0  |  0

توسعه استارتاپ ها، نیاز ضروری امروز کشور

توسعه استارتاپ ها، نیاز ضروری امروز کشور

نبود قوانین مدون ، مالیات، بیمه ، نبود حمایت های همه جانبه ، مشخص نبودن جایگاه در برنامه های اقتصادی ، ناشناخته بودن و نداشتن چشم انداز و برنامه جامع از جمله موانع توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و استارت آپ های کشور در میزگرد ایرنا اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در دنیایی که ارتباطات و اینترنت در آن از نقش تأثیرگذاری و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی دارند حوزه نوینی همچون استارت آپ ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و این عرصه به همان اندازه که می‌تواند پر قدرت و توانمند عمل کند در عین حال آسیب پذیر و حساس به شرایط اکوسیستم باشند.
برآیندها مبین این است که بحث 'استارت آپ' ها و شرکت‌ها خلاق هم اکنون در ایران تبدیل به یک بحث روز شده اند و این شرکت‌ها که با ورود به عرصه‌های مختلف، در حال تغییر ساز و کارهای کسب و کار در جامعه هستند در واقع می‌توانند راهی برای نیل به اهداف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی باشند.
کشورمان با وجود ۶ هزار استارت آپ فعال بزرگترین استارت آپ های منطقه را به خود اختصاص داده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه پایدار بخوبی استفاده شود، شتاب دهنده‌ها می‌توانند تضمین کننده آینده این شرکت‌ها و حمایت کننده مالی آنها باشند و تامین کننده بسیاری ازنیازهای آنها باشند.
نکته مهم اینجاست که کسب و کارهای مجازی به دلیل نوپا بودن با مشکلات خاص خود در زمینه جذب سرمایه دست و پنجه نرم می‌کنند، به گفته کارشناسان بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه از خدمات بین المللی بهره می برند که در صورت ممنوعیت، مشکلات جدی برابر آنها قرار خواهد گرفت و ممکن است برخی در پرداخت های خود دچار مشکل شوند.
در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌های اقتصادی، استارت آپ ها که بازارهای کوچک و نوپایی هستند به دلایل موجود با مشکلات عدیده ای روبرو و برخی از آنها صدمه های بسیاری را متحمل شده اند، آنها از این وضعیت به شدت نگران هستند زیرا در مواقعی با کمبود یا نبود کالاهای مورد نیاز مواجه می‌شوند.
برخی از این کسب و کارهای اینترنتی هنوز نتوانسته‌اند برای خود ایجاد بازار کنند و باید به ناچار از این فضا خارج شوند و همچنین افزایش حقوق‌ها شرایط دشواری را برای کارفرمای این صنف ایجاد کرده است.
از طرف دیگر با توجه به شرایط سیاسی موجود و تحریم‌ها، در ایجاد بازارهای بین المللی محدودیت های بسیاری برای این حوزه ایجاد شده و آنها را برای فروش کالا به کشورهای خارجی با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
به طور مثال بسیاری از این شرکت‌ها در این عرصه، آمادگی فروش کالا و خدمات در کشورهای حاشیه مانند عراق را دارند اما شرایط کنونی مانع این کار می‌شود، همچنین نظام پرداخت این حوزه در این شرایط با تنش‌هایی مواجه است زیرا سرورها و بسیاری از سرویس‌های تبلیغاتی استار تاپ ها در خارج کشور صورت می گرفت که با این وجود آنها مجبورند هویت خود را ایرانی جلوه ندهند تا مشکل خود را حل کنند.
در این شرایط تمامی بخش های اجرایی برای بقا تلاش می‌کنند و در این میان استار تاپ ها به عنوان کسب و کارهایی نوین و نوپا ضربه پذیرتر هستند که اگر این بخش آسیب ببیند، آینده آنها به چالش کشیده خواهد شد.
استار تاپ ها باید حس کنند که در کنار دیگر عوامل اجرایی دولت قرار دارند، گرچه تاکنون سیستم دولتی حاضر نشده است، مشکلات خود را با استار تاپ ها حل کند اگر این حوزه از حمایت های همه جانبه مسؤولان برخوردار شود به راحتی می تواند با هزینه های اندک و خلق نوآوری ها منابع مصرفی کشور را نظم دهد.
