1  |  4

آیا کسب‌وکارتان برای استخدام کارکنان معلول مناسب است؟

آیا کسب‌وکارتان برای استخدام کارکنان معلول مناسب است؟

هنگامی‌که برای رونق بخشیدن کسب‌و‌کارتان، به‌دنبال منابع جدیدی از استعدادها می‌گردید، نباید استعدادهای خاص و کمتر دیده شده‌ نیروی کار معلول را نادیده بگیرید. این افراد علی‌رغم معلولیت‌شان ويژگی‌ها و توانمندی‌های متنوعی دارند. منابع علمی نشان می‌دهد کارکنان معلول اغلب نیروی کار بسیار دلسوز و وفاداری هستند. درک و بهره‌برداری از استعدادهای بالقوه این افراد، نیازمند پذیرش آن‌ها در محیط‌های کار است. اما بسیاری از شرکت‌های تجاری در جذب و نگهداری کارکنان معلول مرتکب اشتباه می‌شوند.

چگونه از اشتباهات رایج در تعامل با نیروی کار معلول اجتناب کنیم؟

۱. از کسب‌و‌کار خودتان شروع کنید:

معلول نابینایی معتقد است: «تکنولوژی درهای زیادی را پیش‌روی افراد معلول گشوده است».  امروزه معلولیت دیگر محدودیت نیست. شما به‌عنوان کسی که مسوول گزینش افراد در کسب‌و‌کارتان هستید باید بدانید؛

ماهیت کسب‌و‌کارتان چیست؟

انواع مشاغل و کارهایی که در شرکت شما تعریف شده‌اند، کدامند؟

چگونه می‌توانید کارکنان‌تان را با این مشاغل تطبیق دهید؟

برای اینکه بتوانید فضایی برای به‌کارگیری افراد ناتوان جسمی-‌حرکتی در کسب‌و‌کارتان باز کنید، چه گزینه‌هایی در اختیار دارید؟

پیش از آنکه پاسخی روشن و منطقی برای سوالات مطرح شده پیدا کنید، باید مطمئن شوید ذهن شما در برابر استخدام و بهره‌گیری از نیروی کار معلول مقاومتی نشان نمی‌دهد.

کارآفرین معلولین

۲. منابع را پیدا کنید:

منابع زیادی وجود دارد که می‌تواند در الهام ‌بخش بودن محیط کار برای کارکنان معلول موثر باشد. احتمالا سازمان‌های غیرانتفاعی،‌ خیریه‌ها یا کارآفرینانی در سراسر دنیا وجود دارند که به‌دنبال ایجاد فرصت‌های کاری برای معلولین هستند. این منابع می‌توانند برای کسب‌وکارها در فرایند استخدام و نگهداری کارمندان ناتوان جسمی- حرکتی انگیزه‌بخش باشند. حتی موضوع جذب و نگهداری این دسته از کارکنان می‌تواند در چشم‌انداز بلندمدت برخی سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش، همچنین آموزش عالی و دانشگاه‌ها قرار گیرد. مهارت‌آموزی به معلولین باهدف استخدام در بازارکار می‌تواند به‌عنوان یکی از ماموریت‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها قرار گیرد. شاید بهتر باشد تلاش بیشتری برای تاسیس مدارس خلاقیت ویژه آموزش نیروی‌کار معلول صورت گیرد.

۳. چالش‌ها را درک کنید:

عدم توانایی در کارکنان گاهی مشهود و گاهی نامشهود است. کارفرمایان کمتر این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند. بعضی کارفرمایان راحت‌ترند تا خودشان را با معلولیت‌هایی که قابل دیدن است وفق دهند. مانند معلولیت‌های جسمی- حرکتی. با این حال عدم توانایی‌های نامشهود نیز نیازمند یاری هستند. مثل اختلال کمبود توجه. برای این منظور باید از راه و روش‌های جدیدی در راستای مدیریت کارکنان استفاده کرد.

شاید لازم باشد به‌لحاظ فیزیکی در محل کارتان تغییراتی ایجاد کنید. مثلا چیدمان فضای کاری‌تان را متناسب با کارمندانی که روی صندلی چرخدار می‌نشینند طراحی کنید. چراکه در طول زمان‌های کاری می‌خواهید برای ارایه دستورالعمل‌ها با آنها در تماس باشید.

ممکن است متوجه شوید که ایجاد سیستم کاری با ساعت‌کار انعطاف‌پذیر باعث بهره‌وری بیشتر نیروی کار معلول می‌شود. وقتی زمان‌های غیرقابل انعطافی را برای حضورش در محل کار معین می‌کنید، به شدت بهره‌وریش کاهش می‌یابد. مخصوصا اگر ساعات رفت و آمدش هم‌زمان با ساعات شلوغی خیابان‌ها باشد. بنابراین گاهی لازم است در سیاست‌ها و خط‌مشی‌های شرکت‌تان بازنگری کنید.

  «کارکنان معلول اغلب نیروی کار بسیار وفاداری هستند.»  

۴.رفتار مناسب با معلولین را بیاموزید:

صحبت کردن با صدای بلند با فرد نابینا یا تکیه‌دادن به کسی که روی صندلی چرخدار نشسته است، از جمله اشتباهاتی ست که می‌تواند در محیط کار با افراد معلول صورت بگیرد. بسیاری نمی‌دانند در فضای کار با همکاران معلول چگونه باید رفتار کنند. اگر برای ایجاد یک فضای کاری مناسب در کنار کارکنان معلول کاملا جدی و مصمم هستید، با کارشناسان این حوزه صحبت کنید و روش‌هایی را در سازمان‌تان استفاده کنید که بهره‌وری این افراد را افزایش دهد. همچنین روی آموزش‌ کارکردن با نیروی کار دارای معلولیت سرمایه‌گذاری کنید. به این‌ترتیب می‌توانید با چالش‌های این نوع از همکاری آشنا شوید و در صدد برطرف نمودن آنها برآیید. 

اگر به موضوع کارآفرینی معلولان علاقه‌مند هستید،‌ تماشای ویدیوهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

کسب و کار این کارآفرین معلول در سال میلیون تومان درآمد دارد

وقتی بانوی کارآفرین معلول نشان می‌دهد معلولیت محدودیت نیست

کارآفرینی به رنگ مهربانی

کارآفرینی موفق معلول جسمی حرکتی

برگرفته از entrepreneur.com

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com