0  |  5

نقل قول‌های الهام‌بخش همیشه معجزه نمی کنند!

نقل قول‌های الهام‌بخش همیشه معجزه نمی کنند!

شاید به شغلی ایده‌آل‌ با ساعات کاری و حقوق و مزایای خیلی‌خوب مشغول باشید،‌ اما اگر ندانید زمان‌تان را چگونه مدیریت کنید و در محل کارتان چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید، عملا احساس خشنودی و رضایت نخواهید داشت. افرادی که رویاهای‌شان را زندگی‌ می‌کنند و دنباله‌رو علاقه‌مندی‌های‌شان هستند هم می‌توانند مثل افرادی که در این موقعیت قرار ندارند از زندگی‌شان ناراضی باشند

بیایید با هم روراست باشیم. اگر برای خود اصولی نداشته باشید، زندگی شما بهتر نخواهد شد. همچنان که پیش می‌روید و وارد مراحل بعدی زندگی‌تان می‌شوید، مشکلات همواره با شما خواهند بود.

اگر مشکلات مالی دارید، پول بیشتر مشکلات مالی‌تان را حل نمی‌کند بلکه به یادگیری اصول و قواعد مالی نیاز دارید. اگر در برقراری روابط اجتماعی موفق نیستید، افزایش دامنه ارتباطات‌تان چالش‌های ارتباطی شما را حل نمی‌کند. شما به یادگیری اصول برقراری ارتباط نیاز دارید. اگر در شغلی که به آن مشغولید دچار چالش شده‌اید، شغل جدید مشکلات شغلی شما را حل نمی‌کند. باید به اصول و قواعد شغلی‌تان رجوع کنید. در نهایت اگر در سبک زندگی‌تان دچار چالش شده‌اید باید به یادگیری اصول و قواعد زندگی بپردازید.

این یک واقعیت است. مشکلات به خودی خود از شما آدم قوی‌تری نمی‌سازد. مگر اینکه خودتان را تغییر دهید.

اتفاق‌های زندگی‌تان می‌توانند زیر ذره‌بین قرار بگیرند تا با بزرگ‌نمایی آن‌ها متوجه شوید که دقیقا در کجای کارتان نیاز به رشد دارید. عشق،‌ پول و شغل رویایی،‌ حقیقت شما را به خودتان نشان می‌دهد. اینکه ضعیف یا قوی هستید یا لازم است به سرعت تغییراتی را در خودتان ایجاد کنید.  

اگر درآمد کمی دارید، باید یاد بگیرید که چگونه آن را بهتر مدیریت کنید. اگر اکنون در شرایط بد اقتصادی قرار دارید و از قواعدی برای مدیریت پول در زندگی‌تان پیروی نمی‌کنید، وقتی پول بیشتری به‌دست آورید باز هم اصولی برای مدیریت آن نخواهید داشت. اگر اکنون در زندگی‌تان به اصول و قواعدی پایبند نباشید در آینده هم نخواهید بود.

منظور از اصول و قواعد چیست؟

وقتی از اصول و قواعد صحبت می‌کنیم، منظورمان حقیقتی‌ست که می‌توان بنیان زندگی را بر شالوده‌ی آن بنا کرد. «اصل» یک ایده یا باور نیست. اصول می‌تواند به دستورالعمل‌های شخصی تبدیل شوند. به‌عنوان مثال به نمونه‌هایی از اصول و قواعد مالی توجه کنید:

  • کاهش هزینه‌های سربار
  • به صفر رساندن حساب بدهی‌ها
  • رعایت اعتدال در زندگی
  • پس‌انداز برای روز مبادا

بسیاری از متخصصان مالی برای داشتن یک برنامه مالی صحیح پیشنهاد می‌کنند، قبل از هر چیز حساب بدهی‌ها را برای بازپرداخت به‌موقع آن‌ها اولویت‌بندی کنیم. شاید پرداخت یک روز بهره بدهی خیلی زندگی مالی‌تان را تحت تاثیر قرار ندهد ولی بعد از ۲۰ سال این بهره عدد بزرگی خواهد شد که بازپرداخت آن به سختی ممکن است.