برای نمونه در بحث خودرو و املاک این روزها دلال گری های زیادی در این زمینه وجود دارد که برخی سودجویان از آن منفعت می برند که اگر این موضوع به استار تاپ ها واگذار شود آنها می‌توانند با توجه به اطلاعاتی که دارند از راه لُجستیک (مدیریت جریان کالا، اطلاعات) طریقه عرضه را مدیریت کنند به عنوان مثال آنها این امکان را فراهم آورده‌اند که به فرد می‌گوید با وارد کردن کد پستی، قیمت روز ملک را با نشانه‌های مختلفی که مدنظرش است، به دست آورد.
وقتی قیمت ها واقعی باشند، دیگر از دسترس دلال ها و سودجویان بازار خرید و فروش خارج می‌شود و به نوعی اعتماد و اتکاء میان شهروندان و استارت آپ ها به وجود می‌آید و مردم به راحتی می‌توانند با سرمایه گذاری به خرید کالای مورد نظر خود اقدام کنند.
دولت باید با فراهم کردن نقدینگی و تأمین منابع مالی لازم برای حرکت و گسترش مشاغل نوپا کمک کند، همچنین با انجام دادن اقدام هایی در راستای تشویق اینگونه فعالیت ها نظیر تضمین و بازاریابی برای تولید انبوه در جهت حمایت از کارآفرینان گام بردارد.
استارت آپ ها به عنوان قطبی مؤثر بر بخش های اقتصادی کشور اثرگذار هستند که البته این موضوع مستلزم این امر است که ضمن به رسمیت شناختن آنها به وسیله دولت، اداره مالیات هزینه‌های متحمل شده را کاهش دهد، هر کسب و کار اینترنتی حداقل پنج سال از آغاز فعالیت خود زمان نیاز دارد تا بتواند هزینه ها و درآمدهای خود را بهبود ببخشد.
اگرچه معافیت مالیاتی به نوعی خطر قرمز محسوب می‌شود و در این زمینه استارت آپ ها انتظار ندارند که آنها از پرداخت مالیات معاف شوند اما از دولت و نهادهای مالیاتی درخواست می‌کنند هزینه های آنها را به رسمیت بشناسند.
یکی از موارد نارضایتی صاحبان ایده و استارت آپ ها در فضای مجازی و صفحات شخصی شأن این است که نمی توانند از وام و تسهیلات خاص بهره مند شوند، این ایده پردازان و صاحبان کسب و کار نوپا پاسخ هایی هم از مخاطبان خود دریافت می‌کنند که برخی در حمایت و برخی در نقد آن است
** توجه به کسب و کارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر است
مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه استارت آپ ها در اصفهان گفت: با توجه به توسعه فناوری‌های نوین و جایگاه استارت آپ ها در اقتصاد کشور، کسب و کارهای الکترونیکی باید بیشتر مورد توجه باشند.
امیر عرفانی افزود: مشکلات این کسب و کارها در شهرستان‌ها به راحتی رفع نمی‌شود و نیاز به ارتباط گیری بیشتری مسئولان این حوزه با سرمایه گذاران در این بخش است.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات فرصت خوبی برای درآمد پایدار با کمترین امکانات و نیروی انسانی است و در رفع نیازهای اجتماعی کارآمد است.
وی با اشاره به ظرفیت استار ت آپ‌های در رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: قوانین صنفی و سایر مشاغل برای این دسته از حرفه‌ای کسب و کار صدق نمی‌کند و باید برای رونق این عرصه ضوابط خاصی به تصویب و به مرحله اجرا برسد.
این مدیرعامل شرکت فعال در حوزه استارت آپ با تاکید بر اینکه باید رسته‌هایی با عنوان کسب و کارهای نوین و الکترونیکی تعریف شود، اظهار داشت: بین صاحبنظران اختلاف نظر وجود دارد که باید حوزه‌ای برای کسب و کارهای الکترونیکی یا اینکه زیر مجموعه‌ای برای همه مشاغل تحت عنوان کسب و کارهای الکترونیک راه اندازی بشود.
وی ادامه داد: کسب و کارهای الکترونیک به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند و با حمایت از این عرصه‌ها قادر به رونق و رشد این حوزه خواهیم بود.
وی به ساختار اتحادیه‌های صنفی اشاره کرد و گفت: رئیس اتحادیه‌ها در طی سال‌های زیادی مسئولیت دارند و این نبود تغییر باعث بدون تحول و نظر سلیقه‌ای آنها در ادوار مختلف خواهد شد که پویایی مدیران اتحادیه‌های برای کسب و کارهای جدید لازم است.
