0  |  0

ضرورت توجه جدی به امنیت سرمایه‌گذاری

ضرورت توجه جدی به امنیت سرمایه‌گذاری

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال رونق تولید باید اصل نظام مزدی اصلاح شده و به سمت ایجاد رابطه بین مزد و تلاش برود. محمد شریعتمداری درسخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران افزود: اگر کارگر در سود واحدهای تولیدی درحد کار آفرینی مشارکت داشته باشد، آنگاه با علاقه بیشتری کار خواهد کرد. وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: فقر و دستمزد پایین عامل پریشان خاطری کارگران است، هم طراوت را از کار و تولید می‌گیرد و هم باعث برخی حوادث ناشی از کار می‌شود.
وی گفت: اگر سال رونق تولید را بخواهیم جدی بگیریم و برای حل مشکلات تولید تلاش کنیم، باید به معیشت کارگران بیش از آن چیزی که تاکنون شده توجه شود.
شریعتمداری گفت: تغییر مالکیت کارگران در واحدهای تولیدی به‌جای خصوصی‌سازی به شکل کنونی، با استفاده از مکانیزم تعاونی‌ها، یکی از برنامه‌های جدی برای سال ۱۳۹۸ است که به آن پرداخته می‌شود. وی افزود: خصوصی‌سازی به معنی واگذاری کارخانه‌های تولیدی فقط به افرادی که آنها را تبدیل به آهن‌پاره کرده و به فروش برسانند و از زمین آن استفاده کنند، به هر ترتیب باید متوقف شده و حرکت به این سمت اتفاق افتاده است تا بتوان از طریق تعاونی‌های تولیدی بخشی از سهام کارخانه‌های تولیدی را درخصوصی‌سازی‌ها به خود کارگران واگذار کرد و به این ترتیب کارگران این امکان را خواهند یافت تا با احساس مالکیت در تولید و اصل ثروت، مشارکت در تولید را افزایش دهند.
تامین مسکن برای کارگران
عضو هیات دولت ادامه داد: باید در مورد مسکن کارگران اقدام‌های جدی صورت گیرد. مسکن مهر در کشور قدم‌های خوبی در حوزه تامین مسکن ارزان‌قیمت برای مردم برداشت اما مسکن کارگران هنوز تامین نیست، باید امسال یک برنامه روشن در حوزه مسکن اجتماعی دنبال شود. شریعتمداری با بیان اینکه زمانی بُن کارگری در اختیار کارگران قرار می‌گرفت، خاطرنشان کرد: امروز که ارز نیمایی داریم باید بتوان کالاهای موردنیاز و ضروری کارگران را از طریق تعاونی امکان که یک تعاونی گسترده موردنیاز بخش کارگری کشور است، به قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود معقول در اختیار کارگران قرار دهیم. وی تاکید کرد: تعاونی امکان مکلف و موظف است با برقراری ارتباط با نظام توزیع ارز نیمایی در امسال برای ارائه کالا با قیمت‌های مناسب به طبقه کارگری کشور گام‌های جدی‌تری بردارد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به هیچ وجه از کم شدن مجموعه فعالیت‌های این تعاونی در ارائه کالا به قیمت مناسب و در اختیار کارگران راضی نیستیم.
نهضت مهارت‌افزایی شکل بگیرد
شریعتمداری گفت: در سال رونق تولید باید توجه جدی به مهارت‌افزایی داشته باشیم، یکی از نیازمندی‌های امروز جامعه کارگری بالا بردن مهارت کارگران است. وی با بیان اینکه یکی از اشکالات جامعه جوان ما که از تحصیلات دانش‌آموزی یا دانشگاهی خارج می‌شوند نداشتن مهارت و توجه به مهارت‌افزایی است، گفت: اگر زمانی نیازمند نهضت سوادآموزی بودیم امروز نیازمند نهضت مهارت‌افزایی هستیم. عضو هیات دولت ادامه داد: دولت با تهیه و تقدیم یک قانون مناسب به مجلس این کار را آغاز کرد به‌گونه‌ای که شورای عالی فنی و حرفه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری شکل گرفت.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف با شورای هماهنگی سران سه قوه تقاضا شده است که ۵۰ میلیون یورو منابع ارزی در اختیار واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت کارگران شاغل و هم جوانان جویای کار قرار داده شود تا مهارت‌افزایی به‌عنوان یک مفهوم مهم مورد توجه جدی قرار گیرد. وی گفت: در سال رونق تولید باید مبارزه با فساد را جدی بگیریم، فساد مانند نمِ (رطوبت) شالوده حکومت‌هاست و اگر توجه نشود بر سر ما خراب خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حتما باید در این سال و در همه فعالیت‌های اقتصادی فسادستیزی را در دستور کار قرار دهیم و این محقق نمی‌شود مگر با جوان‌گرایی نخبه‌گرایانه. باید از جوانان نخبه در عرصه کار، تولید و فعالیت‌های اجرایی دولت در سطوح مختلف استفاده جدی شود.
