1  |  0

تسریع فرایند ایجاد استارتاپ‌ها با حضور شتاب‌دهنده‌ها

تسریع فرایند ایجاد استارتاپ‌ها با حضور شتاب‌دهنده‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شتاب‌دهنده‌ها مجموعه‌هایی هستند که فرآیند ایجاد یک کسب‌وکار نوپا و یک استارتاپ را تسریع و به آن شتاب می‌بخشند.
محمدحسین سجادی نیری در افتتاحیه «مرکز شتاب‌دهی هاوش» که در محل دفتر پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از رویکردهای معاونت علمی در سه سال گذشته توسعه و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها بوده است که رویکردی نوین در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تولید کسب‎‌و کار محسوب می‌شود.
وی افزود: مجموعه امروز، شتاب‌دهنده‌ای است که در حوزه صنایع فرهنگی مشغول به فعالیت است و کسب‌وکارهای مرتبط را در مرحله پیشرو، پذیرش و به توسعه و رشد آن‌ها کمک می‌کند، بعد از آن هم در صورت نیاز مجموعه‌ها می‌توانند در مرکز رشد و پارک علم و فناوری خراسان مستقر شوند.
سجادی نیری خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر دو برنامه محوری دارد که شرکت‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ یکی از آن‌ها «برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» است که در سال‌های گذشته نیز در رابطه با آن صحبت شده است و حدود ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده‌اند و مورد حمایت قرار می‌گیرند، برنامه دیگری که از سال گذشته شروع شد، تحت عنوان «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» است که عملاً مخاطب این برنامه شرکت‌های استارتاپی، شرکت‌های فعال حوزه صنایع فرهنگی و شرکت‌های فعال در حوزه‌ گیاهان دارویی و طب سنتی هستند، مجموعه حمایت‌هایی هم برای این کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند، به دلیل شکل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند شرکت دانش‌بنیان باشند. بسیاری از شرکت‌ها به معاونت علمی مراجعه کرده‌اند، اما چون شرایط آن شرکت‌ها شرایط خاصی است، به عنوان دانش‌بنیان احراز صلاحیت نمی‌شوند، اما با «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» تمامی حمایت‌هایی که معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد، به شرکت‌های خلاق نیز تعلق می‌گیرد. هر شرکتی که در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند، طی فرآیند ساده‌تری نسبت به شرکت دانش‌بنیان احراز صلاحیت می‌شود و مورد حمایت این قانون قرار می‌‎گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: به جز این دو برنامه، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها حمایت می‌کند که تمام این برنامه‌ها در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعکس شده است.
سجادی نیری بیان کرد: اصولاً در دنیا استارت‌تاپ‌ها جلوتر از فرآیندهای قانون‌گذاری و دولت هستند و در تمامی دنیا هم مشاهده می‌شود که استارتاپ‌ها در مواجهه با دولت و قانون دچار مشکل هستند، زیرا اساساً نوآور و خلاق بوده و همیشه از دولت جلوتر هستند و نکته دیگر آن است که اگر در مواردی فرآیندهای قانونی وجود نداشته باشد، استارتاپ دستش برای توسعه خود بازتر است. در بسیاری از موارد وجود قوانین موجب بسته‌شدن دست و پای استارتاپ می‌شود و آن‌گونه که باید نمی‌تواند فعالیت کند. در برخی موارد، قوانینی باید در تناسب و تطبیق با کسب و کار استارتاپی تدوین شود.
وی عنوان کرد: از چندین سال گذشته دغدغه دکتر ستاری، معاون علمی رییس‌جمهور این بود که خراسان رضوی جدا از حوزه‌های دیگری که به عنوان فناوری مطرح است، مانند حوزه آب، انرژی، کشاورزی و … در بحث صنایع فرهنگی، سوغات و موضوعاتی که مرتبط با مسائل فرهنگی است، فعال شود. در چند سال گذشته مرکز رشد فناوری فرهنگی و زیارت شکل گرفت و پیشرفت خوبی هم داشته است. ایجاد چنین شتاب‌دهنده‌ای هم کمک می‌کند تا کسب‌وکار بیشتری در این حوزه‌ها حضور پیدا کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: به نظر من یکی از قطب‌های حوزه فرهنگی کشور، مشهد است. به دلیل ظرفیت فرهنگی و بازار مناسبی که مشهد داراست و تا امروز آن‌‎گونه که باید به این ظرفیت‌ها توجه نشده است‌، امید است که در سال‌های آتی عمده سوغاتی که در مشهد توسط زائران خریداری می‌شود، اقلام ایرانی و تولید مشهد باشند، نه جنس‌های چینی. طی آماری که به دست ما رسیده است حدود ۵۰۰ ملیارد تومان سالانه ظرفیت این بازار بوده که عمده آن نیز محصولات غیر ایرانی بوده است، امیدواریم با وجود چنین استارتاپ‌هایی این محصول‌ها تماماً ایرانی شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com