0  |  1

راه‌اندازی کسب و کارهای خُرد و ایجاد موفقیت‌های کوچک

راه‌اندازی کسب و کارهای خُرد و ایجاد موفقیت‌های کوچک

رئیس هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید معتقد است: حل مسائل اجتماعی در گرو توجه به مشاغل خرد و بومی است.
علی ربیعی اظهار کرد: به طور انفجاری دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرد و نسلی با نوعی توقع زندگی به ناگهان به سنی رسید که باید پاسخگوی کار برای آن‌ها باشیم.
وی با بیان این‌که انتظار برای به دست آوردن شغل طولانی شده و برای گذران زندگی به شغلی نیاز است که بتواند پاسخگوی وضعیت فعلی باشد، افزود: نوع نگاه نسل‌ها به مسائل اجتماعی و سیاسی تغییر کرده و این تغییرات نسلی به وضوح در لایه‌های جامعه قابل لمس است.
رئیس هیأت مدیره صندوق کارآفرینی امید با بیان این‌که تغییر نسلی حتی در چیدمان خانه‌ها نیز دیده می‌شود، گفت: ورود تکنولوژی نیز تأثیر بسزایی در تغییر دیدگاه و تفکر نسل‌ها ایجاد کرد و گفتگوهای اجتماعی و مسائل اجتماعی را دچار تغییر کرد.
عضو شورای مرکزی خانه کارگر با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر و تحولات جمعیتی خاطرنشان کرد: با تغییر اقتصاد مبتنی بر نفت، اتفاقاتی رخ می‌دهد و با رویدادهایی مواجه می شویم که پدیده‌های خارجی هم بر اقتصاد ایران اثر می‌گذارند و هم در تحول جمعیتی نقش دارند.
وی ادامه داد: اگر اقتصاد درونزای سالم بتواند سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند کاری شگرف است اما به واسطه مسائل بین المللی با پیچیدگی‌هایی مواجه هستیم که باید برای گذر از این پیچیدگی‌ها با انرژی زیاد برای غلبه بر آن اقدام کنیم.
ربیعی با اشاره به این‌که ایجاد مراکز تولید بزرگ راهگشا نیست عنوان کرد: کارهایی که باید در این شرایط انجام دهیم راه اندازی کسب و کارهای خُرد و محلی است و باید موفقیت‌های کوچک ایجاد کرد.
وی با تاکید بر تقویت مهارت‌های اجتماعی و اقتصادی در مقیاس‌های کوچک افزود: باید بتوانیم مناسبت‌های اجتماعی را تقویت کنیم و از ظرفیت‌های بومی و محلی بهره ببریم و در صورتیکه دنبال حل مسائل اجتماعی هستیم، این مهم فقط از طریق توجه به مشاغل خرد و بومی تحقق خواهد یافت.
این مسئول با تاکید بر تغییر نگاه و رویکرد به ایجاد اشتغال و تحصیل گفت: گفتگوی اجتماعی برای حل مسائل اجتماعی راهکار برون رفتن از مشکلاتی است که بخشی از آسیب‌ها را به بار آورده و به پیچیدگی شرایط دامن زده است.
وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش مهارت آموزی و فهم از زندگی خاطرنشان کرد: بسیاری فقر و اعتیاد را از عوامل آسیب اجتماعی طلاق می‌دانند اما نبود مهارت در حل مشکلات و برخورد با مسائل زندگی، عامل رشد اختلاف و در نتیجه طلاق است و فقر و بیکاری نقش بسیار اندکی دارند.
وی با تاکید بر این‌که باید امنیت روانی را در جامعه توسعه دهیم و در شهرهای کوچک و محلات هم به این موضوعات توجه کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست گذاری ها باید معطوف به مسائل اجتماعی باشد و از سطح خانواده‌ها شروع شود.
ربیعی، دومین راهکار را ایجاد تفاهم عمومی برای همدلی بیشتر برشمرد و تصریح کرد: توسعه و ایجاد نهادهای اجتماعی بر اساس سنت‌های گذشته راهکاری مؤثر در برقراری امنیت اجتماعی است که می‌تواند بین سنت‌های گذشته و تکنولوژی امروز ارتباط مؤثری برقرار کند.
رئیس هیأت مدیره صندوق کارآفرینی امید با بیان این‌که در سطح کلان نیز سیاست گذاری خاصی را نیاز داریم، عنوان کرد: دودکش‌های بزرگ و واحدهای تولیدی پر اشتغال نتوانسته شادی را به ارمغان بیاورد و کسی را خوشبخت و شاد کند لذا توصیه دارم توسعه با جوامع محلی همراه شود و امروز که نمی‌توانیم سرمایه گذاری‌های عظیم داشته باشیم با سرمایه خُرد مردم را همراه کنیم.
ربیعی گفت: هدف تحریم‌ها، تغییر مردم است لذا دولت هم حمایت کند تا با ایجاد نهادهای محلی و رشد توسعه کارآفرینی مبتنی بر نهادهای محلی گامی برای اشتغالزایی محله محور برداریم.
رئیس هیأت مدیره صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: کارآفرینی خُرد و توسعه جوامع محلی را استراتژی بزرگی برای حل مفاهیم و مسائل اجتماعی می‌دانیم و این آمادگی را داریم تا در این مسیر هر اقدامی که لازم است را انجام دهیم تا جامعه‌ای پر تلاش و پر از کار و امید داشته باشیم و امیدی که در جامعه کاهش یافته است را به جامعه برگردانیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com