0  |  0

ایجاد تحول در حوزه سلامت با تجاری‌سازی ایده‌های نوآور

ایجاد تحول در حوزه سلامت با تجاری‌سازی ایده‌های نوآور

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش سفر به استان آذربایجان شرقی، در «نشست شورای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» شرکت کرد و پای صحبت‌های فعالان دانشگاهی و فناوران شرکت های دانش بنیان نشست.
ستاری با تأکید بر این که معنای واقعی توسعه با شناخت استان از اهمیت نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی خلاقیت و نوآوری فرزندان جوان و خلاقش تجلی می‌یابد، اظهار کرد: روسای دانشگاه‌ها، مسئولان استانی، سرمایه گذاران ومسئولانی که آگاه شده اند با همدلی خود و با اتکا بر ظرفیت های خارق العاده ای که در این استان وجود دارد، می توانند آینده ای درخشان بسازند.
تأثیر بخش خصوصی و دانشگاه در فرهنگ نوآوری
ستاری، با بیان این که توسعه و رونق گرفتن شرکت ها، نیازمند یک محیط است و محدود به مسایل مالی نیست، تأکید کرد: باید محیط لازم وجود داشته باشد تا بازار این شرکت ها هم ایجاد شود. ما باید از فرهنگ نوآوری ریشه دار استان آذربایجان شرقی، برای رونق اقتصاد دانش بنیان به نحو احسن بهره‌برداری کنیم. پایه های فکری و فرهنگی این موضوع کاملا آماده است و باید بتوانیم نهال‌های کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی را بر زیست بومی مساعد که با هم دلی فراهم می شود، غرس کنیم.
معاون علمی و فناوری، بر حمایت از توسعه شتابدهنده‌ها، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری و مرکز رشد، در قالب اعطای تسهیلات از طریق صندوق پژوهش و فناوری تاکید کرد وگفت: شکل گیری صندوق پژوهش و فناوری استان یکی از پایه‌های جدی رونق زیست بوم دانش بنیان است و معاونت آمادگی دارد با حمایت مشترک از صندوق پژوهش و فناوری استانی، این حمایت‌ها را در اختیار کسب و کارهای فناورانه استان بگذارد.
وی نقش کلیدی و راهبردی دانشگاه‌ها در ایجاد خط تولید خلاقیت و رونق ارزش افزوده را یادآوری کرد و گفت: محصول نهایی و اصلی دانشگاه، نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق است .از هیچ دانشگاهی در دنیا محصول بیرون نمی‌آید و این که تصور کنیم با قرارداد بستن با یک دانشگاه محصول دستمان را می گیرد در اشتباهیم. دانشگاه ها می تواند شتابدهنده های بخش خصوصی استارتاپ کمپ ها و مراکز نوآوری داشته باشند و ازاین روش، برای تولید محصول دانش بنیان استفاده کنند.
ستاری با بیان این که دانشگاه خلاق و کارآفرین، باید قدر و ارزش دانش آموخته ای که به دنبال کارآفرینی و خلق ارزش افزوده است، درک و بسترهای لازم برای باروری خلاقیت او را فراهم کند، اظهار کرد: جامعه باید به این باور برسد که حل مشکلات جامعه در گروی نوآوری است. کشور باید به این نقطه برسد که حل نیازهای جامعه را به جوانانش و نوآوری‌هایش بسپارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانش آموخته دانشگاه های کشوررا متعهد به برداشتن باری از دوش جامعه به مدد نوآوری و دانشگاه را بستر بروز و شکوفایی دانست و گفت: صنعت، پژوهش و دانشگاه، با تکیه به نیروی انسانی نوآور، هویت و ارزش پیدا می کند، در دانشگاه‌هایمان رسالت تربیت و رشد چنین افرادی را پیدا کنیم، آموزش دهیم و فرهنگ خودباوری را به او بباورانیم.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، هیچ گاه در تاریخ کشور به اندازه امروز در آموزش هزینه نکردیم و در پژوهش هم به میزان قابل توجهی هزینه می کنیم. باید نگرش‌ها به پژوهش متحول شود و ورود بخش خصوصی به پژوهش جانی دوباره به این حوزه ببخشد و محصولی از پژوهشی بیرون آید که بخش عمده سرمایه گذاری‌اش توسط بخش خصوصی فراهم شود.
