0  |  0

دانشگاه، مسیر کارآفرینی دانشجویان را هموار می کند

دانشگاه، مسیر کارآفرینی دانشجویان را هموار می کند

حمید نادگران با بیان اینکه بنا به برنامه وزارت علوم برنامه‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان آغاز شده است، ابراز داشت: با سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی و کاربردی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است که دانشجویان بتوانند مهارت‌افزایی کنند و علاوه بر دنبال کردن مسائل علمی و تحصیلی، در حوزه‌های علمی و فنی نیز توانمندی‌هایی کسب کنند.
نماینده وزیر علوم در استان فارس با اشاره به فعالیت‌های کارآفرینانه در برج فناوری و نوآوری دانشگاه شیراز، گفت: تلاش برای مشاوره کسب و کار، سرمایه‌گذاری و ایجاد استارتاپ‌ها از اقداماتی است که طی سال‌های اخیر در دانشگاه شیراز صورت گرفته است.
نادگران ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیانی از دل این فعالیت‌ها شکل گرفته‌اند و در آن‌ها استادان ودانشجویان به‌صورت فعالانه به تولید و ارائه محصول می‌پردازند و فارغ‌التحصیلانی نیز در زیرمجموعه این شرکت‌ها مشغول به کارند.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی استارتاپ‌ها تسهیلاتی درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: مکانی در اختیار علاقه‌مندان به فعالیت‌های کارآفرینی قرار می‌گیرد که از پرداخت وجوه به دانشگاه معاف است و فعالیت‌های بسیار خوبی نیز براساس انگیزه‌بخشی‌ها صورت گرفته که هم دانشجویان و هم استادان از آن‌ها استقبال کرده‌اند.
** فرصت شغلی یکساله برای فارغ‌التحصیلان دوره دکتری فراهم است
رئیس دانشگاه شیراز همچنین به ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان دوره دکتری اشاره کرد و توضیح داد: برای آنکه دانشجویان درحال فارغ‌التحصیلی از دوره دکتری، بلافاصله از اوج آکادمیک خود سقوط نکنند، آنان را به‌عنوان دستیار پژوهشی به کار گرفتیم و بعد از دوره دکتری، حداقل یک سال با این سمت با استاد خود و در حوزه پژوهشی خود به فعالیت ادامه می‌دهند و درصورتی که کار ناتمامی نیز داشته باشند به سرانجام می‌رسانند.
وی اضافه کرد: این فعالیت با وجود تنگناهای مالی دانشگاه پیوسته ادامه دارد تا دانشجویان پس از اتمام دوره دکتری بتوانند با فراغت فعالیت‌های پژوهشی خود را پیش ببرند.
نماینده وزیر علوم در استان فارس در ادامه پیشروان عرصه علم در دانشگاه‌ها را نخبگانی دانست که در حوزه‌های مختلف به مردم و جامعه خدمات علمی و پژوهشی ارائه می‌کنند.
** کم کاری برای معرفی نخبگان دانشگاهی به جامعه
نادگران با بیان اینکه در معرفی نخبگان دانشگاهی به جامعه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است، عنوان کرد: معرفی نخبگان، امری مبارک است که چندی است آغاز شده‌؛ اما هنوز به‌صورت برجسته مورد توجه قرار نگرفته است و توسعه آن نیازمند بحث‌های تخصصی است.
وی با اشاره به اینکه معرفی نخبگان دانشگاه شیراز از طریق سایت این دانشگاه صورت می‌گیرد، گفت: بنیاد نخبگان استان فارس در سال‌های گذشته با کمک دانشگاه شیراز نخبگان، پیشکسوتان و استادان برجسته را معرفی کرده و در مراسمی از آنان تجلیل کرده است؛ گرچه ادامه این مسیر نیازمند روش‌های تازه‌تری نیز هست.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: الگوگیری و الگوبرداری از نخبگان برای همه اقشار جامعه به ویژه جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان ضروری و انگیزه‌بخش است.
** نظرات کارشناسی استادان دانشگاه باید به گوش جامعه برسد
وی همچنین گفت: نظرات کارشناسی استادان دانشگاه باید به گوش جامعه برسد؛ برای مثال گاه برخی آزمایش‌های مبرز و درجه یک در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که نتایج آن‌ها رسانه‌ای می‌شود؛ اما معلوم نمی‌شود درنهایت به کجا رسیده است.
نادگران بیان داشت: انجام آزمایش‌های فاخر در آزمایشگاه‌های دانشگاهی در سطوح مختلف صورت می‌گیرد. برخی اوقات ممکن است تیپ‌نمونه انجام کاری باشد که صرفاً ارزش‌گذاری آکادمیک و علمی دارد و چون مسائل تخصصی را بازگو می‌کند، در خارج از دانشگاه بروز نمی‌یابد و متعلق به ژورنال‌های جهانی است و به مثابه تولید علم درجه یک کشور شناخته می‌شود.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: در سطح دوم، آزمایش‌ها ممکن است به تولید یک ماده یا محصول محدود به دانشگاه منتهی شود و این بخش از کار رسانه‌ای می‌شود؛ اما رسیدن از این مرحله به گام بعدی یعنی تولید انبوه زمان‌بر است و این وظیفه رسانه‌هاست که در این مرحله پیگیری کنند و مسیر را برای تولید هموار سازند. ما نیز تمهیداتی درنظر می‌گیریم که استادان چگونگی روند یک آزمایش را به اطلاع جامعه برسانند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com