0  |  2

تغییرات اقلیمی و مسئولیت اجتماعی کارآفرینان

تغییرات اقلیمی و مسئولیت اجتماعی کارآفرینان

چگونه کارآفرینان امروزی می‌توانند با تغییرات اقلیمی سازش وهم زمان کسب و کاری سودآور ایجاد کنند؟ امروزه کارآفرینان و رهبران کسب و کار برای جلب اعتماد آحاد جامعه باید بتوانند ثابت کنند نه تنها اقدامات شان مشکل‌ساز نیست بلکه می‌تواند سودآوری داشته باشد و تغییرات مثبتی ایجاد کند.

تغییرات آب و هوایی موضوعی بدیهی‌ست. کارآفرینان باید برای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای با تلاش‌های جهانی همگام شوند تا بتوانند تا سال ۲۰۳۰، ۴۵ درصد از این گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده تا از عواقب فاجعه‌بار تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود.

  «تغییر رفتار هرگز آسان نیست، اما امکان پذیر است. »  


اما چگونه می‌توان پایداری کسب‌و‌کارها را ارزیابی کرد؟ کسب‌و‌کارها تا چه اندازه برای اجرای مسئولیت اجتماعی‌شان تلاش می‌کنند؟

کسب و کارها در دنیای ناآگاهی، رشد نمی‌کنند!

مشکلات جهان رو به افزایش است، بار این مشکلات، روی دوش دولت‌ها سنگینی می‌کند و آن‌ها به تنهایی قادر به مقابله با آن نیستند. بخش خصوصی باید برای کمک به ایجاد زیرساخت در راستای حمایت و پایداری گام بردارد. از سوی دیگر جمعیت جهان رو به رشد است و با توجه به تغییرات آب و هوایی این موضوع می‌تواند پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته باشد.

با این حال، جای امیدواری هست که در آینده‌ای نه چندان دور سودآوری هدفمند کسب و کارها تبدیل به هنجاری جدید شود. به این ترتیب کسب و کارهایی مورد توجه قرار می‌گیرند که برای سودآوری‌های سالم همه جوانب حتی اقلیم‌ها و جوانب زیست محیطی را در نظر می‌گیرند و رویکردهای غیر از این را مورد توجه قرار نمی‌دهند. در حال حاضر بسیاری معتقدند، هدف متعالی کسب و کار باید بهبود جامعه باشد و این امر تنها در آینده امکان‌پذیر است.

همزمان با روند تغییرات جهانی، منابع کاهش یافته و نگرش‌های مصرف کننده تکامل پیدا می‌کند. امروزه سبز بودن کسب‌و‌کار معنایی ندارد، در عوض پایداری کسب و کار می‌تواند مدلی برای رشد غیر قابل باور آن باشد.

کارآفرینی اجتماعی و تغییرات آب و هوایی

به روح زمانه‌ی خود، توجه کنید!

در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران متمرکز بر محيط زيست، از تسهيلات عمده تریليون دلاری مديران صندوق و شرکت‌های چندمليتی سوخت‌های فسیلی در راستای آشکارسازی خطرات تغییرات‌ آب‌و‌هوایی استفاده کرده‌اند.

شبکه حمایتی سرمایه‌گذاران پایدار به تازگی از شرکت‌های ایالات متحده خواسته‌‌اند تا اقدام قاطع برای کاهش انتشار کربن داشته‌ باشند و ثابت کنند که در راستای مقابله با تغییرات آب و هوایی اقدام می‌کنند. نه تنها سرمایه‌گذاران دست به چنین فعالیت‌هایی می‌زنند بلکه بیش از ۴۰۰۰ کارمند آمازون نامه‌ای منتشر کردند که در آن از مدیران اجرایی خواسته شده تا اقدام جدی در مورد تغییرات آب و هوایی به‌عمل آورند.

تغییر رفتار، برای یک بار!

ایده‌های سازگار با محیط زیست از جایی شروع می شوند که ما در رفتارمان تغییرات جدی اعمال کنیم. متاسفانه مصرف کنندگان بیش از حد به روش‌های زندگی خود عادت کرده اند و ایجاد چنین تغییراتی آسان نخواهد بود. البته تغییر رفتار هرگز آسان نیست، اما کاملا امکان پذیر است. شما فقط باید از موضوعات کوچک شروع کنید و ابتدا روی یک عامل برای تغییر، متمرکز شوید.

با گذشت زمان، تنها 40 درصد از افراد 18 تا 35 ساله که در فرانسه رانندگی می‌کنند، رفتار رانندگی خود را تغییر داده‌اند. اما چگونه؟ تغییرات رفتاری زمانی به خوبی انجام می‌شو که شما دائما آن را تشویق کنید.

همچنین مهم است که به مصرف کنندگان پیامد تغییر رفتارشان را نشان دهید. نتایج حاصل از مطالعات انجام شده روی رفتار رانندگان فرانسوی تاثیر تغییرات رفتاری ساده را نشان داده، تصمیمات پایدار را تقویت کرده و مانع از رانندگی خودروهای تک سرنشین شده است.

مسئولیت کارآفرینان

یکی از مسئولیت‌های کارآفرینان سودآوری برای کسب‌وکارشان‌ست. اما مسئولیت آن‌ها در این‌جا به پایان نمی‌رسد. کسب و کارها در دنیایی خالی از انسان‌ها فعالیت نمی‌کنند. ما به عنوان شهروند جهانی، وظیفه داریم نه تنها برای نمایش مسئولیت اجتماعی خود بلکه در راستای بهبود شرایط زیست محیطی گام برداریم و به مسئولیت اجتماعی خود در برابر تغییرات آب و هوایی عمل کنیم.

این سیاره راهی برای خروج اضطراری در نظر نگرفته‌است و به راستی هیچ جای دیگری برای زندگی وجود ندارد، از این رو کاٰرآفرینان باید پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی کسب و کارشان را جدی بگیرند.

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برگرفته از سایت entrepreneur

برای مطالعه بیشتر، مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

مسوولیت اجتماعی کسب‌وکارمان را جدی بگیریم!

همه چیز درباره‌ی کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده

۳ دلیل که نشان می‌دهد، رشد کسب و کار‌های اجتماعی متوقف نمی‌شود

وجود کارآفرینان اجتماعی ضرورتی برای جهان پیش‌رو

کودکان امروز، کارآفرینان اجتماعی فردا

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com