0  |  4

وقتی «نوآوری باز» به حل چالش‌های صنعت کشاورزی کمک می‌کند

وقتی «نوآوری باز» به حل چالش‌های صنعت کشاورزی کمک می‌کند

«نوآوری باز» رویکردی کاربردی‌ نسبت به مفهوم نوآوری است. امروزه نوآوری‌ها به‌راحتی می‌توانند اثراتی را درسطح مصرف‌کننده، شرکت، صنعت و جامعه از خود به‌جای بگذارند.

همان‌طور که در مطلب «نمونه‌ای از به‌کارگیری نوآوری باز در صنعت هتل‌داری» رویکرد نوآوری باز را در صنعت هتل‌داری بررسی کردیم، در این مطلب می‌خواهیم، نمونه‌‌‌ای از به‌کارگیری نوآوری باز را در صنعت کشاورزی مورد بررسی قرار دهیم.

رویکرد نوآوری باز و دستاوردی جدید در صنعت کشاورزی:

ارایه فناوری بازی‌سازی برای تشخیص علف‌های هرز

صنعت کشاورزی و رویداد نوآوری باز:

کشاورزی هم مانند بسیاری از صنایع دیگر از چالش‌ها و مشکلات زیادی رنج می‌برد که هر کدام می‌تواند به نوبه خود فرصتی برای ارایه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه باشد. به منظور حل بعضی از این چالش‌ها کسب‌و‌کاری به نام «Agri-Tech East» به میزبانی هاکاتون در سال 2018 روی بخشی از سازمان‌های کشاورزی در انگلستان متمرکز شد.

این اولین باری بود که چنین رویکردی اتخاذ می‌شد و کسب‌وکار Agri-Tech East امیدوار بود که بتواند با استفاده از نوآوری باز افکار و ایده‌های متنوعی را برای رویارویی با سه چالش حوزه کشاورزی ارایه دهد.

این چالش‌ها عبارت بودند از:

۱. ارتقاء رویکردهای سنتی کنترل علف‌های هرز

۲. تولید محصولات غذایی قابل دسترس‌تر

۳. یکپارچگی داده‌ها برای ارزیابی دقیق‌تر شرایط رشد

در این «هاکاتون»، شرکت‌کنندگانی از چهار قاره و از رشته‌های متعدد جذب شدند. برنامه‌ نویسان کامپیوتر، متخصصان ماشین‌آلات، کشاورزان، دانشمندان گیاه‌شناسی در این رویداد شرکت کردند و بیش از نه تیم چند رشته‌ای تشکیل شد. شرکت کنندگان این رویداد آخر هفته را به ارایه راه‌حل‌های‌شان اختصاص دادند.

اهداف «هاکاتون»:

هاکاتون نه تنها برای حل مشکلات با نگاه و رویکردی جدید است، بلکه برای سرعت بخشیدن به جریان خلق ایده‌هاست، چرا که مشاهده نتایج نوآوری در صنایع غذایی وکشاورزی سنتی به زمان بیشتری نیاز دارد.

فرایند کارکردن روی چالش‌ها:

رقابت تیم‌ها بر سر چالش اول:

دو تیم روی اولین چالش یعنی «روش‌های جدید بهبود رویکردهای سنتی به منظور کنترل علف‌های هرز» کار کردند. یکی از مشکلات مهمی که صنعت کشاورزی انگلستان را تهدید می‌کرد، رشد «بلک گراس»ها بوده که بیش از یک میلیون هکتار محصولات زراعی را در انگلستان آلوده کرده است. در طول سال‌ها این نوع علف‌های هرز نسبت به علف‌کش‌ها مقاوم‌تر شده‌اند.

نوآوری باز و صنعت کشاورزی

راه‌حلی که برای رویارویی با این چالش ارایه و برنده شد، «Weedsport» بود که فناوری بازی‌سازی را با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی علف‌های هرز استفاده کرد. این راه‌حل شکل ماهرانه‌تری از شناسایی و تشخیص علف‌های هرز را ارایه می‌داد.

در واقع اگر کشاورزان دقیقا ندانند که علف‌های هرز در کدام قسمت‌ها می‌رویند، متوقف کردن رشد و جلوگیری از انتشار گسترده آنها مشکل‌تر خواهد بود.  

نوآوری WeedSpot از یک موتور بازی برای ایجاد تصاویر سه بعدی از علف‌های هرز استفاده کرد. به‌منظور کمک به الگوریتم‌های آموزش طبقه‌بندی علف‌های هرز، داده‌های عینی که توسط بشر ایجاد شده بود با داده‌های دنیای واقعی تکمیل شدند تا اعتبارسنجی شوند.

رقابت تیم‌ها بر سر چالش دوم:

هر سه تیم در چالش دوم شرکت کردند تا «روش‌های جدیدی برای تولید محصولات غذایی قابل دسترس‌تر» ارایه دهند. تیم‌ها می‌بایست افکار و ایده‌های‌شان را به سمت سیستم‌های رشد عمودی متمایل می‌کردند که از آب و مواد مغذی محلول به‌جای خاک استفاده کنند.

گرچه چنین روش‌هایی امکان تولید محصولات غذایی را در مکان‌های غیرمنتظره فراهم می‌کند،‌ اما نیاز دارد به بهبود سیستم‌های کنترلی برای اطمینان یافتن از شرایط بهینه رشد محصولات مختلف.

در این رقابت، راه‌حل برنده متعلق به تیم «Grow» به‌خاطر سیستم تحت کنترل هوش مصنوعی‌شان بود که درک چگونگی استفاده از داشبورد این سیستم بسیار ساده و آسان است.

رقابت تیم‌ها بر سر چالش سوم:

چالش سوم مربوط به «چگونگی یکپارچه‌سازی و بکارگیری داده‌های کلان هنگام کشاورزی» است. کشاورزان هنگام نظارت و مدیریت مزارع خود، اطلاعات زیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنند. از جمله؛ اطلاعات مربوط به بازده محصول یا داده‌های مربوط به رطوبت خاک. با این حال، این داده‌ها تنها زمانی مفیدند که برای مکانی خاص به اندازه کافی مشخص شده باشند.

 نمونه‌هایی که در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار گرفته بود؛ دو ایستگاه آب و هوایی بودند که شش مایل باهم فاصله داشتند. یکی بارش را ثبت می‌کرد و دیگری خیر. چهار تیم در این چالش شرکت داشتند و برنده تیم «Durian Pi» بود. راه‌حل آنها داده‌های موجود را برای شناسایی همبستگی و ارتباطات جدید کنار هم قرار داد و از تکنیک‌های آماری برای پیش بینی شرایط آب و هوایی بین 26 ایستگاه آب و هوایی استفاده کرد.

و اما گام‌های بعدی برای آیندگان:

گام‌های بعدی این است که مفاهیم و نمونه‌های برنده را به فرصت‌های تجاری تبدیل کنید. همه راه‌حل‌های ارایه شده این پتانسیل را دارند که تاثیر زیادی بر صنعت کشاورزی داشته باشند.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت ideaconnection.com

اگر به مبحث «مدیریت نوآوری و نوآوری باز» علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 

 5 توصیه‌ مهم برای مدیریت نوآوری در سازمان‌ها
7 گام تا ترویج و مدیریت نوآوری در سازمان

نوآوری را داخل حباب محبوس نکنید!
۶ عامل کلیدی کسب موفقیت در نوآوری باز

بزرگ‌ترین موانع نوآوری در سازمان‌ها
دو سوالی که قبل از راه اندازی واحد نوآوری باید پاسخ دهید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com