1  |  6

5 گام استراتژیک برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی

5 گام استراتژیک برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی جامعه خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چگونه می‌توان زیرساختی مناسب برای کارآفرینان فراهم کرد؟ دولت‌ها تا چه اندازه برای ایجاد و حمایت از کارآفرینی تلاش می‌کنند؟

با همکاری و تشریک مساعی در راستای ایجاد زیرساخت‌ها، می‌توان شاهد ظهور اکوسیستم‌های کارآفرینی در جوامع مختلف بود. اما چگونه این هدف تحقق می یابد؟

5 گام راهبردی برای ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی عبارتند از:

1.منابع کارآفرینی را در جامعه شناسایی کنید و آن‌ها را در معرض دید قرار دهید

2.منابع را از طریق یک هاب مرکزی به هم وصل و مرتبط کنید.

3. اکوسیستم کارآفرینی را توانمند کنید کافی است با کمک گرفتن از افراد، توجه به محیط و تشریک مساعی شکاف‌های اکوسیستم را پر کنید.

4. در هر مرحله از توسعه اکوسیستم، میزان تاثیر اقدامات‌تان را اندازه‌گیری کنید.

این مراحل به شما کمک می‌کند زیرساخت‌هایی برای کارآفرینان و فعالیت‌های آن‌ها فراهم کنید. شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند، اما پشت سرگذاشتن این مراحل نیاز به تلاش جامع در همه برنامه‌ها و مرزها،‌ همچنین همت و تلاش شمار زیادی از افراد جامعه دارد.

۵ گام استراتژیک برای ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی

مرحله ۱: شناسایی

هنگام شناسایی منابع، احتمالا هر بخش از جامعه دید متفاوتی نسبت به سیستم دارد. سرمایه گذران ممکن است بگویند منابع بلااستفاده باقی ماندند، در حالی که کارآفرینان بگویند منابع از دست رفته و یا به نوعی مفقود شدند. واقعیت این است که برای هر جامعه ای منابعی وجود دارد. مهم نیست این جوامع چقدر بزرگ یا کوچکند. همیشه فرصت هایی وجود دارد که ممکن است شما از آنها بی‌خبر  باشید.

مرحله ۲: ارتباط

طرح توسعه ارتباطات میان اعضای جوامع در سخن، ساده به نظر می‌رسد اما بسیار حایز اهمیت است. باید شبکه ایجاد کنید نه اینکه صرفا به ساختن یک دایرکتوری بسنده کنید. چرا که شبکه ها زنده اند و نفس می‌کشند. آن‌ها به جوامع کمک می‌کنند تا علاوه بر شکاف‌های موجود شرکا و هم‌دستان بالقوه را نیز ببینند.

مرحله ۳: توانمندسازی

هنگامی که یک شبکه ایجاد می شود، توانمندسازی از طریق تعامل و همکاری اتفاق می‌افتد و به شبکه اجازه می‌دهد تا تصمیمات را مبتنی بر داده‌ها اتخاذ کند، شکاف‌ها را پر‌ کند، سرمایه‌ها را در راستای تقویت زیرساخت‌ها هدایت کند و کپی برداری را کاهش دهد. در نهایت هم این پیام را در جامعه گسترش دهد که همواره منابعی برای بهره‌برداری وجود دارد و اکوسیستم در حال رشد و توسعه است.

مرحله ۴: سنجش و ارزیابی

چگونه می‌توان متوجه شد که این مراحل انجام شده است؟ کافی‌ست موارد حایز اهمیت را اندازه‌گیری کنید. معیار اندازه‌گیری توسعه اقتصادی «شغل» است. طرح‌ها و برنامه‌های فردی می‌توانند این کار را انجام دهند. اما اگر درباره کل جامعه صحبت می‌کنید، خوب کمی سخت‌تر است. احتمالا معیارهای اولیه بیشتر مربوط به شبکه باشند.

این معیارها عبارتند از:

  • بازدید از وب
  • تلفن‌های خط مستقیم شبکه
  • وجود تقویم رویدادها
  • نتایج نظر سنجی
  • ترافیک رسانه‌های اجتماعی
  • رشد مخاطبان

بنابراین وقتی شبکه‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، شما به سوی معیارهای بیشتری از جمله میزان دسترسی به سرمایه، خطوط نوآوری، منابع جمعیت شناختی و برقراری ارتباط میان منابع حرکت می‌کنید. بنابراین کشف کنید که چه معیاری برای جامعه شما حایز اهمیت است، سپس آن را اندازه‌گیری کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید؛ ساخت اکوسیستم کارآفرینی هرگز کار یک نفر نیست حتی اگر کل هفته‌ها و ماه‌های کاری را به‌صورت تمام وقت کار کند. این درحالی ست که بعضی افراد ممکن است به سختی بتوانند حتی یک ساعت در هفته برای پشتیبانی از این مراحل وقت بگذارند. اما با این تقویم های شلوغ چگونه می توان به سمت ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی حرکت کرد؟! 

وظایف کوچک را به لیست کارهای‌تان اضافه کنید

اگر لازم است، فرآیند راه‌اندازی استارتاپ‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید، هر کارآفرین را به یک مشتری یا مربی معرفی کنید، در جلسات مرتبط شرکت کنید یا از کارآفرینان از طریق رسانه‌های اجتماعی‌تان تجلیل کنید.

برای انجام هر یک از این وظایف کوچک تنها کافی است به تعهدات زمانی کوتاه مدت پایبند باشید، هر کدام از این‌ها می‌تواند کمک کند جامعه کارآفرین‌تان به مکانی جدید و پربار برای همه تبدیل شود.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت joinsourcelink.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com