0  |  0

مهاجران و کودکان کار؛ کارآفرینان پنهان!

مهاجران و کودکان کار؛ کارآفرینان پنهان!

روانشناس استرالیایی و کارآفرین اجتماعی «لوئیز ارنشاو» معتقد است  که کودکان کار، مهاجران و پناهندگان همه دارای ویژگی های شخصیتی مشابهی هستند که می تواند به معنی وجود نشانه‌های واقعی کارآفرین شدن در آن‌ها باشد.

بسیاری از کسب و کارهای اجتماعی بیان می‌کنند: موج جدیدی از مهاجران و پناهندگان، اروپا را با فوران یک اکوسیستم استارتاپی جدید مواجه کرده‌است. بسیاری از کارآفرینان، با ایجاد مدل های کسب و کار جدید، مهارت و خلاقیت خود را برای حمایت از مهاجران آسیب پذیر ارائه دادند.

با این حال، با توجه به گفته‌های ارنشاو، کارآفرینان اجتماعی و انجمن ها به میزان متفاوت در تلاش هستند تا به آن‌ها کمک کنند. او معتقد است، در واقع، فقری که این دسته از افراد  تجربه می کنند، منبع خاصی برای وجود توانایی کارآفرینانه در آن‌ها تلقی می‌شود.

تحقیقات مقطع دکتری ارنشاو شباهت‌ها و تفاوت‌های بین کارآفرینان موفق و این جمعیت جوان آسیب دیده را بررسی می کند. 

عامل «قانون شکنی»

واکنش بعضی افراد در مواجهه با مشکلات، چالش ها و مسائل به گونه ای است که از مرز رفتارهای مقبول و هنجارها فراتر می رود. امروزه، برداشت متفاوتی از چنین مفاهیمی می شود. برداشت هایی مثل اعتماد شدید به توانمندی های فردی.

و این همان وجه مشترک کارآفرینان و کودکان کار است. هردوی آنها توانایی شناسایی منابع وترکیب آن‌ها را دارند، با این تفاوت که کارآفرینان ارزش ایجاد می کنند و سودمند تلقی می شوند، در حالی که فعالیت کودکان کار خلق ارزش محسوب نمی‌شود. کارآفرینان و کودکان کار هر دو قانون شکن هستند.

کودکان کار کارآفرینان پنهان‌اند

مدلی برای کارآفرینی اجتماعی

با توجه به نتایج و یافته های پژوهش ارنشاو، یک مدل کارآفرینی پایدار با توجه به سه اصل اساسی به‌وجود می‌آید:

1.شغل مبتنی بر اشتیاق و علاقه فرد

2.یادگیری مادام العمر

 ۳.سلامت فرد

این پژوهش ابتدا نیازهای بچه های کار را چه از نظر بهداشتی و چه از نظر اجتماعی مشخص می‌کند. سپس روی شناسایی اشتیاق آنها تمرکز می کند و از طریق آموزش حرفه و شغل می توان آن‌ها را به تولید درآمد نزدیک کرد.

همچنین این مدل برای مهاجران تازه‌وارد و پناهندگان ارویایی استفاده شده است. درواقع پناهندگان برهم‌زنندگان قوانین نیستند؛ آنها به راحتی از محل زندگی خود نقل مکان نکردند. آن‌ها باید در نقاط دیگری از دنیا قرار گیرند تا زنده بمانند و بتوانند جهان را درک کنند و به عنوان انسانی مولد به زندگی خود ادامه دهند.

«عدم وجود امنیت» برای مهاجران

طبق آمار منتشر شده حدود 139،300 مهاجر از طریق دریای مدیترانه در سال 2018 وارد اروپا شده اند. البته این نوع سفر و مهاجرت بسیار خطرناک است..

علی رغم وجود آسیب‌های چنین مهاجرتی، بهترین زمان استفاده از مهارت‌ها و احساسات‌ آن‌ها از زمان بدو ورودشان است. «ارنشاو» زمانی در «مالتا» مشفول به فعالیت بود. او تلاش کرد تا مهاجران با پتانسیل های کارآفرینانه را در اکوسیستم استارتاپی بگنجاند.

تمرکز روی مسیر نه مقصد

گرچه این مدل سرمایه گذاری کسب و کارهای موفقی نظیر رستوران‌های آفریقایی، فروشگاه پوشاک ایرانی و کشتارگاه‌های حلال را به دنبال داشته اما این مدل بیشتر «فرایند‌گراست تا مقصدگرا».

این برنامه پیش از شروع کسب و کار یا سرمایه گذاری های کوچک مهاجران این فرصت را برای آن ها فراهم می کند تا «نقاط قوت خود را بشناسند» و مبتنی بر آن دسته از ویژگی های شخصیتی شان که آنها را توانمند می سازد، موفق شوند.

«ارنشاو» علیرغم پذیرش این موضوع که هرگز در زندگی خود قصد نداشت که در چنین حوزه ای کار کند، اکنون 55 ساله است و می گوید یک کودک کار بوده است.

مترجم: ملیکا نصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برگرفته از سایت: entrepreneur

برای مطالعه بیشتر:

کارآفرینی کودکان؛ کودکان‌تان را هر چه زودتر با مفاهیم اقتصادی آشنا کنید!

کارآفرینی کودکان؛ درس‌هایی که می‌توانید از 6 کودک میلیونر بیاموزید

با آموزش این مهارت ها کودکان را برای کارآفرینی آماده کنید

ایده هایی برای کارآفرینی اجتماعی

همه چیز درباره‌ی کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com