0  |  0

به دنبال تولید علمی منطبق بر فرهنگ و سلیقه ایران هستیم

به دنبال تولید علمی منطبق بر فرهنگ و سلیقه ایران هستیم

یان و بررسی مشکلات، دشواری‌ها، کمبود بازار کار و نیز نشان دادن پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها و افتخارات دانشجویان و اساتید، برای رسیدن به رسالت خود تلاش کرده است. این بار با افزایش کارایی و نیز لزوم کارآفرینی به معرفی یکی از رشته‌های تعریف‌شده در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌پردازیم.

‌ایسنا در راستای رسالت خود و با توجه به اصلی‌ترین مخاطب خود (دانشجویان)؛ چندی است در اقدامی تصمیم به گفت‌وگو با اساتید مجرب و دانشجویان ممتاز به جهت معرفی برخی از رشته‌های مختلف دانشگاهی به‌منظور افزایش آگاهی، کمک در امر انتخاب رشته کنکوری‌ها و نیز بیان مشکلات و یا موفقیت‌های کسب‌شده توسط دانشجویان و اساتید کشور دارد.

به گزارش ایسنا، پس از معرفی برخی از پرطرفدارترین رشته‌ها از جمله دندان‌پزشکی از زیرشاخه پزشکی و نیز صنایع، کشتی‌سازی و عمران از زیرشاخه مهندسی، تصمیم به معرفی یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین فعالیت‌ها و منبعی برای درآمد آقایان و مخصوصاً بانوان در هر سطح و توان مالی که قابل‌اجرا در منازل و یا خیاط خانه‌ها بوده است را داریم.

