0  |  0

استارتاپ‌ها بزرگ‌ترین سنگر مقابله با تحریم

استارتاپ‌ها بزرگ‌ترین سنگر مقابله با تحریم

شرکت نوپا یا نوآفرین یا استارت آپ به یک شرکت یا کسب‌ و کار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده ‌است، رشد سریعی دارد و در جهت تولید راه ‌حلی نوآورانه و دوام‌ پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته ‌است.
دانشنامه آزاد ویکی پدیا در باره این شرکت ها نوشته «این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب ‌و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینهٔ فنّاوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند. شرکت‌های نوپا در دورهٔ حباب دات کام محبوب شدند.»
استارتاپ ها در کشورهای در حال گذر و توسعه نیافته می توانند به کمک بخش های مختلف از جمله اقتصاد و اشتغال بیایند و باتوجه به ماهیت آنها در کمترین زمان به ایجاد شغل و رونق اقتصادی این کشورها کمک کنند. .
**نبود مدل بومی عامل ناموفقی استارت آپ ها
رئیس مرکز شماره 2 دانشگاه فنی و حرفه ای پسران کرمانشاه در باره فعالیت استارت آپ ها معتقد است: براساس بررسی ها و تجربیاتی که در چند سال اخیر داشتیم نشان می دهد که استارت آپ ها آنطور که باید اثربخش باشند، نبودند که شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع هم این باشد که مدل بومی شده استارت آپی را طراحی نکردیم.
دکتر ابوالفضل محمدی اظهار داشت: به عنوان اولین گام باید صاحبان خرد و تجربه در این عرصه جلسات کارشناسی داشته باشند و ابتدا برای کشور یک مدل بومی ایرانی طراحی کنند و سپس باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های هر استان و منطقه نیز این استارت آپ ها را بومی استانی و منطقه ای طراحی و تعریف نمایند.
او تاکید کرد که بعد از طراحی باید چندبار این مدل در دانشگاه ها به صورت عملیاتی و اجرایی در بیاید و اشکالات آن احصا شود و بعد از گذشت یکسال به یک مدل ایده آل و کاربردی رسید.
محمدی افزود: استارت آپ ها در صورتی که براساس مدل بومی فعالیت کنند می توانند به تولید و اشتغال کمک کنند و در غیر این صورت خروجی آن تنها باعث سرخوردگی دانشجویان و اتلاف منابع می شود.
**استارت آپ ها بستری برای استعدادیابی
یکی از اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه نیز در ارتباط با فعالیت استارت آپ می گوید: استارت آپ باعث می شود که دانشجو فضایی برای معرفی خودش پیدا می کند و با افراد مرتبط و شرکت ها ارتباط بگیرد و اشکالاتی که در کارش هست را در استارت آپ خودش ببیند.
ساسان زنگنه اظهار داشت: ما در دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال این بودیم که در دانشکده ها فضایی را به وجود بیاوریم که دانشجویان بتوانند برنامه ها را در قالب دستاوردها به مسئولان دانشکده و صنعت معرفی کنند.
وی با بیان اینکه 12 انجمن علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه فعال است، گفت: در این دانشگاه نیاز به فضایی برای کنار هم بودن و ایجاد یک فن بازار یا استارت آپ ها داشتیم که خوشبختانه با حمایت های مسئولان دانشگاه ایجاد شد.
این فعال حوزه استارت آپی در ادامه گفت: ایجاد استارت آپ ها باعث می شود که دانشگاه نسبت به این موضوع سیاست گذاری کند و این فضا را به وجود بیاورد که دانشجوها بتوانند راحت با همدیگر و با صنعت کار کنند و استعدادهایشان را بین هم به اشتراک بگذارند و شکوفا سازند.
وی با بیان اینکه فعالیت استارت آپ ها در دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه در مرحله اول است، گفت: با حمایت مسئولان دانشگاه و تلاش اساتید و دانشجویان در نظر داریم در آینده در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم و اختراعات خود را در سطح کشور ارائه کنیم.
**استارت آپ ها به رونق تولید کمک می کنند
این استاد دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه در ادامه سخنان خود به نامگذاری امسال به نام رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: برای رونق تولید باید به رونق در دانشگاه ها نیز نیاز داریم و مراکز آموزشی را باید برای تحقق این هدف آماده کنیم.