وی از اجرای سلیقه‌ای قوانین انتقاد و این موضوع را مانعی برای فعالیت‌ها برشمرد و افزود: اگر در اجرای قوانین سلیقه‌ای اجرا نشود و شرایط برای آغاز کار تسهیل شود و چنانچه فرد تخلف کرد با آن برخورد جدی بشود زمینه فعالیت گسترش می‌یابد.
وی ادامه داد: استارت آپ ها از جمله مشاغلی هستند که در معرض خسارت هستند و باید استقامت بیشتری برای ادامه فعالیت داشته باشند تا حمایت از آنها افزایش فرصت‌های شغلی و درآمدی آنها به مرور زمان افزایش یابد.
وی با اشاره به اشتغال هزار و ۵۰۰ نفر نیرو خدماتی و متخصص فنی را در شرکت خود، اظهار داشت: این تعداد اشتغال از بین جوانان در حوزه حمل و نقل و همچنین نیروهای فنی در رشته‌های فناوری اطلاعات و سایر رشته‌های خدماتی می‌باشد که از سال ۹۴ آغاز شد و با گسترش جغرافیای خدمات زمینه اشتغال بیشتری فراهم می‌شود که سال به سال نیروی انسانی متخصص و خدماتی به شمار نیروهای این شرکت افزوده شده است.
وی با اشاره به آمار بالای اشتغال در استارت آپ ها ادامه داد: تسهیل شرایط فعالیت این دسته از کسب و کارها به اشتغال زایی، رفع نیاز جامعه و رشد اقتصادی کمک می‌کند ولی با وجود چنین ظرفیتی کمترین توجه به این قشر می‌شود.
**جایگاه کسب و کارهای الکترونیک در برنامه توسعه توجه نشد
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: جایگاه کسب و کارهای الکترونیک در برنامه توسعه اقتصادی و برنامه پایدار توجه نشده است.
جواد راستی تصریح کرد: تفکر خوبی برای کارآفرینی و تولید در بین مردم به ویژه نسل جوان حاکم نیست و همواره به دنبال کسب درآمد مختصر و وابستگی به منابع نفتی و پول‌های دولتی وجود دارد و این موضوع مانع از رونق کسب و کارهای جدید نیست.
وی با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به درآمد نفتی و پول دولت به تولید و کسب و کارهای نوین رونق می‌دهد، تصریح کرد: با انجام فعالیت‌های فرهنگی و تغییر تفکر بر روی مردم قادر به رونق سایر عرصه‌های خدمت رسانی و اقتصادی خواهیم بود.
وی معتقد است که به جای این شرکت صنعتی و آلودگی محیط زیست، در حوزه فناوری‌های نوین و کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری شود و از این طریق علاوه بر افزایش درآمد فرصت‌های رقابتی بین‌المللی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی در حوزه دیجیتال دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در این حوزه صدمه‌ای به محیط زیست نمی‌زند و بر روی دارایی‌های ذهنی تمرکز دارد اما برای این اتفاق باید قوانین تسهیل و شرایط را فراهم کرد.
این استاد رشته کامیپوتر دانشگاه یادآور شد: در زمان حاضر کسب و کارهای الکترونیک به اندازه سایر عرصه‌های اقتصادی شناخته شده و مورد اقبال عمومی نیستند.
وی با اشاره به اینکه نظارت‌های زیادی برای ایجاد چنین فعالیت‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر شرایط و موانع سخت آسان شود و به جای این همه فرآیند نظارتی پیش از انجام فعالیت، مجازات برای متخلفان تعریف شود به چنین فعالیت های تجاری کمک و مانع از تخلف آنها خواهد شد.
وی افزود: نظارت‌ها و سخت گیری های قبل انجام فعالیت مایه دلسردی و بی انگیزگی افراد علاقه مند به این حوزه‌ها که به طور معمول جوان هستند، خواهد شد.
وی اضافه کرد: این دسته از مشاغل اکنون تحت فشار قوانین سخت و بی توجهی‌های مسؤولان قرار دارند و به همین خاطر خسارت‌های زیادی به آنها تحمیل می‌شود.
رئیس مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان تدوین چشم انداز برای این حوزه در مدیریت کلان کشور را خواستار شد و گفت: برنامه جامع ای باید برای این دسته از کسب و کارها تعریف شود و به توسعه نوآوری برای فعالیت‌های اقتصادی توجه کنیم.
وی با بیان اینکه بی توجهی‌های دولت به این حوزه شرایط کار را سخت کرده است، اظهار داشت: کسب و کارهای الکترونیکی بسیار تحت تأثیر نوسانات اقتصادی هستند که بی توجهی‌های مسؤولان به این بخش مشکلات آنها را افزایش داده است.