هرچند در گذشته رشته‌ای با عنوان "خیاطی" در دانشگاه‌ها وجود نداشته است اما امروزه روز نیز مانند گذشته یکی از پرطرفدارترین مشاغل است، باوجود اینکه خیاطی دیگر تنها یک شغل نیست و هنری علمی و یک فعالیت اقتصادی گسترده است؛ همزمان هم کارآفرینی می‌کند، هم فرهنگ‌های مختلف را به‌جای‌جای دنیا صادر می‌کند. امروزه در دانشگاه رشته‌ای تحت عنوان "تکنولوژی طراحی و دوخت" در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد.
استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای فاطمیه گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به رشته‌های فنی و حرفه‌ای توجه بیشتر و هدفمندتری می‌شود.
مینا رنجبر عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهم رخ‌داده در سال‌های اخیر را که نه‌تنها در استان هرمزگان بلکه در سراسر کشورمی توان نام برد، معطوف شدن عمده توجهات و سلایق به یادگیری علوم فنی و بالا رفتن اهمیت کارآفرینی است.
وی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق و نیز با اشاره به بالا رفتن حمایت‌ها و توجهات از حوزه تخصصی‌اش، بیان کرد: رشته طراحی و دوخت که از رشته‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است، به‌تازگی پس از چندین سال مقطع کارشناسی را با تلاش بسیار زیاد مدیریت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان اضافه‌شده است.
تلاش هرمزگانی‌ها برای پیشرفت رشته طراحی و دوخت در سطح کشور و استان
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سطح استان این رشته در مقطع کارشناسی تنها در یک دانشگاه ارائه‌شده است، افزود: خوشبختانه استقبال افراد و دانشجویان فارغ‌التحصیل شده در مقاطع کاردانی به ادامه تحصیل در این رشته در مقطع بالاتر یعنی کارشناسی ما را دلگرم‌تر کرده و سبب شده است که من و سایر اساتید و نیز دانشجویان در کنار یکدیگر و به کمک هم بیش‌ازپیش به پیشرفت این رشته از مجموعه رشته‌های موجود در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان تلاش کرده تا هم گامی در پیشرفتی فردی برداشته شود و هم جایگاه این رشته را در سطح کشور بالاتر ببریم.
رنجبر اظهار کرد: جالب است بدانید افرادی نیز هستند که پس از اتمام دوره دبیرستان و کسب مدرک دیپلم در رشته‌ها ریاضی و تجربی با معدل بالا، برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته طراحی و دوخت را برگزیده و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌شوند.
استقبال خوب در نتیجه حمایت‌های خوب است
وی با اشاره به اینکه انگیزه افراد برای یادگیری هر دو مورد طراحی و نیز دوخت بسیار بالا رفته است، بیان کرد: خوشبختانه همزمان با بالا رفتن علاقه و استقبال در بندرعباس، این رشته نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.
رنجبر دلیل پیشرفت‌های حاصله را حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست و افزود: به‌طورکلی حمایت‌های صورت گرفته از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سبب می‌شود دانشجویان و فعالان این حوزه میل و رغبت بیشتری برای پیشرفت جمعی و فردی این حوزه از خود نشان دهند و در آن مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.
استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای فاطمیه ادامه داد: برگزاری رویدادهای مختلف (ایونت‌ها یا رویدادها)، کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید به نام کشوری و استانی، شرکت در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی، کشوری و منطقه‌ای از طرفی سبب پیشرفت علم طراحی و دوخت شده و از طرفی آشنایی اساتید و فعالان این حوزه را با تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای به روز مورداستفاده در سایر کشورها به همراه داشته است، علاوه بر این دو مورد، معرفی فرهنگ اصیل و سنتی پوشش زنان و مردان استان‌های مختلف کشور به سایر کشورها نیز از اقدامات به‌جا و مهم فعالان حوزه طراحی و دوخت بوده است.
باز هم حضور اساتید باتجربه و قدر در استان
وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد بیش از ۱۰ رویداد توسط دانشجویان و مردم عادی در استان هرمزگان برگزار شد، تصریح کرد: سطح اساتید موجود در استان هرمزگان در رشته طراحی و دوخت مقطع کارشناسی به این دلیل که اساتید در زمان تحصیل برای ادامه تحصیل خود باید به سایر استان‌ها مانند تهران و یزد سفر می‌کردند، در نتیجه اساتید مقطع کارشناسی رشته نامبرده شده در استان سطحی قوی و قابل‌قبول است. بسیاری از دانشجویان نیز پس از گذراندن دوره کاردانی و با قبولی در سایر شهرها به آنجا رفته و پس از فارغ‌التحصیلی با کوله باری از دانش و تجربه به استان هرمزگان بازگشته و به تدریس مشغول می‌شوند.
مؤثر واقع‌شدن تحصیلات حتی در خیاطی و طراحی
رنجبر در پاسخ به سوال مبنی بر "آیا تحصیلات در فعالیت و پیشرفت این حوزه تأثیرگذار است؟ " عنوان کرد: فردی را در نظر بگیرید که بدون داشتن تحصیلات، مزونی را افتتاح کرده و در آن به خیاطی مشغول است این فرد بدون داشتن تحصیلات آکادمیک، تنها با کپی کردن و الگوبرداری از طراحی‌ها و دوخت سایر خیاطان و ژورنال‌های داخلی و خارجی به دوخت پرداخته و به دلیل عدم آشنایی با اصول طراحی و دوخت که تنها با تحصیل در دانشگاه به دست می‌آید نمی‌تواند خواسته مشتری و مراجعه‌کننده خود را برآورده کند، چه‌بسا در بسیاری از موارد به دلیل طراحی و دوخت غیراصولی و غیرعلمی نمی‌تواند مشتری خود را با رضایت کامل حفظ کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: خیاطان و مزون داران تحصیل‌کرده بر طبق اندام، سلیقه و حتی مواردی همچون رنگ پوست، ابتدا طراحی و سپس از الگوسازی و پس از اعمال تغییرات نهایی درنهایت به مرحله دوخت می‌رساند و قطعاً دوخت به این شیوه و به دست خیاطان و طراحان تحصیل کرده، اصولی‌تر و مدرن‌تر خواهد بود تا به دست خیاطانی که کمترین علم موردنیاز این رشته را دارا نیستند.
تأثیر مد غرب در پوشش ایرانیان
رنجبر در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه "ورود طراحی غربی به طراحی طراحان ایرانی چگونه است و تأثیرپذیری آن به چه میزان است؟ "اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر مقوله‌ای به نام"کپی کردن" در ایران زیاد است، اما از طرفی همزمان با دایر شدن دانشگاه‌ها و ورود رشته طراحی و دوخت به دانشگاه سبب شده است که وضعیت بهتر شود و با طراحی‌های صورت گرفته توسط دانشجویان و مزون داران و استفاده خیاطان از طراحی‌های داخلی وضعیت بهتر شده است، استقبال افراد و مشتری نیز روزبه‌روز از طرح‌های تک و مزونی بیشتر می‌شود.
تأثیر مد ایران بر فرنگی‌ها
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای مثال در حال حاضر یکی از طراحان به نام در شهر تبریز با داشتن ایده‌ای و استقبال کشور ترکیه همکاری خوبی را میان دو کشور ایران و ترکیه در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر تمامی ما اساتید و فعالان این رشته در تلاش هستیم با آموزش به هنرجویان و دانشجویان، کپی کردن را کاهش دهیم و مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان البسه‌هایی را طراحی و به مرحله دوخت برسانیم؛ به عبارتی ما خود در حال تولید علمی مطابق با فرهنگ و سلیقه ایرانیان هستیم و می‌توانیم آن را به سایر کشورها نیز صادر کنیم.
وی در پایان گفت: امیدوارم در این مصاحبه با ارائه اطلاعاتی توانسته باشم به افرادی که قصد تحصیل و فعالیت در این رشته را دارند کمک کنم. در پایان لازم می‌دانم به این نکته اشاره‌کنم که درست است که در گذشته داشتن تحصیلات و علم دانشگاهی برای خیاطان ضروری نبوده اما امروزه به دلیل افزایش درخواست مردم و آگاهی و آشنایی افراد با طراحی و دوخت در هر سطحی از توان مالی و نیز سلیقه‌های مختلف هرچند به میزان کم، کسب علم و یادگیری اصولی، بسیار مهم است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com