0  |  0

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از راه‌اندازی کارخانه نوآوری حوزه فضایی در نزدیکی دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: این کارخانه‌های مرکزی در شهر استان اصفهان خواهد بود که نسبت به حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مرتبط با فناوری فضایی اقدام خواهد کرد.
 دکتر سعید صمیمی  در افتتاح گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: بدون شک این رویداد سه روزه و برگزاری نشست‌های تبادل فناوری و نوآوری بستری مناسب برای شناخت بازیگران زنجیره ارزش صنعت فضایی کشور و شناخت توانمندی‌ها و ایده‌های خلاقانه آنها و همچنین عرضه نیازمندی‌های کشور در حوزه فضایی است و گامی مهم برای توسعه صنعت فضایی کشور محسوب می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد که در سایه تلاش همه دست‌اندرکاران حوزه فضایی برگزاری این رویداد نقطه عطفی در توسعه کسب و کارهای فضاپایه و در نهایت رشد اقتصادی کشور در حوزه فضایی باشد.
صمیمی با تاکید بر اینکه این رویداد در حالی برگزار می‌شود که آمار و ارقام جهانی حکایت از رشد روزافزون اقتصاد فضاپایه در جهان را دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شرکت‌های نوآور با ارائه سرویس‌های جدید مبتنی بر داده‌های فضایی نقش مهمی در رشد و توسعه این اقتصاد نوظهور دارند.
وی در عین حال با طرح این سوال که بازیگران بخش فضایی بخصوص آنهایی که نقش حاکمیتی دارند، چه نقشی در حمایت از کسب و کارهای فضاپایه و رونق بخشیدن به صنعت فضایی کشور دارند، ادامه داد: بدون شک در این میان پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان یک سازمان دانش محور با برخورداری از نیروهای جوان و متخصص می‌تواند نقش کلیدی در این حوزه ایفا کند؛ چرا که این پژوهشگاه با تجربیات ارزشمند در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی و همچنین برخورداری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی پیشرفته می‌تواند حمایت‌های قوی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در حوزه فناوری فضایی به عمل آورد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران یادآور شد: تاکنون در انجام پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره این پژوهشگاه با به‌کارگیری رویکرد مدیریت تحقیقات، با بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مشاوره در طراحی و ساخت به ارزش ۲۵ میلیارد تومان همکاری داشته و با حدود ۲۰ دانشگاه معتبر کشور در حوزه توسعه دانش فضایی و همچنین مشاوره در حوزه طراحی و توسعه همکاری به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان داشته است.
صمیمی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این پژوهشگاه با دارا بودن تعاملات نزدیک با دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، شناخت خوبی از نیازمندی‌های این دستگاه‌ها کسب کرده و در این راستا گام‌های اجرایی برداشته است.
وی همچنین یادآور شد: در حوزه پایش محصولات راهبردی نظیر گندم، برنج و سیب‌زمینی و همچنین پایش منابع آبی و آمایش سرزمین خدماتی را ارائه داده است که به قطع یقین می‌تواند کمک شایانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در حوزه خدمات جهت ورود به بازار باشد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: این پژوهشگاه همچنین از سال گذشته فعالیت‌های منسجمی برای معرفی خدمات فضاپایه به دستگاه‌های اجرایی مختلف انجام داده است که از بارزترین آنها می‌توان به ارائه نقشه‌های کاربردی از روند گسترش سیل و هشدار تشدید سیل در جریان بحران سیل فروردین ۹۸ اشاره کرد.
به گفته صمیمی، در حوزه ارزیابی خسارت سیل به کشاورزان، آمارهای تولیدی این پژوهشگاه مبنای پرداخت خسارت توسط وزارت کشور قرار داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فضایی ایران تصمیم گرفته در منطقه نوآوری پیرامون دانشگاه شریف، ساختمانی را برای استقرار شرکت‌های استارتاپ فارغ‌التحصیل و آماده ورود به بازار تخصصی ایجاد کند که در کنار سایر شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری مستقر در منطقه اقدام به حمایت از کسب و کارهای فضاپایه کند.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: علاوه بر آن این پژوهشگاه در شهر اصفهان و در نزدیکی دانشگاه صنعتی اصفهان، فضای مناسبی را برای تأسیس کارخانه نوآوری حوزه فضایی در نظر گرفته که به عنوان یک "هاب مرکزی" در این منطقه به حمایت از کسب و کارهای نو بپردازد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com