0  |  1

چگونه رهبر بهتری برای تیم خود باشیم؟

چگونه رهبر بهتری برای تیم خود باشیم؟

ممكن است این قدرت را داشته باشید كه به کارکنان‌تان بگویید چه كاری انجام دهند، ولی اگر رهبر تاثیرگذاری نباشید نمی‌توانید به كاركنان خود انگیزه بدهید و آنها را در جهت رسیدن به اهداف شان راهنمایی کنید.

در این مطلب نكاتی به مدیران و رهبران توصیه می شود تا بتوانند رهبر بهتری باشند:

1.با دیگران ارتباط برقرار كنید:

برای اینكه رهبری گروهی از کارکنان را بر عهده بگیرید، باید حس اعتماد متقابل بین شما وجود داشته باشد و رهبر و اعضای تیم یكدیگر را درك کنند. بدین‌منظور رهبران در قدم اول باید ارتباط برقرار كردن را یاد بگیرند. برای اینكه رهبری با صفات انسانی والا باشید باید حس مثبت بودن، هدف‌دار بودن، همدلی، محبت، تواضع و عشق را در خود پرورش دهید. با این صفات كلیدی می‌توانید ارتباطی صحیح و واقعی با اعضای تیم خود برقرار كنید.

با برقراری ارتباط شخصی واقعی با هم‌تیمی‌های خود می‌توانید بین خودتان اعتماد مشترك برقرار و فرهنگ قوی مسئولیت‌پذیری و عملكرد استثنایی را در تیم ایجاد كنید. تیم شما با چنین فرهنگی می‌تواند یك كسب و كار موفق راه‌اندازی كند و همواره شاد باشد. شما در تمام ارتباطات خود باید خالصانه رفتار كنید و صادق باشید.

2.تیم خود را بشناسید:

وقتی هنر ارتباط با اعضای تیم‌تان را یاد گرفتید، می‌توانید واقعا تیم را بشناسید. (افراد تیم چه كسانی هستند، به چه چیزهایی علاقه دارند و دارای چه استعدادهایی هستند) باید بدانید ماموریت کسب و کار شما چیست؟ ولی شناخت کارکنان شركت نیز به همین اندازه اهمیت دارد. اگر به کارکنان‌تان توجه كنید، آنها هم متقابلا به مشتریان شما توجه خواهند كرد و در نهایت خواهید توانست ماموریت خود را به انجام برسانید. چگونه رهبر بهتری برای تیم خود باشیم؟

۳. کارکنان خود را به خلاقیت تشویق كنید:

اگر می‌خواهید كارمندان‌ كارشان را به بهترین نحو انجام دهند، باید اجازه دهید فكر و ایده خود را آزادانه بیان كنند و به كشف و جستجو بپردازند. رهبر خوب همیشه از پیشنهادها و ایده‌های تیمش با آغوش باز استقبال می‌كند. همچنین رهبر خوب گاهی‌اوقات تیمش را به چالش می‌كشد تا خسته و از خودراضی نشوند و در عین حال به توانایی‌های بالقوه‌ی خود اعتماد داشته باشند.

۴. بر امور مثبت تمركز كنید:

رهبران آرزو دارند تیم‌شان عملیات روزانه‌ی خود را همواره بدون هیچ مشكلی انجام دهند. البته طبیعی است که گهگاهی هم با موانعی مواجه شوند. نحوه‌ی برخورد رهبر با موقعیت‌های منفی،‌ مهارت‌های رهبری او را به نمایش می‌گذارد. در هر شرایطی سعی كنید بر نكات مثبت تمركز كنید.

هر چقدر نگاه شما به یك مشكل مثبت‌تر باشد، به همان اندازه هم عكس‌العمل کارکنان در برابر یكدیگر مثبت‌تر خواهد بود. وقتی کارکنان در موقعیت‌های مشكل‌ساز به چیزهای خوب توجه می‌كنند، شدت سختی آن مشكل را احساس نمی‌كنند و بهتر می‌توانند به حل آن بیندیشند. 