وی اضافه کرد: دولت باید عزم خود را برای تعریف قوانین و بهبود شرایط کسب و کار در این حوزه انجام دهد و با ارائه تسهیلات و قوانین حمایتی فرصت سازی برای فعالیت‌های استارت آپ ها و جوانان خوش ذوق در این عرصه را فراهم کند.
وی ادامه داد: اگر دولت در این حوزه‌ها سرمایه گذاری کند تفکرهای سنتی کسب و کارهای اقتصادی و مبتنی بر درآمد نفتی اصلاح و به سمت فعالیت‌های نوین اقتصادی خواهد رفت.
راستی قوانین چند بعدی در این حوزه را چالش‌های فعالیت استارت آپ ها بیان و اضافه کرد: باید قوانین واضح از چند پهلو بودن جدا شود تا اینکه ابهام رفع و صداقت و شفافیت در اجرای قوانین دیده شود.
وی آموزش خوب و مهارتی در دانشگاه‌ها را برای رونق اقتصادی لازم دانست و اظهار داشت: باید به روز رسانی در حوزه آموزشی انجام شود و شغل‌های جدید معرفی و افراد متناسب با علاقه خود و مشاغل جدید به صورت تخصصی مهارت فراگیرند.
وی یادآور شد: استادان باید دانشجویان خود را برای مشاغل جدید راهنمایی کنند و افکار آنها را به سمت مشاغل جدید هدایت کنند.
**استارتاپ ها بازارشان را پیدا می‌کنند
استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: استارت آپ ها بازار قیمتی خود را در بازار پیدا می‌کنند و بر اساس رقابت و نیاز جامعه شکل می‌گیرند.
سید کمیل طیبی با اشاره به اینکه با سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها منابع سوختی و انرژی مدیریت می‌شود، اظهار داشت: وابستگی به منابع نفتی و سوختی و همچنین کسب و کارهای صنعتی تهدیدهایی برای اقتصاد دارد ولی کسب و کارهای الکترونیک خسارت برای محیط زیست نداشته و در دنیا مورد توجه است.
وی ادامه داد: نفت ثروت برای کشور است که در دولت و حکومت متمرکز شده و جامعه نسبت به این ثروت بی بهره است ولی کسب و کارهای تولیدی به طور دائم شغل ایجاد می‌کند و جامعه از این ثروت بهره مند می‌شود.
وی با بیان اینکه بهره گیری از منابع ثروت مثل نفت نسل آینده را دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: تمام رفاه و درآمد نباید متعلق به شرایط فعلی باشد بلکه در توسعه پایدار باید آینده را نیز دید و برای آینده کشور نیز برنامه داشت.
وی افزود: اگر امروز در حوزه اقتصادی و راه اندازی کسب و کارهای جدید دچار مشکل هستیم این معضل ناشی از بی توجهی در گذشته به کسب و کارها و فعالیت‌های جدید اقتصادی است که دوراندیشی و توجه به فناوری‌ها و آینده نسل‌ها توسعه پایدار را رقم می‌زند.
استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: استار تاپ ها نظام اقتصادی مبتی بر بازار دارند و جایگاه خود را در بازار تعیین می‌کنند و دولت و حکومت در این مسیر نقشی ندارد و همین موضوع بازار اقتصادی خصوصی را رقم می‌زند.
وی افزایش تعداد این عرصه اقتصادی و تولیدی را به بهبود شرایط کاری آنها مؤثر دانست و افزود: در زمان حاضر ثبت یک اختراع و آغاز یک فعالیت اقتصادی نوین با مشکلات و موانع روبرو است اما با گذر زمان و توجه مسئولان به این حوزه شرایط کاری برای این دسته از کسب و کارها مساعد می‌شود.
وی اضافه کرد: شرایط فعلی کشور برای این دسته از فعالان اقتصادی یک شرایط سخت و در حال گذر است که باید از این قابلیت به صورت جدی استفاده کرد.
وی استار تاپ ها را از نظر ماهیت به بنگاه‌های متوسط شباهت داد و افزود: این بنگاه‌ها خلاق و کارآفرین و نوآوری را مورد توجه قرار می‌دهند که نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور و آرام سازی قیمت بر اساس نوسانات بازار را به همراه دارند.
