0  |  3

تبلیغات اثربخش چه ویژگی‌هایی دارند؟

تبلیغات اثربخش چه ویژگی‌هایی دارند؟

در دنیای امروز با توجه به گستردگی رسانه‌ها، افزایش برندها و رقابت، نقش تبلیغات اهمیت گسترده‌ای یافته‌است. یکی از مهم ترین علل تاکید بر تبلیغات، عدم توجه یا کمبود توجه مخاطبین است!

برای مثال صبح که از خواب بیدار می‌شوید در تلویزیون، روزنامه، موبایل و بیلبورد خیابان و ... تبلیغات زیادی را می‌بینید. اما کدام یک از این تبلیغات در ذهن شما باقی می‌ماند؟

به‌عنوان رهبر کسب و کار، باید تبلیغاتی را خلق کنید که تا سالیان سال در ذهن مشتریان تقش ببندد تا در میان برندهای موجود، برند شما را برگزینند.

از جمله ویژگی‌های یک تبلیغ اثربخش می‌توان به 6 عامل زیر اشاره کرد:

1.تبلیغات باید از استراتژی درست نشات گرفته باشد:

در ابتدا باید مفهوم استراتری را تعریف کنیم. استراتژی به معنای راه رسیدن به هدف است و شما باید تمامی پیچ و خم های این مسیر را بشناسید. تبلیغات شما باید با تمامی بخش‌های کسب و کارتان در تناسب باشد. هنگامی که تبلیغ شما مفهوم نوآوری را القا می‌کند، اعضای کسب و کارتان باید با این مفهوم آشنا باشند. ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و ... باید در تناسب با این معنا قرار بگیرند. به یاد داشته باشید مشتریان‌تان تنها مصرف کنندگانی از عموم جامعه نیستند بلکه دولت و سهام داران و ... نیز مشتریان شما محسوب می‌شوند.

گام‌های تدوین استراتژی‌های کسب‌و‌کار
«اسکارپیو» ابزاری برای تدوین و طراحی استراتژی

2.تبلیغ شما باید حرف مردم را بزند :

تبلیغ شما درمانگر درد مردم باشد و نگرانی‌های آن‌ها را کاهش دهد. برای مثال زمانی که وضعیت اقتصادی جامعه با بحران مواجه است و یا رکورد اقتصادی بزرگ در کشور رخ داده است؛ تبلیغ مرسدس بنز، خانه گران قیمت در بهترین محل و یا سفرهای گردشگری پرهزینه شاید چندان موفق به نظر نرسد. یا برای مثال با توجه به وقوع سیل در ایران تبلیغی که درد مردم را در این رابطه بیان کند و نگرانی‌های آن‌ها را در این حوزه کاهش دهد می‌تواند موفق عمل کند.

تبلیغ و ترفیع اثر  بخش

3.تبلیغات‌تان را متفاوت کنید:

باید بپذیرید برای موفق بودن ترفیع آمیخته بازاریابی‌تان باید متفاوت عمل کنید. عنصر خلاقیت و نوآوری را به تبلیغ‌تان اضافه کنید. برای مثال تبریک‌های عید کسب و کارها را به یاد بیاورید! تبلیغات یکسان که خستگی و کلافگی مخاطبان را به همراه داشت. در این میان کسب و کاری موفق است که در میان این پیام‌های تبریک، تبلیغ متفاوتی ارائه دهد و در ذهن مخاطب باقی بماند.

4.وعده‌ای ندهید که نتوانید عمل کنید:

شاید یکی از راه‌های ایجاد تبلیغ منحصر به فرد، اغراق کردن در تبلیغ باشد. اما به خاطر داشته باشید این امر منوط به فرهنگ جوامع بوده است. سعی کنید پیام تبلیغاتی‌تان را با توانایی‌های خود متناسب کنید. به یاد بیاورید تبلیغ شرکت رد بول با شعار: ردبول بنوشید و پرواز کنید! این یک تبلیغ با شعاری انگیزه‌بخش بوده و میزان اغراق آن کاملا واضح است! اما ردبول مجبور به پرداخت خسارت سنگینی شد چرا که یکی از مصرف کنندگان اذعان داشت سالیان سال رد بول نوشیده ولیکن پرواز نکرده است!

مروری بر استراتژی‌های بازاریابی و تحلیل SWOT شرکت «ردبول»

5.تبلیغ شما یک اثر هنری نیست:

در تهیه تبلیغ‌تان فراموش نکنید هدف‌تان چیست؟ عنصر خلاقیت و نوآوری را تا حدی اضافه نکنید که مخاطبان‌تان درک نکنند آن‌چه مشاهده می‌کنند یک تبلیغ است یا یک فیلم سینمایی! برای مثال در تبلیغ بسیاری از برندها از افراد مشهور استفاده می‌شود اما گاهی خود این افراد تا حدی مورد توجه قرار می‌گیرند که به طور کل، برند و نام تجاری شما از یاد می‌رود!

6.تبلیغ شما باید اقناع کننده باشد:

در انتهای پیام تبلیغاتی‌تان، مشتریان شما باید برای خرید محصولات شما رضایت پیدا کنند، کد دستوری شما را ارسال کنند و برند شما را به دیگران معرفی کنند.

به یاد داشته باشید تبلیغات یکی از ابزارهای ترفیع می‌باشد و اگر شما مهارت استفاده از این ابزار را  بیابید، می‌توانید در کسب وکارتان بسیار موفق عمل کنید.

نویسنده: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر:

چه تفاوتی بین خلاقیت و نوآوری وجود دارد؟

تبلیغات سخت‌تر است یا فضانوردی؟

رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی و تبلیغات

 نقش آمیخته بازاریابی در تبلیغات

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com