  «شاید این قدرت را داشته باشید كه به کارکنان‌تان بگویید چه كاری انجام دهند، ولی اگر رهبر تاثیرگذاری نباشید نمی‌توانید به كاركنان انگیزه بدهید و آنها را در جهت رسیدن به اهداف‌شان راهنمایی کنید. »  

۵. فقط حرف نزنید، عمل كنید:

رهبر كارآمد می‌داند به جای اینكه فقط حرف بزند، چگونه در عمل به دیگران نشان دهد چه چیزی نیاز است. رهبران باید بدون چرب‌زبانی، مربی اعضای تیم‌شان باشند و آنها را به سمت یك محیط كاری مشاركتی و متعهد سوق دهند.

اگر می‌خواهید کارکنان را كنترل كنید تا كارهای خاصی را به شیوه‌ی خاصی انجام دهند، هیچ وقت به آن سطح از مشاركت كه به‌دنبالش هستید نمی‌رسید. مربی‌گری یعنی به کارکنانی كه رهبری آنها را برعهده دارید كمك كنید تا انتخاب‌هایی را كه پیش رو دارند را به خوبی انجام دهند. در آن صورت کارکنان احساس خواهند كرد كه به نوعی مالكیت پروژه را برعهده دارند و در نتیجه عملكرد بهتری خواهند داشت.

۶. روراست باشید:

بهترین روش برای اینكه تیم‌تان را در مسیر درست هدایت كنید، ارائه‌ی بازخوردهای مستقیم و صادقانه است(حتی اگر انتقادی باشد). اگر روراست نباشید، افرادتان نخواهند دانست كه شما واقعا در مورد آنها و كارشان چه فكر می‌كنید و هرگز نمی‌توانند بهبود پیدا كنند.

 اگر ندانید شركت خود را دقیقا در چه جهتی باید هدایت كنید، دیگر مهم نیست چقدر با كاركنان و تیم رهبری خود ارتباط دارید، زیرا در هر صورت افرادتان هنگام تصمیم‌گیری و اقدام گیج و سردرگم خواهند شد. همیشه در مورد هر كاری كه تیم یا اعضای تیم انجام می‌دهند، بازخوردهای سازنده ارائه دهید. بازخورد مثبت به اندازه‌ی بازخورد منفی اهمیت دارد و یك رهبر خوب تلاش می‌كند بین اینها تعادل ایجاد کند.

۷. بازخورد بخواهید:

علاوه بر اعضای تیم، خود شما هم به بازخورد صادقانه‌ی دیگران نیاز دارید. ممكن است خودارزیابی واقعی از رهبری خودتان كار سختی باشد، به همین دلیل مربیان، متخصصان و حتی كاركنان شما می‌توانند در این راستا كمك باارزشی به شما بكنند. تیم شما می‌تواند در مورد امور كارآمد و غیركارآمد شركت و موانعی كه بر سر راه موفقیت‌تان قرار دارد، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.

۸. انگیزه‌ی خودتان را درك كنید:

 برای اینكه رهبر كارآمدی باشید باید انگیزه‌ی درستی داشته باشید. آیا انگیزه‌ی شما پول و مقام است یا واقعا از صمیم قبل می‌خواهید الهام‌بخش کارکنان‌تان باشید تا كارشان را به بهترین نحو انجام دهند؟ واقعا از خودتان بپرسید چرا می‌خواهید رهبری كنید؟ رهبری را یك افتخار و حرفه بدانید.

اگر در قلب خود احساس می‌كنید كه رهبری، مهم‌ترین رسالت و ماموریتی است که در زندگی دارید و با استفاده از آن می‌توانید در دنیا تفاوت ایجاد کنید، پس قطعا كارتان را از نقطه‌‌ی درستی آغاز کرده‌اید.

برگرفته از سایت businessnewsdaily.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com