0  |  0

موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در گرو نوآوری است نه تسهیلات

موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در گرو نوآوری  است نه تسهیلات

ستاری با تاکید براهمیت کسب و کارهای دانش بنیان و تلاش برای توسعه آن گفت: اکنون کسی توان حذف شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها را ندارد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه پایش اظهار کرد: حوزه اقتصاد دانش بنیان به محیط مناسب احتیاج دارد و از فرهنگ عمومی جامعه کمک می‌گیرد؛ در اقتصاد نفتی مردم به جای دیدن تفکر یک جوان به جیب او توجه می‌کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره چالش‌‎های محیط کسب و کار اظهار کرد: محیط کسب و کار مشکل بسیاری دارد دولت ما چاق است و بروکراسی بسیاری دارد این اقتصاد بر اساس پول مفت تشکیل شده و در شرایط فعلی مبارزه‌ای را شروع کرده‌ایم.
خاطره «ستاری» از زمان شرکت‌داری‌اش
ستاری ادامه داد: نسب جدید کارآفرینی در غالب شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها ایجاد شده است و آن‌ها وارد اتاق بازرگانی شده اند و اکنون با سیستمی قدیمی و سنتی درحال مبارزه هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خود کارآفرینی داشته است یا خیر، بیان کرد: به عنوان شخص دولتی به هرکاری که دست بزنم شایعه‌ای درست می‌شود و به همین دلیل هیچوقت به آرزوهای شخصی‌ام نرسیده‌ام البته زمانی یک شرکت تاسیس کردم که جلو نرفت و شرایط خانوادگی‌ام هم مزید بر علت بود و برای جلوگیری از ایجاد شایعه ها هیچ گاه وارد حاشیه نشدم.
رشد ۱۰ درصدی استارت آپ‌های خدماتی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: من جز مه‌دود بچه‌های شهیدی هستم که پدر را درک کردم و چیز‌های بسیاری از او یاد گرفتم؛ پدر هرکاری می‌کرد چیزی که جوانان ما احتیاج دارد اطمینان است.
ستاری با بیان اینکه از روز اول سعی کردیم محیط دانش بنیان را ایجاد کنیم، اظهار کرد: در این محیط حدود ۱۳۰ خدمت از معافیت گمرکی و سربازی ارائه می‌شود؛ سال گذشته فروش شرکت‌ها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید و رشد بزرگی داشته اند. برخی از استارت آپ‌های خدماتی رشد ۱۰ درصدی داشته اند و هرگاه وارد سیستم سنتی شده اند برنده شدند.
وی اظهار کرد: عملکرد ما در معاونت نشان از حمایت دارد و دیگر کسی نمی‌تواند کرکره شرکت هارا پایین بکشد گرچه مشکلات بسیاری وجود دارد، اما همه می‌دانیم که در یک جبهه مبارزه می‌کنیم؛ هیچگاه تصور نمیکردم شرکت‌هایی که از یک زیر زمین ایجاد شده اند به این سود برسند.
موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در گرو نوآوری است نه تسهیلات
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که شرکت دانش بنیان را موفق می‌کند نوآوری خودش است نه تسهیلات دولتی و مهم تشخیص مردم است و آن‌ها باید بگویند از محصول استفاده می‌کنند یا خیر طی پنج سال اخیر سیستم دانش بنیان را از سیستم دولتی خارج کردم.
ستاری تصریح کرد: به جوانانی که با دست خالی کار خود را شروع می‌کنند افتخار می‌کنم ما دولتی‌ها و حقوق بگیران عرضه کار‌آفرینی نداشته ایم؛ اینکه جوانانی چراغ خانه افراد دیگر را روشن می‌کنند قابل احترام و مقدس است؛ حقوق بگیران سقف آرزوی مشخص دارند.
عمده مهاجرت دانشجویان متعلق به خانواده‌های پولدار است
وی با اشاره به بازگشت نخبگان گفت: طی ۲ سال گذشته حدود ۱۳۰۰ فارغ التحصیل از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان برتر جهان به کشور بازگشتند البته بزرگ نمایی‌های عجیبی در این حوزه ایجاد شد، اما عمده مهاجرت دانشجویان ما متعلق به خانواده‌های پولدار هستند و در میان ۲۰ کشور متمایل به مهاجرت نیستیم.
ستاری با اشاره به سازوکار ثبت اختراع گفت: پایه ثبت اختراع نوآوری است و تاکید نمی‌کنم که اختراع خودرا حتما ثبت کنید، زیرا شرایط آنقدر درحال تغییر است که می‌توان تجاری سازی آن را راحت‌تر انجام داد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جوانان فناور بیان کرد: در معاونت صندوق‌های مالی خوبی داریم، اما پول مرحله پنجم و ششم فعالیت آنهاست.
وی به حمایت‌ها از پنج جوان موفق کشور اشاره کرد و گفت: برای این جوانان جایزه دارم و آماده‌ایم تا کل فرایند تجاری سازی محصولات پنج جوان فناور و موفق کشور را به کمک تیمی از معاونت علمی انجام دهیم تا مشکلات آن‌ها برطرف شود.
گردآوری حدود ۱۵۰۰ ایده جدید سراسر جهان
ستاری گفت: هرگاه دلم می‌گیرد به مراکز رشد می‌روم و وقتی می‌بینم جوانانی آنقدر اعتماد به نفس دارد که می‌توانند نوآوری کند خوشحال می‌شوم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره کپی برداری از ایده استارت آپ‌ها بیان کرد: حدود ۱۵۰۰ ایده جدید سراسر جهان را گرد آوری کردیم و آنهارا در کتابی به چاپ رسانده‌ایم.
رشد اقتصادی از دل بخش دولتی بیرون نمی‌آید
وی اظهار کرد: ایجاد کارخانه‌های نوآوری هدف ماست و در این کارخانه‌ها استارت آپ تولید می‌شود؛ تمام این‌ها معجزه بخش خصوصی است رشد اقتصادی از دل بخش دولتی بیرون نمی‌آید بلکه پول جیب بخش خصوصی محیط مناسب را می‌سازد.
ستاری تصریح کرد: همه ما زمین می‌خوریم و اشتباه می‌کنیم، اما تفاوت ما زمانی است تصمیم می‌گیریم دوباره روی پای خود بایستیم؛ تفاوت انسان‌ها در لحظه تصمیم گیری آنهاست.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآوری کرد: اگر می‌خواهیم جلوی مهاجرت جوانان را بگیریم باید اقتصاد دانش بنیان را در کشور ایجاد کنیم و محیط کسب و کار مناسب را به وجود آوریم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com