وی افزود: اگر به این موضوع معتقدیم باید به لوازم آن تن دهیم. استفاده از جوان نخبه یعنی استفاده از جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی با تجربیات متوسط و اینکه یک پیرمرد مو رنگ کرده را به‌جای او بنشانیم درست نیست. شریعتمداری گفت: شفافیت در همه عرصه‌ها ضروری است، آنچه مردم باید بدانند به‌جز مسائل امنیتی باید کامل باشد و همه در جریان امور باشند این‌گونه رونق تولید شکل گرفته و امید و سرمایه اجتماعی در جامه رشد می‌یابد. وی افزود: نباید به هیچ دلیل، هیچ بهانه‌ای برای جلوگیری از توسعه شفافیت در همه فعالیت‌های اقتصادی کشور پذیرفت و باید به سمت شفافیت جدی رفت.
مجوز رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع اشتغال پایدار و برنامه‌های دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: در تخصیص منابع اعتباری اشتغال پایدار روستایی با کسب اجازه از محضر رهبر معظم انقلاب برداشت ۵/ ۱ میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی مجاز شد که ۷۵۰ میلیون دلار به میزان هفت هزار میلیارد تومان در اکثر روستا و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر برای فعالیت‌های تولیدی به مردم تقدیم شد. وی گفت: ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن نیز ان‌شاء‌الله امسال تخصیص داده خواهد شد تا کار و اشتغال در مراکز مهم توسعه کشور که روستاها و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر هستند با نرخ ارزان وام به وجود‌ آید.
ضرورت توجه جدی به امنیت سرمایه‌گذاری
شریعتمداری گفت: امیدواریم با تغییرهای جدیدی که در مجموعه کشور به وجود آمده و با نگاه روشن ریاست قوه قضائیه، امنیت سرمایه‌گذار تامین شود. وی افزود: توجه جدی امسال ما در اشتغال پایدار توجه بیشتر به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و جوانان صاحب طرح‌های ویژه اقتصادی است و حرکت به این سمت را آغاز خواهیم کرد. وزیر تعاون گفت: حرکت به سمت مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت زنان سرپرست خانوار برای تامین معیشت خانوار نیز در دستور کار قرار دارد.
دولت برای حفظ فرصت‌های شغلی برنامه دارد
عضو هیات دولت با بیان اینکه امروز دنیای رقابت است و نوعی رقابت اعلام‌نشده بین فرصت‌های شغلی در کشورهای جهان در جریان است، گفت: برای استفاده از فرصت‌های شغلی باید برنامه‌های روشنی داشته باشیم که البته دولت در این زمینه برنامه‌های روشن و خاصی را از سال‌هایی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی سخن گفته‌اند در پیش گرفته است. وی گفت: در سال رونق تولید صیانت از اشتغال موجود یکی از مهم‌ترین وظایفی است که ما باید به آن بپردازیم. صیانت از اشتغال موجود نیازمند اتخاذ سیاست‌های مالیاتی حامی تولید است باید امسال بتوانیم سیاست‌های حامی تولید در حوزه مالیاتی در عرصه سیاست‌گذاری مالیاتی مشاهده کنیم.
شریعتمداری افزود: در سال رونق تولید نیازمند بازنگری تصمیمات شورای پول و اعتبار در تخصیص منابع موردنیاز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم و باید شاهد این باشیم سرمایه در گردش و سرمایه ثابت با نرخ‌های مناسب در شورای پول و اعتبار به مورد عمل گذاشته شود و دولت در این زمینه برنامه‌های روشنی اتخاذ کرده است. وی افزود: در سال رونق تولید نیازمند این هستیم که مالیات ارزش افزوده، حامی تولید شود و دولت در این زمینه برنامه‌هایی را اتخاذ کرده است. عضو هیات دولت ادامه داد: در سال رونق تولید همچنین نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدید تامین اجتماعی برای حمایت از کارگر و نیز حمایت از تولید هستیم. هم سازمان تامین اجتماعی و هم برنامه کارگری کشور در این جهت گام‌هایی در سال ۹۸ بر خواهد داشت.
شریعتمداری تصریح کرد: در سال رونق تولید، نیازمند بهبود هرچه بیشتر فضای کسب‌وکار هستیم و باید قوانین مانع بر سر راه تولید برداشته شود. در سال‌های گذشته ۱۴۰۰ قانون اصلاح شده و مقررات زائد برداشته شده است که این کار باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. وی اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب را از دیگر الزامات سال رونق تولید عنوان کرد و گفت: در پی تاکید مقام معظم رهبری در سال گذشته که مسوولیت وزارت صمت را داشتم ۱۴۰۰ قلم گروه کالایی که در کشور تولید می‌شد ورودشان ممنوع شد و این سیاست باید ادامه یابد. وزیر تعاون تاکید کرد: فرصت شغلی ایرانی با خرید کالای ایرانی به وجود می‌آید، با واردات کالایی که در کشور تولید می‌شود عملا فرصت شغلی را در اختیار رقیب قرار می‌دهیم. ما نباید فرصت‌های شغلی کشور را به بیگانگان تعارف کنیم؛ راه‌حل برای این موضوع پرداختن به ممنوعیت واردات کالاهایی است که در داخل امکان تولید دارند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com