0  |  6

چگونه بابرندسازی مشتریان را وفادار کنیم؟

چگونه بابرندسازی مشتریان را وفادار کنیم؟

ارزش ویژه برند به میزان سود ایجاد شده برای کسب و کارها توسط برند، قدرت رقابت بین رقبا و اثرگذاری نقش برند در خرید محصولات، گفته‌می‌شود. لوگوی نایک، برای خرید این کفش اهمیت بسیار زیادی دارد. اپل به عنوان برند شماره یک جهانی در حال حاضر حدود ۲۱۴ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده‌است.

تعیین نام تجاری یا برند فرایند ایجاد نام، لوگو، نماد و شخصیت برای معرفی محصولات و خدمات شماست. برندها زمانی ارزشمند تلقی می‌شوند که مشتریان از طریق برندتان با محصولات و خدمات با کیفیت و ارزشمند شما ارتباط برقرار کنند. برندینگ، امری حیاتی برای کسب و کارهاست. چراکه در ذهن مصرف‌کنندگان اثرگذار است و به ایجاد آگاهی و وفاداری در آن‌ها کمک می‌کند. برندها برای رضایت مشتریان تصویر سازگاری را ایجاد می‌کنند. خشنودی مصرف کننده می‌تواند برمبنای ارضای میزان انتطار واقعی یا ارضای انتظار بیش‌ازحدشان از محصولات باشد. ساخت تصویر پایدار و مثبت امری ضروری‌ست. کارآفرینان جدید زمان زیادی را صرف خلق محصولات جدید خود می‌کنند و متاسفانه از اهمیت برند و نام تجاری غافل هستند.

فرایند ایجاد برند، شاید برای یک کارآفرین تازه ‌وارد ترسناک به نظر برسد، اما با چند مرحله زیر می‌توان به آسانی به ایجاد برند پرداخت:

۱. هویت برندتان را ایجاد کنید:

هویت برند خود را بر اساس بوم ارزش پیشنهادی خود بنویسید، چراکه از جمله دلایلی‌ست که مشتریان محصولات و خدمات شمارا خریداری می‌کنند. هویت برند شما باید مختصر و به شکل کاملا واضح بیان شود. برای درک بیشتر، نمونه‌های تعریف هویت برند را ببینید:

Lyft یکی از شبکه‌های آنلاین حمل و نقل تاکید می‌کند «سواری در چند دقیقه» در حالی که Uber به‌عنوان شبکه دیگری از حمل‌و‌نقل آنلاین ادعا دارد که «هوشمندانه‌ترین راه برای سواری و گردش» است. Thumbtack به عنوان شبکه‌ای که مشتریان را به متخصصان مرتبط می‌سازد بیان می‌کند که «این برند به شما کمک می‌کند تا متخصصان باتجربه را بیابید» .
در طی فرایند آموزش و طبق گزارش‌های مکرر متوجه شدیم که این کسب و کارهای با سابقه در تلاشند تا به نوعی ارزش پیشنهادی شرکت‌های خود را ارائه کنند.

به‌عنوان مثال فرض کنید، کسب‌و‌کاری ادعا می‌کند:«‌ما قطعات خودرو «اتوموتیو» را به فروش می‌رسانیم». البته آنها به جای این جمله، می‌‌توانند از چنین عباراتی استفاده کنند: «ما محصولات مربوط به خودروهایی را به فروش می رسانیم که برای تعمیر وسایل نقلیه قدیمی و گران‌قیمت در هرجایی به‌راحتی پیدا نمی‌شود.»

۲. ظاهر برندتان را در نظر بگیرید:

بخشی از هویت برندتان، شکل ظاهری آن است که شامل لوگو، رنگ، فونت و سایر ابعاد آن است. تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که رنگ جنبه حیاتی و بسیار مهمی برای برند است. حدود ۶۲٪ تا ۹۰٪ ارزیابی اولیه مشتریان از برندتان، بر اساس رنگ آن است. به عنوان مثال، قرمز نشان دهنده قدرت و انرژی، اشتیاق و شوق است و یا سبز به معنی طبیعت، سلامتی، موفقیت و باروری‌ست. نوع برداشت از رنگ ها به فرهنگ جوامع بستگی دارد. رنگ را در طراحی صفحات وب و رسانه‌های اجتماعی‌ که استفاده می‌کنید، متناسب سازید، چرا که در این صورت ارتباط احساسی مشتریان را با برند خود حفظ می‌کنید.

