0  |  5

ارزیابی ارزش شرکت برای تامین مالی توسط سرمایه‌گذاران

ارزیابی ارزش شرکت برای تامین مالی توسط سرمایه‌گذاران

هر کسب و کار کوچکی در آینده خود به دنبال تغییرات مثبت و حرکت به سوی رهبری بازار است. در مسیر یک کسب و کار، گاهی ممکن است کسب و کار به سمت جایگاه بالاتر گام بردارد و گاهی ممکن است رهرو مسیر عادی خود برای پیشرفت باشد. توسعه و رشد همیشه پیش نیازهای لازم برای گسترش عملیات کسب وکار هستند.

بسیاری از کسب و کارهای نوپای امروزی در مدت زمان کوتاهی پیشرفت می‌کنند

« Flipkart»، «Paytm» و « Ola Cabs» برخی از شرکت‌های نوپا هستند که تبدیل به یک مدل کسب وکار موفق شده‌اند. شرکت‌های مذکور با تمرکز بر بازار بکر، به کارگیری استراتژی‌های توسعه بازار و در نهایت، کسب سرمایه از سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی رشد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عامل و آخرین گام برای توسعه کسب وکار است. به منظور افزایش درآمد، شرکت به سرمایه‌گذاری در کسب وکار و افزایش عملیات‌ها برای دریافت سود بالا نیاز دارد.

برای تامین مالی، شرکت می‌تواند به سرمایه‌گذاران فرشته‌خو و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزدیک شود. قبل از اینکه به سرمایه گذاران فرشته‌خو و صندوق های سرمایه‌گذاری نزدیک شود، شرکت باید ارزش خود را ارزیابی کرده و به همان میزان از آن‌ها تقاضای سرمایه داشته‌باشد. در حال حاضر راه‌های مختلفی برای ارزیابی ارزش شرکت وجود دارد.

برخی از روش‌های متداول ارزیابی ارزش شرکت عبارتند از:

۱.روش وجوه نقد تنزیل شده:

طبق این روش، ارزش فعلی جریان نقدی شرکت محاسبه و متعاقبا با توجه به فاکتور ریسک در کسب وکار، تنزیل می‌شود.

۲.روش ارزش‌گذاری بر مبنای درآمد:

در این روش، سودآوری آینده شرکت با محاسبه جریان نقدی، ارزش گذاری برآورد شده شرکت و ROI سالانه تعیین می‌شود.‌ با استفاده از این روش ارزیابی، ارزیابی شرکت را می‌توان برای زمان حال و همچنین آینده محاسبه کرد.

۳. روش ارزیابی مبتنی بر دارایی:

در اینجا ارزیابی ارزش شرکت با ارزیابی ارزش کل دارایی‌ها و سپس تفاضل ارزش دارایی‌های کل از بدهی‌های شرکت محاسبه می‌شود. به این ترتیب ارزیابی شرکت انجام می‌شود.

4.روش ارزیابی مبتنی بر بازار:

در این روش، ارزیابی شرکت براساس خریدهای انجام شده و فروش رقبا در حوزه کسب و کارهای مشابه نیز اندازه گیری می‌شود.

تامین مالی توسط سرمایه گذاری

شرکت‌ها چگونه براساس ارزیابی خود به سرمایه گذاران مراجعه می‌کنند؟

هنگامی که یک شرکت شروع به ارزیابی کسب و کار خود می‌کند، باید قوانین را دنبال کند و یک ارزیابی دقیق داشته باشد. اگر شرکت میزان سرمایه بالا یا پایینی را تقاضا کند، سرمایه‌گذاران به دانش کارآفرین شک می‌کنند و در نهایت پیشنهاد او را رد می‌کنند.

۱.اگر ارزیابی شرکت حدود ۱میلیون دلار باشد:

ارزیابی شرکت در زمانی که برای اولین بار روی آن سرمایه گذاری انجام ‌می‌شود باید تقریبا یک میلیون دلار باشد. در این صورت، اولین فرصت ها سرمایه‌گذاران، دوستان، بستگان و اعضای خانواده خواهند بود.

۲.اگر ارزیابی شرکت بین 1 تا 3 میلیون دلار باشد:

یک شرکت با ارزش ۱ میلیون تا ۳ میلیون دلاری، باید از راهکار ارایه پاداش و جذب کارکنان و سرمایه گذارانی که در آغاز راه اندازی شرکت آن را همراهی کردند، استفاده کند.

سرمایه گذاران در مراحل ابتدایی شکل گیری کسب و کار، علاوه بر کمک به تامین مالی، تلاش می‌کنند تا تصویری از کسب و کار ایجاد کنند. این افراد اعتبار اجتماعی کسب وکار را تقویت می کنند که به نوبه خود ارزش شرکت را افزایش می‌دهد. به علاوه ساختارهای مختلف ارزیابی برای ارزش گذاری بالاتر از 3 میلیون دلار وجود دارد که در مجموع شامل روش‌های متنوع و متمایزی می‌شوند.

مترجم: ملیکا نصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر:

سرمایه‌گذار فرشته‌خو کیست؟

سرمایه‌گذاران موفق، ۸ دروغ را باور نمی‌کنند!

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com