زنگنه تاکید کرد که رونق تولید را باید از خانه ها، دانشگاه ها و بخصوص دانشگاه های فنی و توسط دانشجویان شروع کنیم.
**استارت آپ ها تحریم را خنثی می کنند
این استاد دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود به نقش استارت آپ ها در خنثی کردن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان گفت: استارت آپ ها می توانند با استفاده از استعداد اعضای خود محصولاتی را که تحریم هستیم را تولید کنند که باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های داخل کشور و استعدادهای نابی که در میان دانشجویان وجود دارد، این محصولات قابل تولید است.
زنگنه بر حمایت مسئولان از دانشجویان و استارت آپ ها تاکید کرد و افزود: استارت آپ ها توان کمک به رونق تولید را در همه بخش ها دارند اما در مرحله اول نیازمند حمایت و دستگیری مسئولان هستند.
وی با اشاره به اینکه استارت آپ ها می توانند کمک زیادی به تولید کنند، گفت: در صنعت دفاعی کشور که تحریم بودیم و هستیم ما شاهد بودیم که دانشجویان توانستند به موفقیت های بسیاری دست یابند.
**استارت آپ ها بزرگترین سنگر مقابله با تحریم
این استاد دانشگاه فعال در حوزه استارت آپی در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه استارت آپ ها می توانند بزرگترین سنگر برای مقابله با تحریم باشد، گفت: استارت آپ ها محل تجمع استعدادهایی است که می توان از درون این استعدادها به تولیدات گرانبهایی دست یافت.
زنگنه تاکید کرد که در طول سال هایی که کشور تحریم است این دانشجویان و جوانان با استعداد کشور بودند که توانستند با خلاقیت و نوآوری محصولاتی را تولید کنند که دشمنان آن را تحریم کرده اند.
او بر آموزش برای رسیدن به این هدف بزرگ تاکید کرد و گفت: پایه کار را باید از آموزش شروع کنیم و تنها نیاز جامعه برای شناسایی و پرورش استعدادها آموزش است.
زنگنه تصریح کرد که باید پس از آموزش و کشف و شکوفایی استعدادها، دانشجویان مستعد و خلاق را به حوزه صنعت معرفی کرد و در صنایع از آنها برای پیشبرد اهداف حوزه تولید استفاده کردد.
وی در مورد فعالیت استارت آپ ها در دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه نیز گفت: در این دانشگاه استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد و زمینه کار استارت آپی نیز فراهم بود اما نیاز به یک راهنما داشتند.
**حمایت دانشگاه فنی و حرفه ای از فعالیت های استارت آپی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه تاکنون چندین رویداد استارت آپی در این دانشگاه برگزار شده است، گفت: زمینه و بستر برای فعالیت های استارت آپی در این دانشگاه فراهم است و ما هم از این فعالیت حمایت می کنیم.
رضا کیهانی یادآوری کرد که فعالیت های استارت آپ ها در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در ایجاد اشتغال، رونق و تحول صنعت و ایجاد صنایع جدید بسیار موثر است.
او با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته از محل استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید به توسعه رسیده اند، افزود: ما نیز بر اهمیت استارت آپ ها واقف هستیم و همه جانبه از فعالیت های این بخش حمایت می کنیم.
او با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه 6 هزار دانشجو دارد، گفت: این دانشگاه جزء دانشگاه های بزرگ استان است و باتوجه به فنی بودن دانشگاه زمینه برای فعالیت های استارت آپی در دانشگاه فراهم است.
کیهانی افزود: این دانشگاه در قالب سه دانشکده در شهر کرمانشاه و یک دانشکده در اسلام آبادغرب فعالیت می کند.
به گفته او، 2 دانشکده دامپروری و برق و کامپیوتر نیز در شهرستان های سنقر و کلیایی و کنگاور در دست ساخت است.
وی اظهار داشت: این دانشگاه تربیت دانشجوی مهارتی را بر عهده دارد و دانشجویان بعد از دانش آموختگی می توانند مستقیم وارد بازار کار شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com