ستاری، سوار شدن نوآوری بر مدار ماده خام را یک ویژگی اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: یک شیشه چندمیلی لیتری عطر، معادل 3هزار بشکه نفت ارزش افزوده به همراه دارد.این در حالی است که ارزش افزوده حاصل از فروش یک ویال چند گرمی داروی بیوتک، صدها برابر این میزان خواهد بود. یک مجموعه گلخانه های فناور، یک کیلو بذر صیفی معادل 300 میلیون تومان به فروش می رساند و شرکت های دانش بنیان دارویی که بازارهای منطقه را در دست دارند، الگویی برای حرکت به سوی این اقتصاد است.
وی با اشاره به این که سرمایه گذاری خطر پذیر، صندوق پژوهش و نوآوری در کنار کارخانه های نوآوری، مراکز رشد و شتابدهنده های بخش خصوصی زنجیره گسترده زیست بوم نوآوری را شکل می‌دهند، ادامه داد: آماده هستیم و تاکید دارم کارخانه نوآوری را در استان راه اندازی کنیم و آماده سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی هستیم.
ستاری در ادامه گفت: کار ما با جوان ها یک نکته مهم دارد و این است که هیچ چیز ارزشمندتر از افراد نیست. وقتی یک کارخانه مجهز هم داشته باشیم بدون وجود نیروی انسانی خلاق و کارآمد، مشکلات بر جای می ماند.
دستاورهای معاونت علمی و فناوری در حمایت از نوآوری جوانان ارزنده است
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان، در دیدار با ستاری از تلاش های معاونت علمی و فناوری برای رونق نوآوری و تحقق بخشی به اقتصاد دانش بنیان به عنوان پایه اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه در راستای تلاش های شما کشور با هدف اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی روبه جلو حرکت می‌کند. یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، وابسته نبودن به خام فروختن از جمله نفت فروشی است. خام فروشی منابع معدنی نیز خیانتی بزرگ به کشور است و باید اهتمام بورزیم تا از خام فروشی رهایی پیدا کنیم.
وی افزود: اقتصاد دانش بنیان مبنای اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با همکاری معاونت علمی و فناوری این راه به نتیجه برسد.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، شهید منصور ستاری را نمونه‌ای موفق از اهتمام بر جایگاه نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی دانست و گفت: شهید ستاری یکی از نمونه های ارزنده و موفق ماندگار در تاریخ کشور ما است که اهمیت نوآوری را می شناخت و در این حوزه خیلی خوب عمل کرد.
وی با بیان این که جهاد خودکفایی، به عنوان الگویی از خوداتکایی و نوآوری به مدد افرادی چون شهید ستاری و از نیروی هوایی کلید خورد، ادامه داد: شهید ستاری اگرچه خلبان نبود اما عملکرد درخشان، توانمندی‌ و دانش بالای او فرمانده معظم کل قوا و کشور را مجاب کرد که بهترین گزینه فرماندهی نیروی هوایی در آن شرایط دشوار است.
خدمات شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها جامعه را متحول کرده است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار با بیان این که امروز استارتاپ‌ها بزرگ‌ترین میزبان نخبه‌ها و جوانان دانش آموخته غیرمقیم و زمینه ساز ماندگاری آن ها در کشور است، گفت: مردم جامعه با ورود استارتاپ ها به عرصه زندگی روزمره، مردم را از پیر و جوان هر روز در معرض آموزش‌های تازه قرار می دهند زیرا خدماتی نوآورانه ارائه می کنند که نیازمند یادگیری است. بنابراین ساختار و شیوه آموزش تا چند سال دیگر و به دست همین استارتاپ‌ها، به طور کامل متحول خواهد شد. استارتاپ‌های آموزشی نیز به این موضوع کمک می‌کنند.
