0  |  0

تقویت کارآفرینی اجتماعی زنان در دستور کار شهرداری تهران

تقویت کارآفرینی اجتماعی زنان در دستور کار شهرداری تهران

زهرا بهروزآذر با اشاره به اینکه ویژگی‌های منحصر به فرد کارآفرینان اجتماعی، مفهوم و ضرورت توجه ویژه به این مقوله را روشن می‌کند، برگزاری این نشست را فرصتی ارزشمند برای انتقال تجارب، شناسایی عوامل مؤثر در توسعه فرهنگ کارآفرینی اجتماعی عنوان کرد.
بهروزآذر گفت: مدیریت شهری امروز فعالیت‌های خود را منحصر به مسائل کالبدی شهر نکرده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حل مسائل اجتماعی ورود پیدا کرده است و در این راستا باید ابزارهای مفید و مؤثر شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرد.
سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به شکل گیری مراکز کوثر با هدف و مأموریت اجتماعی افزود: این مراکز در ابتدا با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار شکل گرفت اما اکنون به دلایلی از ماهیت فعالیت خود فاصله گرفته است و حوزه بانوان تلاش دارد تا با بهره گیری از تجارب موفق، فعالیت این مراکز را به سمت کارآفرینی اجتماعی هدایت کند.
وی، کارآفرینی اجتماعی را راه حل نوآورانه در رفع نیازهای اجتماعی از طریق ایجاد کسب و کار برشمرد و گفت: کارآفرینی اجتماعی نقطه تلاقی فعالیت بخش خصوصی، بخش عمومی و مردم در کنارهم است که در قالب یک مؤسسه اجتماعی ظهور پیدا می‌کند و هدف فعالیت آن سود حداکثری برای سهامداران و صاحبان سرمایه نیست بلکه رفع نیازهای اجتماعی جامعه مخاطب هدف نهایی است.
بهروزآذر با اشاره به تاریخچه جهانی کارآفرینی اجتماعی اظهارداشت: این مفهوم از تعاملات انسانی و کنش و واکنش بشری نشأت گرفته است که در قالب یک مؤسسه اجتماعی ظهور پیدا می‌کند و تلاش دارد تا به رفع نیازهای اجتماعی بپردازد که بخش‌های خصوصی و دولتی تمایلی به رفع آنها ندارند.
سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران گفت: گرچه استفاده از واژگان کارآفرینی اجتماعی نسبتاً جدید است اما روش و شیوه فعالیت آن، ریشه‌ای قدیمی دارد چرا که این مفهوم با فرآیند رفع نیازهای اجتماعی انسان‌ها همراه بوده است و محرک‌های کارآفرینانه برای رفع این نیازها ریشه‌ای قدیمی دارد اما مدت‌ها طول کشیده است این پدیده شناسایی و بررسی و ادبیات آن تولید شود.
وی افزود: کارآفرینان اجتماعی زاییده امروز و دیروز نیستند و گشت مختصری در تاریخ، به ویژه تاریخ غنی اسلام و ایران، نمونه‌های زیادی از کارآفرینی اجتماعی را نمایان می‌کند.
*کارآفرینی اجتماعی فعالیتی غیرانتفاعی و داوطلبانه برای خلق ارزش
در ادامه رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، کارآفرینی را فرایند خلق ارزش برشمرد و گفت: در کارآفرینی اجتماعی ارزشی خلق می‌شود که می‌تواند یک مساله را پاسخ بدهد، این مساله می‌تواند محیط زیست باشد یا منحصر به بهبود کیفیت زندگی شود.
زهرا صدراعظم نوری با اشاره به اینکه کارآفرینی اجتماعی فعالیت غیرانتفاعی و داوطلبانه است، افزود: کارآفرینان اجتماعی افرادی هستند که نسبت به مسائل جامعه دغدغه دارند و نسبت به آن احساس مسئولیت کرده و تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های خلاقانه، اثربخشی مثبت در جامعه داشته باشند.
وی با اشاره به مسائل و نیازهای متفاوت شهر تهران گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی و اجتماعی باید مأموریت و رسالت خود را در حوزه اجتماعی با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی شهر انجام دهد، در همین خصوص ابتدا باید بستر مشارکت و ایجاد افزایش اعتماد عمومی را فراهم کند.
صدراعظم نوری با تاکید بر حمایت شورای اسلامی شهر تهران از کارآفرینی اجتماعی گفت: در خصوص ساماندهی و توسعه کارآفرینی در سال‌های گذشته در شورای شهر آئین نامه‌هایی تصویب شده است که ظرفیت خوبی را در محلات ایجاد کرده است و انتظار می‌رود اداره کل امور بانوان به مساله کارآفرینی اجتماعی زنان توجه جدی داشته باشد و ساز و کار آن را فراهم کند تا بتوانیم با استفاده از پتانسیل بانوان به مسائل شهر تهران بپردازیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com