1  |  10

کشتی کسب‌وکارتان را به سوی اقیانوس هدایت کنید

کشتی کسب‌وکارتان را به سوی اقیانوس هدایت کنید

بهترین و قدرتمندترین رهبران کسب و کار هم می‌توانند روزی سقوط کنند. آنها موجوداتی فرازمینی و خارق‌العاده نیستند. بلکه انسان‌هایی هستند که عادات و طرز تفکرشان می‌تواند موجب نابودی یا پیشرفت‌شان شود.

ذهنیت خود را درباره قدرت تغییر دهید:

زمانی با مدیرعامل یک شرکت فنآوری کار می‌کردم. او مانند افرادی که خودشان را از قوانین برتر می‌دانستند رفتار می‌کرد.برای ترساندن و تنبیه کارکنانش الفاظ نادرستی را به‌ کار می‌برد. هیچ کس نمی توانست او را متوقف کند، یا دست‌کم خودش اینگونه فکر می‌کرد. بعد از اخراج و استعفای گروهی از کارمندان مستعد و عالی، هییت مدیره او را تهدید کرد که در صورتیکه به رفتارش ادامه دهد او را اخراج خواهند کرد. در نهایت به وخامت اوضاع پی برد و درک کرد که زورگویی به نفعش نیست.

این مدیرعامل به دلیل دروغ رایجی که کارآفرینان باید تنها دلیل موفقیت شرکت‌های‌شان باشند، سقوط کرد. این دسته از افراد هوش جمعی را فراموش کردند و صرفا با تکیه بر قدرت ذهنی خود تصمیم می‌گیرند. آنها به شدت به تصمیمات ناگهانی و تعصبات شخصی خود باور دارند. به اعتقاد آنها کارکنان تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف هستند، نه همکاران آن‌ها! خوشبختانه، همه رهبران چنین دیدگاهی ندارند .

محققان دانشگاه دریافتند افرادی که هویت‌های اخلاقی قوی دارند از فساد قدرت مصون هستند. اما کسانی که هویت‌های اخلاقی ضعیف دارند، تسلیم قدرت خود می‌شوند. درنتیجه، آگاهی از خود و توانایی شناسایی علائم سو استفاده از قدرت در خودمان می‌تواند دشوار باشد. افرادی که تشنه قدرت هستند تمایل دارند به جای نیازهای یک مشتری یا مشکل، روی تصاویر خود متمرکز شوند. عزت نفسبیش از حد آنها مانع دریافت نظرات و توصیه‌های دیگر کارکنان می‌شود در نتیجه، آن‌ها از ویژگی‌هایی نظیر غیرقابل انعطاف بودن فرایند کنترل، ازبین بردن روابط و منابع، تمرکز بر حفظ قدرت خود، تغذیه می‌کنند.

تغییر ذهنیت نسبت به قدرتی که شامل حال کارآفرین یا رهبر کسب‌وکار می‌شود و رو در رو شدن با نقاط ضعف شاید کار آسانی نباشد. اما اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین از اقتدار واقعی برخوردار باشید، با صدقت و بدون تعصب خودتان را در آینه ببینید.

اقیانوس ابی کسب و کار

به جای تمرکز برقدرت شخصی، روی بهبود مهارت‌های‌تان تمرکز کنید:

۱.هیات مدیره را به چارت سازمانی اضافه کنید:

گروهی از افرادی را که می‌توانند تصمیمات خود را هدایت و مدیریت کنند، انتخاب کنید. افرادی را پیرامون خود بیاورید که به شما بازخورد صادقانه بدهند. از همکاران خود، ناظران و دوستان خود بپرسید که چه کاری انجام می‌دهید و باعث بروز چه مشکلاتی خواهد شد. با این حال، سعی کنید خون سردی و آرامش‌تان را حفظ کنید. شنیدن حقیقت می‌تواند کمی تلخ باشد.