طیبی یادآور شد: اسنب به عنوان یک کسب و کار الکترونیک و استارت آپ بازار حمل و نقل درون شهری کشور را آرام کرد و اگر این مؤسسه نبود وضعیت قیمت حمل و نقل عمومی مطلوب و مناسب شهروندان نبود.
وی با بیان اینکه برون سپاری یکی از خصلت‌های مهم استار ت آپ هاست، خاطرنشان کرد: در این مؤسسات اقتصادی بخش خصوصی به معنای واقعی نقش خود را ایفا می‌کند و قابلیت فعالیت بین‌المللی دارد.
وی یادآورشد: در کمتر کسب و کارهایی قابلیت بین‌المللی و منطقه در کنار همدیگر وجود دارد ولی استار ت آپ ها این فرصت را فراهم می‌کنند.
مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به ارزش افزوده این نوع از کسب و کارها، خاطرنشان کرد: درآمد و ارزش افزوده این دسته از مشاغل بیش از فروش نفت است.
وی با بیان اینکه چنین فعالیت‌هایی در مقایسه با صنایع بزرگ منفعت‌های زیادی دارد، اظهار داشت: بهره گیری از فناوری اطلاعات و نوآوری، کاهش تخریب محیط زیست، منفعت بیشتر نسبت به بهره گیری بالای منابع غیر تجدید پذیر و مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی از ظرفیت‌های این نوع از کسب و کارهای نوین است.
وی اضافه کرد: فعالیت‌های نوین و فناوری اطلاعات باعث جذب و مشارکت در عرصه‌های بین المللی می‌شود و فعالیت و خدمات جدید در کشور ایجاد می‌شود.
وی عملکرد ضد تحریم این مشاغل را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بنگاه‌های کوچک و فعالیت‌های نوین و وابسته به فناوری اطلاعات نسبت به سایر مشاغل کمتر مورد تحریم قرار می‌گیرند.
وی همچنین بر فراگیری خدمات و امکان نقل و انتقال در استارت آپ ها را به عنوان شاخصه‌های مهم این دسته از مشاغل برشمرد که اگر سرمایه گذاری و حمایت از این حوزه انجام شود درآمد خوب و ارزش افزوده زیادی به فعالان این عرصه و کشور می‌رسد.
وی رفع مشکلات این دسته از مشاغل را نیازمند همبستگی بین آنها دانست و گفت: اگر این شرکت‌ها و مؤسسات در کنار همدیگر قرار بگیرند و فعالیت گروهی داشته باشند بهتر نیازهای خود را بررسی و با هم افزایی مشکلات آنها رفع خواهد شد.
این استاد اقتصاد دانشگاه تدوین منشور اخلاقی و کاری برای این حوزه را مهم بیان کرد و ادامه داد: این حرفه باید جز مشاغل قرار گیرد تا اینکه نیازهای آنها به صورت کلی بررسی و قانون گذاری شود و تک تک نیازهای آنها در یک شرایط خاص و با مؤلفه مؤثر اجرایی و رفع شود.
وی اصلاح قوانین کار و کارگری، تقویت فرهنگ عمومی برای این نوع کسب و کارها را مهم و اساسی برای توسعه فعالیت استارت آپی اعلام کرد و گفت: باید نیازسنجی و بررسی مطالعاتی برای رفع نیازهای این دسته از مشاغل باید انجام شود و با ارائه راهکارهای عملیاتی برای این مشکلات زمینه برای حضور فعالان اقتصادی در این عرصه‌ها فراهم شود.
وی هدایت و جهت دهی دانشجویان به فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را لازم دانست و ادامه داد: پیوند بین دانشگاه و صنعت و فعالیت‌های نوآورانه یک ضرورت غیرقابل انکار و برای فعالیت‌های اقتصادی لازم است و این موضوع به اشتغالزایی و کارآمدی نیروی انسانی کمک می‌کند.
طیبی معتقد است مسائل پنهان و کلان کشور بر مسائل سیاسی سایه افکنده است و باعث شده که اقتصاد کشور تحت پوشش مسائلی از جمله انرژی هسته‌ای قرار گیرد و این موضوع فرآیند این حوزه را دچار مشکل می‌کند.
**کاستی در فرهنگی کارگروهی و قوانین سخت پیش روی استارت آپ ها قرار گرفت
یک مدیر دیگر استارت آپ در اصفهان معتقد است کاستی در فرهنگی کارگروهی و قوانین سخت پیش روی این شرکتها قرار گرفته است.
