0  |  12

از اینکه کارمند دورکار هستید، احساس گناه می کنید؟

از اینکه کارمند دورکار هستید، احساس گناه می کنید؟

آیا شما کارمند دورکاری هستید که هر روز صبح، به خاطر نپوشیدن لباس اداری خودش را سرزنش می‌کند؟ یا بالعکس مادامیکه دورکاری انجام می‌دهید، به‌دنبال راهی برای افزایش بهره‌وری خود در طول هفته هستید؟

شاید کارکردن از راه‌دور در نگاه اول بسیار انعطاف‌پذیر و جذاب به‌نظر برسد. اما این روش کارکردن گاهی با احساس ملامت و تقصیر همراه است که باید بتوانید بر آن‌ها غلبه کنید. این موضوع حداقل برای من که چند سالی می‌شود روش کارکردن از راه دور را انتخاب و کسب‌و‌کارم را در گوشه‌ی دنج و راحت خانه‌ برپا کردم، محسوس و ملموس است. من خدمات حرفه‌ای و با کیفیتی را به مشتریانم ارائه می‌دهم و واقعا از این کار لذت می‌برم، اما گاهی به خاطر اینکه این کار را از خانه انجام می‌دهم احساس ملامت و تقصیر می‌کنم.

تا همین چند سال پیش بسیاری از والدین کارمند یا افرادی که به‌خاطر سبک زندگی‌شان مجبور به سفر بودند، به‌دنبال راه‌کاری برای داشتن انعطاف‌پذیری بیشتر در زمان های کاری شان می گشتند. البته کارکردن از راه‌دور راه‌حل مناسبی بود. اما همواره  به‌خاطر اینکه نمی‌توانستد در اداره کار کنند، احساس گناه می‌کردند.

 واقعا چنین احساسی تا چه حد قابل اتکاست؟ چگونه می‌توان بر این احساس ناخوشایند غلبه کرد؟

چگونه بر احساس ملامت حاصل از دورکاری غلبه می‌کنید؟

در این مطلب می‌خواهیم راه‌کارهایی را برای غلبه بر حس سرزنش و تقصیر که در بعضی کارمندان دورکار وجود دارد،‌ بیان کنیم:

۱.همواره بهره‌وری خود را حفظ کنید:

یکی از رایج‌ترین تفکرات اشتباهی که درباره کارمندان دورکار وجود دارد این است که این افراد در ساعت‌های کاری‌شان در منزل همیشه دچار خمودگی، بی‌حوصلگی‌ و بی‌انگیزگی هستند.

در نگاه عوام برای اینکه وانمود کنید نیروی کار پرکار و بهره‌وری هستید، همین که صبح زود از خواب برخیزید و به سوی محل کارتان حرکت کنید، کافی است. اما از زمانی که من دور کاری را شروع کردم با موجی از سوالات تمسخرآمیز مثل « در طول روز چرت هم می‌زنی؟»،‌ «با پیژامه کار می‌کنی؟» و ... مواجه شدم. البته پاسخ من به این سوالات، مثبت بود.

واقعیت این‌است که «کار کردن از راه دور» همچنان با «کار کردن به شیوه معمول» رقابت می‌کند. اما هنگامی که در اداره حاضر می‌شوید، اگر ضرب الاجل‌های کاری را با موفقیت پشت سر بگذارید، اهداف تیم را برآورده کنید و بتوانید در طول ساعات کاری خود پاسخ‌گو باشید، تنها توانسته‌اید به اندازه کارمندی که از خانه کار می‌کند، بهره‌ور باشید. پس اگر یک کارمند دورکار هستید، خود را ملامت و سرزنش نکنید. در‌عوض از زمان‌تان بهترین استفاده کاری را ببرید و بهره‌ور بمانید.

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری

۲. آمارها را بررسی کنید:

نگران نباشید، آمارهای به‌دست آمده به نفع شما هستند! جمعیت کارمندان راه‌دور از سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است. بنابراین اگر شما از خانه کار می‌کنید، در شرکت خوبی مشغول به کار هستید. نکته قابل توجه دیگر اینکه روزانه کارمندان کمتری در جاده‌ها و خیابان‌ها برای حضور در محل کارشان در رفت‌و‌آمدند، این امر باعث کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک جاده‌ای می‌شو‌د.

