌كنید و آنچه را كه واقعا برای‌تان مهم است، نمی‌توانید درك كنید.

راه‌حل: این سوال ساده را از خود بپرسید: «چرا این كار را كردم؟» تنها بعد از پاسخ به این سوال درك خواهید كرد كه چه چیزی اهمیت دارد و چه چیزی اهمیت ندارد.

موقعیت سوم: «شكست»

شكست چیزی است كه هر كسی حتی موفق‌ترین افراد جهان بارها با آن مواجه شده‌اند. شاید دستیابی به هدفی كه انتخاب كردید سخت‌تر از آن چیزی بوده ‌است كه فكرش را می‌كردید.

مشكلی كه «نفس» ایجاد می‌كند: نفس‌تان می‌گوید شما فردی شكست‌خورده هستید؛ به شما القا می‌کند كه تنها كسی هستید كه تابه‌حال اینگونه شكست خورده است و آنقدر این مفهوم غلط را تكرار می‌كند تا در ذهن‌تان نهادینه شود.

چگونه بر نفس خود پیروز شویم؟

راه‌حل: راه‌حل این است كه درك كنید و بدانید كه فردی شكست‌خورده نیستید، بلكه فقط تجربه‌ی شكست را كسب كردید.

نکته‌ای که وجود دارد این‌ است که وقتی با شكست مواجه می‌شوید، از یك سو، باید باور عمیقی به خود و توانایی‌های‌تان داشته باشید تا بتوانید استقامت كنید. از سوی دیگر،‌ باید در مورد وضعیت خود و محیط اطراف‌تان واقع‌بین باشید. امید كاذب چیز خوبی نیست و مثل «نفس» در سخت‌ترین لحظات به شما خیانت می‌كند.

به عبارت دیگر، با اعتماد به توانایی‌های خودتان و استقامتی که نشان می‌دهید، علاوه بر اینكه می‌توانید از این شكست عبور كنید و فرصت‌های بهتری خلق كنید، باید در مورد آنچه كه با آن مواجه می‌شوید و آنچه كه نیاز است درحال حاضر انجام شود واقع‌بین باشید.

 هر روز با نفس‌تان مبارزه کنید. گاهی شما برنده می‌شوید و گاهی نفس. ولی همچنان بدون توجه به اینكه درحال‌حاضر در كدام یك از این سه موقعیت هستید، به مبارزه خود ادامه دهید. ممکن است هر روز در یكی از این سه موقعیت قرار بگیرید. باید بتوانید با نفس خود مبارزه کنید. البته مرتكب اشتباهاتی نیز خواهید شد.

باید بخواهید كارهای بزرگی انجام دهید و افراد بهتر، شادتر، متعادل‌تر‌، فروتن و فداکارتری باشید. چیزی كه بیش از همه مشهود است و در عین حال نادیده گرفته شده است این است كه با تكامل تدریجی و منظم شخصیت خود می‌توانید به صورت حرفه‌ای به موفقیت دست یابید. این همان چیزی است كه ارزش مبارزه‌ی روزمره با نفس را دارد.

برگرفته از سایت inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com