محمد کرمانی در میزگرد ایرنا با اشاره به قابلیت‌های اقتصادی استارت آپ ها افزود: ارزان‌ترین نیروی کار در استار تاپ ها هستند اما با وجود این ظرفیت خاص بیشترین موانع و مشکلات را دارند.
وی ادامه داد: تداخل قوانین، قوانین قدیمی، نظارت‌های زیاد و همچنین قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی بر سر این دسته از مشاغل جدید است که اغلب فعالان این بخش جوان و بدون تجربه هستند و این شرایط مانع از فعالیت و انگیزه آنها خواهد شد.
وی با بیان اینکه هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های دولتی مشکلات آنها را رفع خواهد کرد، گفت: این هماهنگی در زمان حاضر وجود ندارد و برخی از سازمان‌ها قوانین همدیگر را نقض می‌کنند و رفتارهای سلیقه‌ای بعضی از افراد ناهماهنگی برای مردم ایجاد می‌کند.
این فعال در حوزه استارت آپ با اشاره به اینکه این چنین وضعی در حالی حاکم است که سازمان‌های اداری پاسخگو نیستند، بیان کرد: ادارات به نهادهای بالا رتبه فقط پاسخگو هستند و نیازی به جوابگوی به مردم و افراد فعال در این حوزه ندارند.
وی با اشاره به نبود فرهنگ کار صنفی در جامعه، اضافه کرد: هر فردی بر اساس رابطه تنها مشکل خود را حل می‌کند و این رفع مشکل به کل جامعه آماری منتقل نمی‌شود و با توجه به شرایط خاص کسب و کارهای الکترونیکی اگر کار صنفی و قوانین و تسهیل شرایط برای همه یکسان باشد آنگاه پیشرفت کار بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر موانع و مشکلات به صورت یک فرآیند مشخص ضابطه دار به جای رابطه مداری رفع بشود افراد علاقه مند در این حوزه انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری و ایده پردازی دارند.
کرمانی با اشاره به ریسک پذیری این دسته از مشاغل، اظهار داشت: فردی که در این حرفه‌ها وارد می‌شود شخصیت ریسک پذیری باید داشته و قادر به فعالیت گروهی برای انجام کار خود باشد و کسانی که این روحیه را نداشته باشند موفق نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه کارآموزی‌ها و مفاهیم دانشگاهی در تربیت نیروی انسانی مؤثر در حوزه تولید و فعالیت‌های جدید موفقیت‌های کارآمدی نداشته است، یادآور شد: اگر ارتباط خوبی بین دانشگاه و حوزه‌های تولید و و صنعت برقرار شود کارآمدی دانشجویان افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: برای رونق تولید و توسعه فناوری‌های نوین نیاز به سرمایه گذاری مهارتی برای دانشجویان هستیم تا اینکه از توان آنها برای فعالیت‌های اقتصادی و رونق استارت آپ ها استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه‌ها بیشتر مطالب تئوری را فرا می‌گیرند و قادر به انجام فعالیت‌های اقتصادی و گروهی و توانایی حل مساله را ندارند.
این مدیر فضای کار استراکی آبی سفید با اشاره به شرایط سخت سرمایه گذاری و نبود قوانین حمایتی برای استارتاپ ها، اظهار داشت: انگیزه و علاقه برای سرمایه گذاری برای این دسته از مشاغل در بین نسل جوان و افراد دارای تمکن مالی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه نیاز به رصد وضعیت استارت آپ ها وجود دارد، افزود: اگر رصدخانه‌ای برای رصد وضعیت و نیازهای آنها وجود داشته باشد به رفع نیازهای آنها به طور قطع کمک خواهد داد که رسانه‌ها در این راستا می‌توانند همیار این قشر و به رونق و توسعه این فعالیت ها کمک کنند.
وی معتقد است اگر رسانه‌ها این صنعت را رصد کنند و قابلیت‌ها و نیازهای آنها را به جامعه و مسئولان بگویند آنها به رفع نیازهای آنها بپردازند انگیزه برای سرمایه گذاری افزایش یابد.
کرمانی یادآورشد: شرکت‌های استارت آپ در رسانه‌ها کمتر دیده می‌شوند و نیاز به توجه بیشتر برای تبلیغ و ترویج این دسته از مشاغل است.
وی با بیان اینکه استارتاپ ها جز شرکت‌های کوچک محسوب می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک خسارت دارند و منفعت اقتصادی زیادی ندارند پس باید شرایط مالیات نیز برای آنها نسبت به سایر عرصه ها متفاوت باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com