0  |  2

چگونه جایگاه برند کسب و کارتان را در ذهن مشتریان پیدا کنید؟

چگونه جایگاه برند کسب و کارتان را در ذهن مشتریان پیدا کنید؟

هر برندی هویتی مستقل دارد و طی اقدامات و گذر زمان معنا پیدا می‌کند. در دنیای رقابتی امروز ساخت برند قوی و یافتن جایگاهی امن برای آن در ذهن مشتری مستلزم تلاش بسیار است چرا که رقابت، عنصر بسیار مهم و تعیین کننده‌ای تلقی می‌شود.

بعضی از تلاش‌ها و اقدامات برای ایجاد برندی قوی و تاثیرگذار عبارت است از:

1.شناسایی بازارهایی با نیازهای محقق نشده:

با استفاده از بازاریابی خرد می‌توان به بازارهایی دست یافت که کمتر مورد توجه رقبا هستند. شما می‌توانید رهبر یک بازار کوچک باشید و سود خود را تضمین کنید. شرکت هایی که در مقابل رقبای قدرت‌مند خود، منابع محدودتری دارند غالبا از این شیوه استفاده می‌کنند.

2.تعیین و تشخیص نیاز:

باید درنظر داشت مشتریان نیازهای متفاوتی دارند و برای رفع نیازخود به شما مراجعه می‌کنند. باید نیازهای مشتریان را شناخت و درصدد تقسیم و اولویت‌ دادن به آنها برآمد. بسیاری از شرکت های خلاق و نوآور در جهت شکل دهی و ایجاد نیاز گام برمی‌دارند.

3.انتخاب بازار هدف:

با استفاده از فرایند تقسیم بازار و استفاده از معیارهای متفاوتی نظیر ویژگی های جغرافیایی، روان‌شناختی و ...می‌توان به بازارهای خاص  دست یافت. از طرفی می‌توان نیاز را در بازار ایجاد کرد، در این صورت تنها راه رفع نیاز، محصولات شما خواهد بود.

4.جایگاه‌‌یابی از طریق استراتژی بازاریابی:

منظور از جایگاه‌یابی تصویر ذهنی مخاطبان شما نسبت به برند شما است. برای مثال نام چهار برند لباس را تصور کنید. اولین برندی که به یاد آوردید «top of mind » شما نامیده می‌شود و بدون شک جایگاه قدرت‌مندی در ذهن شما دارد. برند شما باید چنین جایگاهی در ذهن مخاطبان‌تان داشته باشد. برای چنین جایگاهی به سوالات زیر پاسخ دهید:

۱.اکنون چه جایگاهی داریم؟

۲.در آینده به چه جایگاهی خواهیم رسید؟

۳.اولین برندهای رقیب ما چه کسانی هستند؟

۴.آیا برای رقابت توان مالی و انگیزه داریم؟

برندینگ

در بحث جایگاه‌یابی با دو متغیر و معیار مواجه خواهیم شد:

1.تصویر برند: آن چیزی که مصرف‌کننده درباره برند شما فکر می‌‌‌کند و به باور و احساسات و ... مرتبط است.

2.هویت برند: آن چیزی که دوست داریم مصرف‌کننده درباره ما بیندیشد و به سبک و شیوه تبلیغات و لوگو و ... مرتبط است.

باید به این نکته توجه کرد، هر چه فاصله بین این دو متغیر کمتر باشد شما به موفقیت نزدیک تر خواهید بود و در صورت فاصله زیاد بین آن‌ها باید عملیات برندینگ خود را آغاز کنید.

برای مثال برند A را در نظر بگیرید. این برند در تلاش است تا نام خود را همراه با امنیت معرفی کند اما مصرف کنندگان این برند را به لوکس بودن می‌شناسند، لذا برند A برای کاهش این فاصله باید گام بردارد.

ماشین های VOLVO را در نظر بگیرید. فاصله تصویر برند و هویت برند بین آن دو بسیار کم است. این برند همواره با امنیت و کیفیت مطرح است و حتی ماموریت و رسالت شرکت خود را مبتنی بر امنیت بسیار بالای محصولات خود معرفی می‌کند، لذا این برند یک برند موفق محسوب می‌شود.

برای دست‌یابی به یک جایگاه خوب می‌توان از استراتژی‌های زیر استفاده کرد:

قیمت یا کیفیت: برند شما همواره با قیمتی کمتر از برندهای دیگر معرفی شود برای مثال شهر بانه را در نظر بگیرید. این شهر به عنوان یکی از شهرهای مرزی که تمامی اجناس را با کمترین قیمت می‌توان تهیه کرد، معرفی شده است.

نماد فرهنگی: استفاده از نمادهای فرهنگی نیز به شما کمک می کند. برای مثال شهر یزد که به بادگیرهای خانه هایش شهرت یافته است.

کاربرد محصولات: معرفی محصول برای گروهی از افراد برای مثال عطر بیک، عطر جوانی

طبقه محصولات: برای مثال محصولات ورزشی، هنری و ...

آن چیزی که اهمیت دارد، ذهنیت مصرف کنندگان نسبت به شماست. مشتریان‌تان را بشناسید و جایگاه خود را در نقطه امنی از ذهن‌شان مستقر کنید.

 نویسنده: ملیکانصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر:

3 درسی که می توان از برندهای موفق در تجارت آنلاین آموخت

7 راهکار برای داشتن برندی میلیون دلاری

بازاریاب‌ها هنرمند هستند!

ناگفته‌هایی از برندهای جهانی

وقتی کسب و کار بانوی کارآفرین تبریزی با برندهای جهانی رقابت می‌کند!

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com