به‌همین ترتیب بهره حاصل از یک روز سرمایه‌گذاری تفاوت چشم‌گیری ایجاد نمی‌کند ولی این بهره‌ها بعد از ۲۰ سال می‌تواند حاشیه سود قابل توجهی ایجاد کنند.

نکته مهم این است که به‌کارگیری اصول و قواعد می‌تواند شما را از بقا در کوتاه‌مدت به شکوفایی در بلندمدت ارتقا دهد. اکثر پدیده‌ها در زندگی ما با اصول و قواعد خاص خودشان اداره می‌شوند.

یکی از متخصصان این حوزه معتقد است: ««اصول» مانند «گرانش زمین» یک قانون طبیعی ست و متفاوت از ارزش‌هاست. ارزش‌ها ذهنی هستند؛ اما اصول مانند نیروی گرانش زمین -اگر چیزی را رها کنید، نیروی گرانش آن را کنترل می‌کند- هر چیز رها شده‌ای را کنترل می‌کنند.

 این بدان معناست که اگر ما هر روز خودمان را به اصل «خوردن غذای سالم» متعهد بدانیم، بدون شک از مزایای سلامتی بیشتر بهره‌مند می‌شویم. اگر هر روز یک جمله بنویسیم، ناگزیر یک کتاب خواهیم نوشت. اگر هر ماه خودمان را متعهد به پرداخت بخشی از بدهی‌های‌مان کنیم، ناگزیر آنها را پرداخت می‌کنیم. اگر ما به طور مداوم و هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنیم، سرانجام بازگشت سرمایه‌مان را خواهیم دید.»

  «کارهای کوچک بارها و بارها تکرار می‌شوند تا سرانجام به اقدامی بزرگ و اثربخش منتج شوند.»  

اندیشمندی دیگر می‌گوید: «زندگی ما با اصول اداره می‌شود. دانشجویان با شتاب قابل توجهی درس‌ها را یاد می‌گیرند تا برای امتحانات آماده شوند. اما اگر مثلا کشاورز بودند و دیگر امتحانی در کار نبود، باز هم خود را برای یادگیری تا این حد تحت فشار قرار می‌دادند؟ آیا می‌توان زراعت در فصل بهار را فراموش کرد؟ آیا می‌توان در طول تابستان کار کشاورزی را متوقف کرد و به جای آن کل پاییز را سخت‌تر کار کرد؟ البته که نه. مزرعه و زراعت دارای یک سیستم طبیعی است که با اصول خاص خودش اداره می‌شود. شما همواره آنچه می‌کارید را برداشت می‌کنید.»

واقعیت این است که پیامدهای کار بلافاصله تجربه نمی‌شوند. اگر فقط یک نخ سیگار کشیدید،‌ مبتلا به سرطان نخواهید شد. اگر فقط یک روز 10 دلار برای فنجان قهوه‌تان هزینه کردید، احتمالا زندگی مالی شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. اما اگر این رفتارها تبدیل به عادت شوند نتایج جدی و موثری خواهند داشت. هنگامی که مبلغی را سرمایه‌گذاری کردید، نباید انتظار داشته باشید که در همان روز بازگشت سرمایه‌تان را ببینید. به همین ترتیب، فقط با پیروی از اصول و قواعد می‌توانید بخشی از آینده را از آن خود کنید. کارهای کوچک بارها و بارها تکرار می‌شوند تا سرانجام به اقدامی بزرگ و اثربخش منتج شوند.

 چرا الهام‌بخشی بدون توجه به اصول و قواعد بی‌اثر است؟

الهام‌بخشی می‌تواند گمراه‌کننده باشد. الهام‌بخشی به این معناست که حسی را دریافت کنید و روی آن تمرکز ‌کنید. شما تکه‌های تصاویر زیبا را کنار هم قرار می‌دهید تا نهایتا تصویری از احساسی که در زندگی ترجیح می‌دهید داشته باشید را خلق کنید.

