0  |  0

بررسی وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری

بررسی وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، تمامی اعضای شورا که در جلسه حاضر بودند، اعتقاد داشتند که تمامی سازمان‌ها باید در عرصه نوآوری و فناوری، کارآفرینی و توسعه، ماموریت‌های خود را بازنگری کنند.
برومند ادامه داد: این بازنگری از آن جهت مهم است که حوزه‌هایی در این سازمان وجود دارد که دیگر نهادها آن را پوشش می‌دهند و به همین دلیل شاید برخی از حوزه‌ها از هرگونه فعالیت خالی مانده باشد. به همین منظور این دیدگاه در جلسه کمیسیون عتف مورد بررسی قرار گرفت.
معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه بیان کرد: مناطق ویژه علم و فناوری نیز از جمله مباحثی بود که پیش‌تر تحت عنوان کریدورهای علم و فناوری در این جلسه بررسی شد. آیین‌نامه‌های اجرائی که برای این حوزه تدوین شده بود نشان از عدم انطباق این موارد با واقعیت‌هایی که باید در عمل اجرا شود، داشت
وی ادامه داد: پیش‌تر نیز گزارشی از عملکرد 5 منطقه ویژه علم وفناوری داشتیم که خوشایند نبود و به نظر می‌رسید این حوزه نیازمند ایجاد تغییرات است. به همین دلیل در جلسه اخیر کمیسیون، آسیب شناسی روی این موضوع صورت گرفت و بنا شد مطالعات دقیق صورت بگیرد تا بر اساس آن پیشنهادات لازم برای شورای عتف آماده شود.
برومند درباره تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در منطقه گفت: موضوع شرکت در این راستا مطرح نمی‌شود، چرا که مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری این است که کانون‌ها و پهنه‌هایی باید فراهم و توسعه یابد که در آن، عناصر مهم نوآوری گرد یکدیگر باشند. به این ترتیب بخش هایی از یک اکوسیستم نوآوری در کنار یکدیگر ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: در 5 استان فعالیت‌هایی صورت گرفته که به فراخور شرایط، این فعالیت‌ها موفق بوده اما این فعالیت‌ها در برخی موارد در حد هماهنگی بین دستگاه‌ها پیش رفته است. از هر منطقه، بخشی از شهر به عنوان کاندید در نظر گرفته شده تا در آن بخش، کانون یا پهنه نوآوری شکل بگیرد. البته این امر نیازمند تشویق و تامین انگیزه برای این مناطق وجود دارد.
معاون پژوهشی وزیر علوم اضافه کرد: به نظر می‌رسد هم افزایی و توسعه ای که انتظار داریم پس از مدتی در مناطق ویژه علم و فناوری صورت گیرد، نیازمند بازنگری است. شورای عتف و دبیرخانه تمامی فعالیت‌هایی که نیازمند بازنگری دارند را بررسی می کند و گزارش عملکرد در طرح ارائه می شود تا بتوانیم با پیشنهادهای بهبود وضعیت، اقدامات اصلاحی را به خوبی انجام دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مفهوم منطقه ویژه ویژه علم و فناوری با پارک علم و فناوری متفاوت است، چرا که پارک علم و فناوری یکی از عناصر اکوسیستم نوآوری محسوب می شود به این معنی که اگر یک کانونی در این مناطق ایجاد شود، ممکن است در آن، دانشگاه، واحدهای تولیدی یا شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌های ارائه خدمات وجود داشته باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com