شما همچنین مشارکت مضاعف کارکنان و بهره‌وری بیشتر آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، نتایج حاصل از پژوهشی در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد؛ ۸۲ درصد از کارمندان دورکار به‌دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر کارشان، استرس کمتری را تجربه کردند.

وجود کارمندان راضی، با نرخ مشارکت بیشتر و با کارایی و اثربخشی چشم‌گیر، به‌معنای پیروزی مطلق برای مدیر، شرکت و حتی محیط کسب‌و‌کار است. شاید به‌خاطر بعضی باورهای سنتی از این‌که بخواهید در خانه کار کنید خود را سرزنش کنید، اما فراموش نکنید آمارها به‌نفع شما هستند.

هنگام دورکاری، مادامی‌که از زمان کارتان استفاده مثبت می‌کنید، هرگز نباید خودتان را بابت چیزی مقصر بدانید یا احساس گناه کنید. 

  «۸۲ درصد از کارمندان دورکار به‌دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر کارشان، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.»  

 ۳. زمان خود را حداکثر کنید:

از آنجایی که کارمندان راه دور هنگام کار‌کردن حواس پرتی کمتر و تمرکز بیشتری دارند، احتمالا می‌توانند بعضی پروژه‌های در دست‌شان را سریع‌تر به نتیجه برسانند. از‌این‌رو اگر پروژه‌ای را زودتر به پایان رساندید، به جای اینکه به تماشای تلویزیون یا وقت‌گذرانی با دوستان بپردازید، سعی کنید بلافاصله‌ پروژه بعدی را شروع کنید.

صندوق پست الکترونیکی خود را پاک کنید، تقویم‌تان را به‌روز کنید، برنامه‌ها را با اعضای تیم‌تان چک کنید تا بتوانید به آن‌ها نیز کمک کنید. خودتان را برای انجام کارها آنقدر تحت فشار قرار ندهید که مجبور به وقفه انداختن در زمان ناهارتان شود. درصورت لزوم از چنین وقفه‌هایی استفاده کنید.

 چشم‌انداز محل‌کارتان را تغییر بدهید، به کافی‌شاپ یا کتاب‌فروشی محله‌تان سری بزنید یا به هر نحوی که می‌دانید فضای کارتان را تغییر بدهید. استفاده مثبت از روزکاری به شما کمک خواهد کرد که نسبت به کار خود بیشتر احساس قدرت کنید.

سخن پایانی

در نهایت، به‌عنوان کارمندی که از خانه کار می‌کند، می‌توانم بگویم احساس ملامت یا تقصیر در شما از جایی شروع می‌شود که هنگام قضاوت درباره خودتان، به برداشت و تفکر دیگران نسبت به خودتان متکی هستید.

به آنچه که افراد درباره شما فکر می‌کنند توجه نکنید، درعوض ببینید واقعا خودتان درحال انجام چه کاری هستید؟ همکاران، مدیران و حتی خانواده و دوستان شما ممکن است ایده‌های اشتباهی درمورد ساعات و ایام کار اداری داشته باشند، اما شما نباید به‌خاطر برداشت و درک متفاوت‌تان خودتان را سرزنش کنید.

کار شما این است که به‌عنوان عضوی از یک تیم سخت‌کوش مثل هر کارمند دیگری به سیاست‌ها و خط‌مشی‌های شرکت پایبند باشید. فراتر از این‌ها، مسوولیت کار از راه دور به شما سپرده شده است، زیرا شما می‌توانید این کار را از خانه، دفتر یا هرجای دیگری انجام دهید. پس به هوش باشید و به‌موقع قدم در مسیر بگذارید و فارغ از هر نوع سرزنش و ملامتی رو به جلو حرکت کنید.

نویسنده: Kaila Kea

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت: entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com