ستاری، با اشاره به حضور بیش از 4هزار و 400 شرکت دانش بنیان و بیش از 6هزار استارتاپ در سپهر اقتصاد کشور گفت: تعداد شرکت های دانش‌بنیان استان افزایش یافته است و به صورت صعودی افزایش می یابد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، استان آذربایجان شرقی را مستعد و توانمند برای تبدیل شدن به پایتخت دانش بنیان دانست و گفت:این استان در ذات خود پیشینه کارآفرینی دارد. تجربه های مردم استان در این حوزه جزو ظرفیت هایی است که اقتصاد دانش بنیان را قوت می بخشد. با کارهای نوآور باید به دنبال اشتغال بود و شیوه های پیشین نمی تواند پاسخگوی نیاز دریای جوانان خلاق کشور در حوزه کارآفرینی باشد. باید با ایجاد زیست بومی مساعد راه رابه سوی اقتصاد دانش بنیان بگشاییم.
ستاری، با بیان این‌که قصه موفقیت کارآفرینان موفق تقریبا مشابه یکدیگر است و تقریبا از صفر کار خود را آغاز کرده‌اند، افزود: نظام آموزشی ما بدون شناخت الزام‌ها و ویژگی های بومی ما بنا شده است و سرفصل‌های درسی به کشور وارد شد، چنین نظام آموزشی قطعا نمی تواند تربیت دانش آموخته منطبق با نیاز جامعه باشد و فردی خلاق، مبتنی بر نیازهای بومی بسازد. اما این روزها نگاه دانشگاه های ما عوض شده است. سال گذشته 7 درصد میزان رشد مقالات داشتیم و در بسیاری از مؤلفه های شاخص های جهانی نوآوری، ارتقای چند پله را تجربه کردیم. این پیشرفت، با تحول دانشگاه‌ها ممکن شد.
وی، ظهور مراکز نوآوری و مراکز رشد دانشگاهی را تجلی بخش همین تحول دانست و گفت: کارآفرینی و تبلور نوآوری جوان، راه و رسم خاص خود را دارد و نیازمند رعایت لازمه هایی است که دانشگاه باید در اختیار جوان قرار دهد. دانشگاه باید محیطی فراهم کند تا جوان خلاق، از شکست نهراسد، روی پای خود بایستد و کار نوآورانه تازه‌ای را تا رسیدن به موفقیت آغاز کند. این نگرش، از دل همین مراکز نوآوری، شتابدهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری بیرون می آید.
گره بر تار و پود بر «فرش عشق»
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در بخش دیگری از این سفر به دانشگاه هنر اسلامی تبریز رفت و از چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز دیدن کرد. این نمایشگاه با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی و با شرکت هنرمندان ۳۰ کشور جهان اسلام برگزار می‌شود.
ستاری همچنین در حاشیه این بازدید بر تابلو فرش "عشق" گره زد. کتاب تابلو فرش قرآن كريم با عنوان «فرش عشق» به خط استاد ني ريزي به عنوان نفیس ترین فرش جهان اسلام به صورت دورویه نقش شده است.
افتتاح مراکز رشد و نوآوری دانشگاه‌های تبریز
مرکز نوآوری و شتاب دهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز باحضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.
این مرکز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، قرار است زمینه ساز رسیدن ایده‌های نوآور به محصول اولیه باشد و راه را برای تجاری سازی محصولات و خدمات نوآورانه حوزه سلامت و پزشکی هموار کند.
مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با سرمایه گذاری 5 میلیارد تومان و مساحت 2 هزار متر مربع، میزبان تیم های فناور و استارتاپی خواهد بود.
ستاری همچنین با حضور در دانشگاه تبریز، ساختمان مرکز نوآوری دانشگاه تبریز را افتتاح کرد.
این مرکز با مساحت 4 هزار متر مربع و سرمایه گذاری اولیه 18 میلیارد برای استقرار حداقل 100 تیم نوآور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ایجاد شده است.
این مرکز تیم های نوآور و خلاق دانشگاهی را از طریق رویدادهای کسب و کار و رویدادهای شتاب‌دهی جذب می کند و ایده های برتر کارآفرینی با ارتباط صنعت و دانشگاه را تا مرحله رسیدن به محصول اولیه حمایت خواهد کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com