همچنین فونت‌ها و آرم‌ها نیز می‌توانند احساسات زیادی را ایجاد کنند. گوگل ۹۱۵ فونت را در دسترس قرار داده‌است. بسیاری از سایت‌ها از بهترین فونت‌های گوگل استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در انتخاب فونت ها، قابلیت خواندن و دسترسی آسان به آن است. خلاقیت می‌تواند فونت‌های زیبا و هنری خلق کند اما امکان دارد خواندن آن‌ها چندان آسان نباشد. مطالعات نشان داده‌است که فونتARIAL ساده ترین نوع فونت است. اما جالب است بدانید خواندن فونت‌های دشوار، به یاد ماندنی‌تر می‌شوند چراکه مجبور به خواندن شدید.

بازهم در تمامی قسمت‌های وب‌سایت‌تان و رسانه‌های اجتماعی‌تان، هماهنگی و تناسب را فراموش نکنید و اطمنیان حاصل کنید که استراتژی‌های تبلیغات شما از رقبای‌تان، متمایز است.

برند سازی

۳. نسبت به برندتان آگاهی ایجاد کنید:

هنگامی که هویت برند و برند خود را ساختید، می‌توانید از اینترنت برای ایجاد آگاهی نسبت به برند خود استفاده کنید. ابتدا باید بدانید که بازارهدف کسب و کارشما کجاست. باید بدانید که سایت‌های معروف و پرمصرف کدام سایت‌ها هستند و اینفلوئنسرها در چه سایت هایی مشغول به فعالیتند. با صرف زمان و کمی تحقیق می‌توان به این اطلاعات دست یافت. برای هر کسب و کار b2b، مشتریان به احتمال زیاد از لینکدین، انجمن‌های تجاری و یا سازمان‌های منحصر به خود آن صنعت استفاده می‌کنند. برای مثال اگر کسب و کار شما در حوزه خدمات غذای آنلاین‌ است، مشتریان شما احتمالا وب سایت‌های مرتبط با عروسی و ... را دنبال می‌کنند.

در سایت‌خود یا سایت‌هایی که بازارهدف شمارا شامل می‌شوند، تولید محتوا را شروع کنید. محتوا و محصولات به یک اندازه می‌توانند به مشتریان‌تان ارزش ارائه دهند و دلیلی برای خرید مجدد و یادگیری بیشتر باشند. با توجه به مثال شرکت غذای مطرح شده، حداقل هفته‌ای یک‌بار در رابطه با برنامه‌ریزی عروسی و ... بحث کنید. به رسانه‌های اجتماعی که می‌توانید، لینک دهید.

از طریق لینک‌های کوتاه، دسترسی افراد را آسان کنید. رتبه‌بندی جست‌وجو خود را با گوگل افزایش دهید. ویدئو‌های آنلاین و پادکست ارسال کنید. هر چه بیشتر اینترنت را اشباع کنید، بیشتر احتمال دارد مشتریان محصولات شمارا بیابند.

۴.اعتماد، اعتبار و وفاداری را فراموش نکنید:

همان‌طور که به توسعه کسب و کارخود می‌پردازید، آرم، شعار، هویت برند و ... را تغییر ندهید. شما تمام وقت و پول خود را صرف ساختن برندتان کردید و هزینه بابت آن پرداختید. حال چرا آن را دور بیندازید؟ تغییر مجدد برند، ارزش ویژه آن را از بین خواهد برد. کوکاکولا دارای پنجمین برند با ارزش در جهان است و هرگز آرم خود را تغییر نداده‌است. پپسی‌کو به تغییرات برند خود معروف است و بیست و دومین برند ارزشمند جهانی‌ست. درحالیکه ۴۰ میلیارد دلار ارزش کمتری از کوکاکولا دارد. تنها زمانی به فکر تغییر برند تجاری خود باشید، که برند شما در معرض نابودی‌ست. اگر فکر می‌کنید با تغییر برند خود در یک محصول می‌توانید فروش خود را بهبود ببخشید، نشان می دهد هنوز کسب و کارتان را به خوبی درک نکردید.

برند

مشتریان خود را در بلند مدت حفظ کنید. مکالمات خود را برای آن دسته از مشتریانی که در تلاش هستند تا به طور مداوم در تماس با شما باشند، فعال نگه‌دارید. بیشتر افراد به دنبال تایید نظرات‌شان در رسانه‌های اجتماعی هستند.

به یاد داشته باشید، مشتریان وفادار شما به طور متوسط ۳۰۰ برابر مشتریان جدید از محصولات‌تان مصرف می‌کنند.

برگرفته از:entrepreneur.com

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر:

چگونه جایگاه برند کسب و کارتان را در ذهن مشتریان پیدا کنید؟

رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی و تبلیغات

نقش آمیخته بازاریابی در تبلیغات

بازاریابی رابطه ای و ایجاد اعتماد در مشتریان

با «CRM» مشتریان‌تان را حفظ کنید!

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com