بهتر است به رهبران کسب و کار، نحوه پذیرش انتقاد و بهبود هوش‌هیجانی آموزش داده شود. «هوشیاری و بیداری آگاهانه» ویژگی است که باید در رهبران تقویت شود. «شاید کسی که ظرفیتش برای مواجه شدن با انتقادات پایین است شما هستید».

۲.اعتماد ایجاد کنید:

هنگامی که کارکنان اعتماد و امنیت بیشتری احساس می‌کنند، نوآوری دارند و هنگام انجام کار در محیط‌های مبتنی بر اعتماد ذهنیت خود را بیان می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مسئولیت پذیری، قدرت را از بین می‌برد. هنگامی که افرادی را تحسین می‌کنید و به آن‌ها احترام می‌گذارید، آن‌ها تمایل دارند به شما پاسخ‌گو باشند. به این ترتیب بیشتر به‌دنبال تمرکز روی دیگران خواهید بود و بینشی نسبت به نقاط ضعف خود می‌یابید.

موسسه تحقیقات اجتماعی و اقتصادی «ولز»، داده‌ها و روش‌های مورد بررسی نوجوانان برای مشخص کردن آنچه که آن‌ها از دوستی خود می‌خواهند، را بررسی کرد و نتایج، صداقت را به‌عنوان یک ویژگی با ارزش بالا همراه با حس شوخ‌طبعی و مهربانی تعیین کرد. در واقع، صداقیت یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت تلقی می‌شود.

همچنین رهبران باید روابط خود را تقویت کنند. کارکنان اغلب از مجادله اجتناب می‌کنند، اما بعضی بحث‌ها و مجادله‌ها طبیعی و سالم هستند و منجر به حل مساله می‌شوند. اغلب کارکنان از بیان بازخورد می‌ترسند، بنابراین از آن‌ها بخواهید و به ایشان اجازه دهید، بدانند شما به بازخوردشان نیاز دارید. تا زمانی که اطلاعات از کارکنانی دریافت می‌شود که به آن‌ها احترام می گذارید، می توانید از این دسته اطلاعات برای بهبود تصمیم‌گیری استفاده کنید و ارزش‌های خود را تقویت کنید.

۳. به اشتباهات‌تان اعتراف کنید:

رهبران در یک استخر قدرت غوطه‌ور هستند و به ندرت به اشتباهات‌شان اعتراف می کنند. بیشتر آنها سعی دارند تا اشتباهات خود را پنهان کنند. اما بیان نکردن یک اشتباه می‌تواند اشتباه بزرگ‌تری باشد!

آیا مسئولیت‌پذیری سخت است؟ «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک چندین سال خسته‌کننده را تجربه کرده است. با این حال، باز هم در فیس بوک قبول مسئولیت می‌کند. او در حالی که اذعان می‌کند شرکتش مشکلات بزرگی را تجربه کرده، قول می‌دهد حریم خصوصی پلتفرم اجتماعی خود را ارتقا دهد. او خود را به‌عنوان رهبر کسب‌وکاری که خطرهای جدی را پشت‌سر گذاشته، نشان می‌دهد که صادقانه به دنبال بهبود و ترقی‌ست!

کارآفرینان موفق به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی، شور و اشتیاق و زیرکی که از خود نشان داده اند توانستند به جایگاه مناسبی دست یابند. آن‌ها باید مطمئن شوند قدرتی که از موقعیت عالی‌شان کسب کردند، قضاوت آن‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. درغیر این صورت، احتمالا به جای اینکه کشتی کسب و کار خود را به سمت اقیانوس هدایت کنند، آن را به گل بنشانند!

برگرفته از سایت entrepreneur

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر:

سودآوری کسب و کار با ترویج طرزفکر کارآفرینانه

رویاپردازان کارآفرین می‌شوند

تفاوت های کارکردی کارآفرینی مستقل با کارآفرینی سازمانی 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com