0  |  0

رونق تولیدات حوزه هواشناسی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

رونق تولیدات حوزه هواشناسی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

پیش‌بینی آینده آب و هوای کشور و شناخت تحولات اقلیمی با زلف نوآوری و فناروی گره خورده است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریس‌جمهوری.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ازشرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به عنوان شاه‌راه ورود نوآوری و فناوری به حوزه پیش‌بینی آب و هوا گفت و ادامه داد: راه و رسم فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید فناورانه و ارتقای فناوری کشور، حمایت نرم‌افزاری و زیرساختی از دانش‌بنیان و استارتاپی است. بنابراین رفع نیازهای فناورانه را به کمک حمایت از شرکت ها دانش بنیان دنبال می‌کنیم.
ستاری از پروژ‌ه های مرز دانش و قراردادهای موفق دانش‌بنیان‌ها با صنعت گفت و ادامه داد: حوزه هواشناسی و پیش‌بینی آب و هوا، نیازمند تجهیزات و محصولات کارآمد است؛ شرکت‌های دانش بنیان توانمند و آماده‌اند تا تجهیزات این حوزه را داخلی‌سازی، فناوری‌های لازم را بومی‌ و خدمات سخت‌افزای یا نرم‌افزاری را بر مبنای دانش فنی روز دنیا ارائه کند.
به گفته رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی بنیان‌نهاده شده توسط جوانان خلاق می‌تواند کارآمدی پیش‌بینی‌های آب و هوایی را به نحو چشمگیری بهبود دهند؛ لذا نخست لازم است تا در به روی این کسب‌وکارها گشوده شود.
رونق تولید تجهیزات دانش بنیان پیش بینی آب و هوا
ستاری، به نقش کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان در تأمین و رونق تولیدتجهیزات و نرم‌افزارهای تشخیصی و تحلیلی اشاره کرد و ادامه داد: نطفه‌های نوپا و فعال این حوزه، می‌توانند روی بستر گسترده هواشناسی بازار خود را پیدا کنند، در نتیجه حوزه رادارهای هواشناسی و با همکاری و تعامل با فعالان دانش بنیان و استارتاپ ها و پژوهشگران می تواند به یک نتیجه مطلوب برسد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، همکاری تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه آب و هوا را از نخستین گام‌های شناخت ظرفیت این کسب و کارها دانست و گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خوبی توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون رصد می شود تا با پویایی و چابکی، پای تعداد بیش‌تری از این کسب وکارها به میدان پیش‌بینی، تحلیل و خدمات حوزه آب و هوا باز شود.
حمایت از ساخت نخستین نمونه صنعتی تجهیزات هواشناسی و دریافت گواهی استاندارد
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین از یک مشکل ساختاری گفت و توضیح داد: یکی از سدهای فراروی کسب و کارهای دانش‌بنیان جوان، پذیرش توانمندی این کسب و کارها است؛ ابتدا باید تمام هزینه‌ها و ریسک های ساخت برای مرتبه نخست را بپذیریم؛ لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مشتری که از نمونه مشابه خارجی استفاده می‌کنند با اعتماد به شرکت‌های داخلی بنگرند و بازارشان را در اختیار این محصولات قرار دهند. نمونه های بسیار موفق این همکاری و حمایت اکنون در صنایع مختلف وجود دارد.
ستاری، گواهی‌های استاندارد را یکی از موانع پذیرفته نشدن کسب و کارهای دانش‌بنیان از سوی صنایع دانست و درباره راه‌کار این چالش توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه استانداردها، بر مبنای همکاری که با سازمان ملی استاندارد داریم، هزینه تست و اخذ استانداردهای قابل دسترسی به طور کامل حمایت می‌شود؛ همچنین برای استانداردهایی که در داخل کشور قابل دسترس نباشد، گواهی انطباق صادر می‌شود. با این حمایت‌ها در پی ترویج محصول دانش‌بنیان ایرانی با کیفیت در صنعت و رسیدن به خروجی‌های مفید و کاربردی پژوهشگاه‌ها هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه تأکید کرد: پژوهشکده‌های ما باید راهبر پژوهش باشند تا با حفظ چابکی خود، بودجه‌های پژوهشی را صرف کارهای اجرایی و پژوهشی کنند؛ این کار با سپردن کار به تیم های دانش بنیان و فناور و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی ممکن می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به چالش‌ها و مسائل حقوقی ورود می‌کند و با استفاده کامل از تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود می‌کوشد یک محصول دانش بنیان داخلی روی میز صنعت قرار بگیرد و نیازی از کشور را با محصول کیفی ایران‌ساخت تأمین کند.
حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع‌ نیازهای سخت‌افزاری و پژوهشی
سحر تاج بخش رییس سازمان هواشناسی هم از کمک شرکت های دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها در برخی از موضوعات اشاره کرد و گفت: در یک نمونه، برای تأمین 1400 رادیوسوند با یک شرکت داخلی و با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران برای 3 ایستگاه قرارداد منعقد شده است؛ در آینده نیز با تایید کارآمدی به طور کامل توسط شرکت داخلی تامین خواهد شد.
به گفته رییس سازمان هواشناسی، برای تجهیز ایستگاه ها به رادار، با پژوهشگاه فضایی ایران همکاری شده است تا رادراهای نسل جدید solid state برنامه ریزی و اجرایی شود. بر اساس برنامه ریزی ها این پروژه پیشرفت 50 درصدی داشته است و در 2 سال آینده تکمیل و اجرایی می شود.
تاج‌بخش با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری می‌تواند کسب‌وکارهای توانمند در رفع نیازهای سازمان هواشناسی را شناسایی و معرفی کند، اظهار کرد: در زمینه بویه های هواشناسی، تجهیزات ایستگاه های سنتی و سامانه های نرم افزاری مانند سامانه هواشناسی جاده ای و ایستگاه‌های خودکار، با تعدادی از شرکت‌های داخلی همکاری کرده‌ایم. با حمایت زیرساختی و نرم‌افزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیازهای اساسی و فناورانه سازمان هواشناسی به این معاونت ارائه شده است تا کسب‌وکارهای فعال و توانمندی این حوزه‌های پای کار بیاید.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از بخش‌های پردازش و تحلیل داده‌ها و نیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تجهیزات هواشناسی این سازمان بازدید کرد و توانمندی‌های این سازمان در پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی تحلیل و پردازش آماری را مورد بررسی قرار داد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com