این درحالی‌ست که رعایت اصول و قواعد خسته‌کننده هستند. آن‌ها انگیزه‌بخش نیستند. رعایت اصول بلافاصله افراد را راضی و خشنود نمی‌کند. همچنین فورا احساس بهتر شدن ایجاد نمی‌کنند.

با الهام بخشیدن فقط ذهن و قلب‌تان را روی ایده مبهمی که فکر می‌کنید باید به‌دستش آورید، متمرکز می‌کنید درحالی‌که اگر به اصول و قواعد خاص برای اجرای ایده‌تان پایبند نباشید و روزانه تلاش کافی برای دستیابی به هدف‌تان نداشته باشید، قطعا الهام‌بخشی سودی نخواهد داشت.

روش زندگی افراد موفق

برای توسعه اصول و قواعد باید از کجا شروع کرد؟

هیچ‌کس از بدو تولدش همه چیزدان نیست. اصول و قواعد یادگرفتنی هستند. اصول و قواعد مختلفی در زندگی وجود دارند که ممکن است با هم در تقابل باشند. به همین دلیل مهم است که بتوانید خودتان را با اهداف زندگی‌تان منطبق و سازگار کنید. چه چیزی برای شما ارزش است؟ می‌خواهید چه چیزی را در زندگی‌تان تجربه کنید؟ چه چیزی باعث ناراحتی یا اضطراب‌تان می‌شود؟

پاسخ‌ها می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

«برقراری ارتباط» برای من ارزشمند است و باتوجه به اصولی که مطرح شد قصد دارم اگر فرصتی پیش ‌بیاید آن‌ها را اولویت‌بندی کنم. باتوجه به اصول و قواعد من روابط مثبت و مبتنی بر صداقت را ارزشمند می‌دانم. بنابراین آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهم.

اما شاید استقلال مالی برای‌ شما حایز اهمیت باشد. در این‌صورت باتوجه به اصول و قواعد احتمالا نقدینگی مازادتان را برای بازپرداخت بدهی‌ها، ایجاد حساب پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری صرف ‌کنید.

شاید سفروگردش برای شما ارزشمند باشد، بنابراین با توجه به اصول کسب و کار، تصمیم گرفتید دورکاری را انتخاب کنید و همیشه کارها را به‌گونه‌ای اولویت بندی کنید که بتوانید از راه‌دور کار کنید و همواره برنامه خودتان را داشته باشید.

به مسیر زندگی‌ بازگردید

اگر احساس می‌کنید مسیر زندگی‌تان را گم کردید یا می‌ترسید هرچه تاکنون رشته‌اید ناگهان پنبه شود، بدانید چیزی که به آن نیاز دارید تفکر مثبت یا نقل قول‌های الهام‌بخش نیست. بلکه یادگیری اصول و قواعدی است که شما را به مسیرتان بازگرداند.

هنگامی‌که درک روشن و شفافی از اصول‌ زندگی‌تان داشته باشید، می‌توانید ساختن زندگی‌تان را از نقطه‌ای صحیح، منطقی و واقعی شروع کنید. می‌توانید تلاش خود را برای رسیدن به اهدافی که شما را آرام‌تر و خوشحال‌تر می‌کند،‌ آغاز کنید. شاید پیروی و پایبندی به اصول و قواعد مانند تابلوی تخیلات‌تان، رویایی و جذاب نباشد اما بسیار اثر بخش‌تر است.

نقطه آغاز یک زندگی خوب از درون شماست. بعد از آن سبک زندگی که برای خود برگزیدید، مبتنی بر پایه‌ای از رفتارهای شخصی و اولویت‌های‌تان در دنیای اطراف‌ شما تجلی پیدا می‌کند.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com