0  |  1

فرهنگ سازمانی، عاملی برای حفظ و نگهداری کارمندان

فرهنگ سازمانی، عاملی برای حفظ و نگهداری کارمندان

با وجود این که قادر به دیدن فرهنگ سازمان‌تان نیستید، فرهنگ سازمان‌تان یک پدیده واقعی و ملموس تلقی می‌شود و ممکن است زمانی شما به آن توجه کنید که با مشکلی مواجه شده باشد. باید از ابتدا شروع کسب‌وکارتان به فرهنگ سازمانی توجه داشته باشید و آن را در راستای اهداف کسب‌و‌کارتان پرورش دهید.

فرهنگ سازمانی ضعیف نه تنها بر حفظ کارکنان شما تاثیر می‌گذارد بلکه شهرت و خط مشی سازمان شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حقیقت، مطالعات حاکی از آن است که جابه‌جایی کارکنان به‌دلیل فرهنگ سازمانی ضعیف، ۲۳.۶ میلیارد پوند در سال هزینه دارد.

هنگامی که تعداد کارکنان‌تان محدود باشد، شکل‌گیری فرهنگ سازمانی‌تان راحت‌تر خواهد بود و وقتی به تعداد آن‌ها اضافه شود، شکل‌گیری فرهنگ سخت‌تر می‌شود. حفظ و نگهداری فرهنگ سازمانی که آگاهانه یا بدون آگاهی خلق کردید کار ساده‌ای نیست.

  «حفظ و نگهداری فرهنگ سازمانی کار ساده‌ای نیست.»  

این موضوع حتی زمانی‌که شرکت شما در مرحله رشد است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به کسب و کار «اوبر» نگاه کنید، زمانی‌که خود را در میان جنجال های تبعیض‌ آمیز و چندین دعاوی حقوقی یافت، درصدد تغییر فرهنگ سازمانی خود برآمد و اعلام کرد، هدف ما «انجام کاردرست» نه تنها با تمرکز بر رشد، بلکه با تمرکز بر شفافیت و مشارکت است!
فرهنگ سازمانی

به‌عنوان رهبر کسب‌و‌کار درمورد فرهنگ سازمانی به سه نکته توجه داشته باشید:

۱.فرهنگ سازمانی در مراحل اولیه کسب‌وکارتان شکل‌ می‌گیرد:

شما در موقعیتی منحصر به فرد هستید و اکنون می‌توانید فرهنگ حاکم بر کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار دهید. زمانی که یک شرکت در مراحل اولیه راه اندازی خود قرار دارد، فرهنگی که ایجاد می‌شود پایه و اساس عملکرد آن خواهد بود. این فرایند احتمالا به‌طور طبیعی و بدون اینکه متوجه آن شوید، رخ می‌دهد و به تلاش زیادی نیاز ندارد.

درحالی‌که در شرکت‌هایی که دارای رشد قابل‌توجهی هستند ممکن ست زمان و منابعی را برای صرف سرمایه‌گذاری در فرهنگ خود اختصاص دهند و طرح‌هایی را برای مدیریت فرهنگ سازمانی در حال رشد خود داشته باشند. برای کارمندان مهم است که نقش متغیر رهبران کسب‌و‌کار چگونه روی فرهنگ سازمانی اثرگذار است.

فرهنگ سازمانی

۲.ارزش‌ها و اهداف‌تان را واضح بیان کنید:

همان‌طور که شرکت رشد می کند، باید تلاش هماهنگ‌تری در مورد ارزش‌های تعریفی که در آن فعالیت می‌کنید، وجود داشته باشد.

شما ممکن است در انتخاب اهداف و فرهنگ سازمانی‌تان گیج بشوید، باید بدانید شما تنها درگیر با این موضوع نیستید. به‌عنوان قدم اول، توجه داشته باشید که چگونه تمام جنبه‌های کسب و کار خود را در قالب یک ماموریت معنی دار تعریف کنید.

آیا قلاب‌هایی در قلب سازمان شما قرار دارند که واقعا کارکنان شما را درگیر کنند؟ این هسته ارزش‌های شماست که سبب درگیری کارمندان‌تان می‌شود.

برای ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، رهبران کسب و کارها باید نسبت به خواسته کارمندان خود آگاهی داشته باشند. بنیان‌گذاران کسب و کار باید مستند سازی کنند و با همه اعضای جدید شرکت به اشتراک بگذارند. این فعالیت نه تنها مشخص می‌کند که محیط با چه تغییراتی مواجه است و چه انتظاراتی از کارمندان دارید بلکه یک یادآوری ارزشمند است برای ارائه خدمات بیشتر به کارمندان را فراهم می‌کند.

۳.به‌عنوان رهبر تیم اعتماد کارمندان‌تان را جلب کنید:

موضوع فرهنگ سازمانی‌ با رهبری گره خورده است. البته، اگر رهبران کسب‌و‌کار بخواهند به فرهنگ سازمانی خود توجه داشته باشند، بدون شک آن‌ها باید ارزش‌هایی را برای خود در نظر داشته‌باشند. زمانی که کسب‌و‌کار خود را راه‌ اندازی می‌کنید، ممکن است شما چندین نقش مختلف را در سازمان‌تان برعهده داشته باشید. این به این معنا نیست که تلاش‌های شما برای خلق یک فرهنگ سازمانی مناسب از بین برود.

مطالعات نشان می‌دهد که ۵۰ درصد کارکنان به‌دلیل عدم شفافیت در فرهنگ سازمانی، به رهبران کسب و کار خود اعتماد ندارند. برای کاهش این مشکل، وضوح و شفافیت داشته باشید.

 برای کارکنان‌تان زمان بگذارید و سعی کنید در دسترس آن‌ها باشید و اطلاعات مهم را به موقع به آنها ارائه دهید، با این فعالیت ها اعتماد کارمندان‌تان به شما افزایش می‌یابد. شاید این مسايل برای شما جزئی و کوچک باشد اما برای کارمندان شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

برگرفته از سایت entrepreneur

مترجم: ملیکا نصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر:

متناسب با فرهنگ سازمان‌تان کارمند انتخاب کنید

هدف‌ها و استراتژی‌های سازمان کارآفرین

مروری بر ابعاد محتوایی سازمان‌های کارآفرین

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com