0  |  1

چگونه در کشورهای توسعه یافته، کسب‌و‌کار میلیون دلاری راه بیندازیم؟

چگونه در کشورهای توسعه یافته، کسب‌و‌کار میلیون دلاری راه بیندازیم؟

اگر در یک کشور درحال توسعه زندگی می‌کنید، شاید به این فکر کرده باشید که دیگر نمی‌توانید بدون بهره‌گیری از فناوری، کسب‌و‌کار موفقی را توسعه دهید. اما دو مانع برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در حوزه فناوری وجود دارد که غلبه برآنها دشوار است.

این موانع عبارتند از:

۱.عدم وجود پژوهشگران متخصص برای توسعه محصولات با فناوری پیشرفته

۲.عدم وجود سرمایه لازم برای تجاری‌سازی محصولات

من بهعنوان یک کارآفرین توانستم بر این موانع غلبه کنم و کسب‌و‌کار فن‌آورانه ای را در وطن خود یعنی آذربایجان راه‌اندازی کنم.

اگر من توانسته‌ام شما هم می‌توانید و غیرممکنی وجود ندارد!

فناوری اطلاعات و کارآفرینی

یک طرح سه مرحله‌ای برای توسعه کسب‌و‌کارتان نه‌تنها در حوزه ملی بلکه در حوزه بین‌المللی فراهم کنید:

۱.کسب و کار خود را مشابه کسب‌و‌کارهای موفق در کشورهای توسعه یافته، راه‌اندازی کنید.

۲.به نیازهای محلی توجه کنید و با پاسخ‌گویی به آن‌ها زمینه رشد کسب و کارتان را فراهم کنید.

۳.با شناسایی مشکلات جهانی و یافتن راه‌حلی برای آنها، کسب و کارتان را جهانی کنید.

من همیشه درصدد راه‌اندازی کسب‌و‌کار فناورانه بودم و به نوعی مسحور واژه فناوری! اما متاسفانه هیچ مهندس یا متخصصی کنار من نبود تا به من در این زمینه کمک کند. من کسب‌و‌کارم را در سال ۲۰۰۶ ‌آغاز کردم.

در آن زمان مردم به من پوزخند می‌زدند. آذربایجان کشوری بود که تمامی پرداخت‌ها به شکل نقدی صورت می‌گرفت. مردم معتقد بودند، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی ایده‌ی بی‌فایده‌ای است. اما هنگامی که شهروندان راحتی و سرعت خدمتی را که به نام « GoldenPay» نامگذاری کرده بودم رادیدند، ابتدا به آهستگی به آن اعتماد کردند و سپس کسب و کار من به سرعت مورد پذیرش عموم جامعه قرار گرفت. امروزه ۷۰ درصد از تراکنش‌های پرداخت‌های آنلاین آذربایجان بر روی GoldenPay انجام می‌شود و ما همواره به رشد خود ادامه می‌دهیم.

 من به سادگی از تکنولوژی که در جای دیگر دیده بودم به نفع کسب و کارم استفاده کردم.

یک نمونه از تغییرات خلاقانه ای که انجام شده‌است، ماشین لباس شویی چینی « Haier» است. هنگام بازدید کارمندان این شرکت از مناطق روستایی چین، آن‌ها با دیدن این موضوع که روستاییان از ماشین‌های لباسشویی این شرکت علاوه بر شستن لباس برای شستن سبزیجات نیز استفاده می‌کنند، متعجب شدند. این کسب و کار با مشاهده این موضوع، قابلیت شست و شوی سبزیجات را نیز به ماشین‌های لباس شویی خود اضافه کرد . به این ترتیب Haier به سرعت تبدیل به بزرگ ترین شرکت فروش ماشین لباس شویی در مناطق روستایی چین شد.

« Fenix» ارائه دهنده انرژی خورشیدی متوجه شد که بسیاری از روستاییان آفریقایی قادر به شارژ کردن تلفن‌های همراه خود نیستند چرا که آنها به دور از برق یا دیگر منابع انرژی زندگی می کردند. با در نظر گرفتن یک فرصت، Fenix یک شارژر کوچک با انرژی خورشیدی تولید کرد که فروش آن بلافاصله افزایش یافت. این شرکت با این کار محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان خود یافت.

Haier و Fenix با آگاهی از بازارهای محلی خود و با در نظر گرفتن نیازهای برآورده نشده آنان، کسب و کار خود را بدون نیاز به توسعه فناوری‌های پر هزینه رشد دادند.

بسیار خوب، فرض می‌کنیم شما دو قدم اول را انتخاب کردید: شما یک کسب‌وکار فناورانه موفق را با آوردن فن‌آوری به کشور کوچک یا درحال توسعه خود آغاز کرده اید و با افزایش تکنولوژی برای برآورده کردن نیازهای محلی، کسب‌و‌کارتان رشد یافته‌است.

اما قدم بعدی چیست؟ آیا یک کارآفرین فناوری می‌تواند در یک کشور کوچک یا در حال توسعه درآمد کسب وکار خود را از ۵۰ میلیون دلار در سال به بیلیون دلار برساند؟

بله، با پاسخ به نیازهای جهانی می‌توانید درآمد کسب و کارتان را افزایش دهید.

بازار جهانی

تلاش من طراحی محصولی به نام «lia» است که شامل تسمه‌‌های سبک وزنی‌ست که روی سینه فرد و بالای شانه قرار می‌گیرد. دو سنسور موجود روی قسمت شانه دستگاه به فرد یاد می‌دهند که نحوه نشستن خود را اصلاح کند تا از ایجاد فشار به کمر جلوگیری شود.

چرا lia پتانسیل تبدیل شدن به یک محصول فن‌آوری جهانی را دارد؟ چون همه‌ی انسان‌های موجود روی کره زمین با درد کمر مواجه‌اند.

به آمارها نگاه کنید. از هر ۱۰ نفر ۸ نفرشان در زندگی خود دچار کمردرد می شوند. آمریکایی ها سالانه ۵۰ میلیارد دلار صرف درمان کمر درد می‌کنند و هزینه های غیر مستقیم آن مانند زمان از دست رفته از کار، سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تکنولوژی که ما با lia در حال توسعه هستیم، علم موشک هوا کردن نیست اما این محصول فناورانه می‌تواند یک نیاز جهانی بزرگ را برآورده کند.

برگرفته از سایت entrepreneur

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

قبل از تجاری‌سازی ایده‌هایتان، مدل پذیرش فناوری را بشناسید!

نمونه‌هایی از نوآوری‌ها‌ی دنیای فناوری

مقایسه بازار محلی با بازار جهانی

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com