0  |  0

ایجاد اکوسیستم کارآفرینی گام اول رسیدن به اقتصاد پویا

ایجاد اکوسیستم کارآفرینی گام اول رسیدن به اقتصاد پویا

سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: حرکت جدیدی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان آغاز شده است که بر مبنای نیروی‌انسانی متخصص است.
ایجاد اکوسیستم کارآفرینی گام اول رسیدن به اقتصاد پویا
وی با اشاره به لزوم پرهیز از نگرش منبع‌محور، افزود: برای رسیدن به اقتصادی پویا و دانش‌محور، گام اول ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و ایده‌پردازی است.
ستاری ادامه داد: مشکلات و مسائل موجود در کشور فقط با استخدام دولتی حل نمی‌شود بلکه نیروی‌انسانی متخصص و متعهد زمینه‌ساز رفع مشکلات موجود است. امروزه تعداد پژوهشگاه‌های کشور که امکانات بسیار خوبی دارند، کم نیستند، اما به دلیل نگاه و نگرش نفتی نتوانسته‌اند اثرگذاری لازم را داشته باشند؛ این یعنی نه امکانات سخت ا‌فزاری که امکانات نرم‌افزاری راه‌حل توسعه و پیشرفت کشور است.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه اظهار کرد: ورود نسل جدید کارآفرینان جوان به عرصه‌های اقتصاد که عموماْ از استارت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها خارج می‌شوند می‌تواند زمینه ساز ایجاد و رشد شرکت‌های چند میلیاری شود، چنین روندی علاوه بر اثرگذاری در اقتصاد و اشتغال‌زایی، زمینه مهاجرت معکوس را نیز فراهم می‌کند.
لزوم مسئولیت‌پذیری افراد و سازمان‌ها در قبال دریافت تسهیلات دولتی
ستاری با بیان اینکه باید روند به گونه‌ای باشد که هر فرد و یا سازمان در قبال دریافت تسهیلات دولتی مسوولیت‌پذیری داشته باشد، یادآور شد: هنر در استفاده از امکانات موجود در کشور برای پیشبرد اهداف است. در واقع باید از امکانات موجود در کشور برای حمایت از استعداد‌های برتر و یا عملیاتی‌کردن ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی استفاده کرد که البته این مهم تنها در سایه اکوسیستم کارآفرینی تحقق می‌یابد.
بنیاد‌های نخبگان استانی؛ قدرت‌های نرم‌افزای
وی با تاکید بر اینکه بنیاد‌های نخبگان استانی قدرت نرم‌افزای هستند، اظهار داشت: قدرت بنیاد‌های استانی در قدرت نرم آن‌ها است و نه سخت‌افزار‌ها و ساختمان‌ها؛ بنابراین این نهاد‌ها باید با چابکسازی به سمت افزایش قدرت اندیشه‌ای حرکت کنند. یکی از بهترین اقدامات در این حوزه، اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین مسوولان و حتی آحاد جامعه است.
وی اضافه کرد: بازی اقتصاد، محل ورود دولت نیست چراکه دولت باید برای زیرساخت‌ها هزینه کند و به طور مستقیم وارد اقتصاد نشود. محیط کسب‌وکار باید توسط بخش‌خصوصی اداره و ارزشگذاری شود. در واقع، اقتصاد تنها با نیروی‌انسانی متخصص و حمایت بخش‌خصوصی به پویایی می‌رسد.
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های درون‌استانی
ستاری با اشاره به لزوم طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی و جریان‌ساز با محوریت استارت‌آپ و کسب‌وکار‌های نوپا، خاطرنشان کرد: کوچک ماندن، نگاه نرم‌افزاری به بنیاد، استفاده از ظرفیت‌های درون‌استانی، از مهمترین رویکرد‌های بنیاد‌های نخبگانی برای اثرگذاری بیشتر در استان‌ها است. این بنیاد‌ها باید روند حرکتی خود را به سمت تامین نیروی‌انسانی برای اقتصاد دانش‌محور آماده و جهت‌دهی کنند.
طراحی برنامه بنیاد‌های نخبگان استانی با رویکرد ایجاد فضای کسب‌وکار
ستاری تاکید کرد: اعطای تسهیلات بدون مسوولیت‌دهی، نه‌تن‌ها حمایت نیست بلکه خیانت است. حمایت باید مسئولیت خواهانه و در راستای مسوولیت‌پذیری افراد باشد؛ به همین دلیل باید برنامه‌های بنیاد‌های نخبگان استانی با رویکرد ایجاد فضای کسب‌وکار طراحی و اجرا شود.
دانشگاه در محیط کارآفرینی و استارت‌آپی معنا پیدا می‌کند
معاون علمی‌وفناوری رئیسجمهور با بیان اینکه صنعت وارداتی، نیازمند دانشگاه و نیروی‌انسانی متخصص نیست، تصریح کرد: دانشگاه تنها و تنها در محیط ماشین‌سازی، طراحی، کارآفرینی و استارت‌آپی معنا پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: پژوهش ذاتا پولساز است و اگر فضای کسب‌وکار کشور مناسب باشد، می‌تواند به راحتی هزینه‌های خود را تامین کند. البته در مرز دانش، کمک و حمایت دولتی باید وجود داشته باشد.
توسعه استارت‌آپ در حوزه‌های علوم‌انسانی
ستاری در پایان گفت: رشته‌های علوم‌انسانی نیز باید وارد استارت‌آپ شوند. رده‌بندی بالای زبان فارسی در اینترنت و قدرت نرمی که در این حوزه وجود دارد، زمینه بسیار مناسبی برای توسعه استارت‌آپ در حوزه‌های علوم‌انسانی است. در این بین، توسعه کسب‌وکار و تجارت و حضور در عرصه‌های صادراتی نیز می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد.
لازم به ذکر است، سی‌ویکمین نشست سراسری رؤسای بنیاد‌های نخبگان استانی به پیشنهاد ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی به منظور آشنایی هرچه بیشتر دست اندرکاران بنیاد‌های استانی با دستاورد‌ها و فعالیت‌های پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه اقتصاد دانش بنیان اعم از نحوه تعامل و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و استارت آپ‌ها در در پارک فناوری پردیس معاونت علمی در حال برگزاری است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com