0  |  5

نگاهی بر مدل کسب‌و‌کار فروشگاه همواره تخفیف

نگاهی بر مدل کسب‌و‌کار فروشگاه همواره تخفیف

امروزه بسیاری از کسب و کارها نسبت به محیط رقابتی خود آشنا هستند. محیط رقابتی دنیای کسب و کارها را می‌توان با استفاده از ابزارهایی شناخت و از رقابت به بهترین شکل استفاده کرد و پیشرفت را برای کسب و کار خود به ارمغان آورد. اگر بپذیریم برای هرکار به ابزاری نیازمندیم، می توانیم با استفاده از همین ابزارها کسب‌و‌کارمان را رونق داده و گوی سبقت را از رقبای‌مان برباییم.

در مطلب قبلی به بررسی آمیخته بازاریابی برای فروشگاه همواره تخفیف پرداختیم. در این مطلب مدل کسب‌وکار و پنج نیروی رقابتی فروشگاه همواره تخفیف کوروش، را به اختصار بیان می‌کنیم:

مدل کسب‌و‌کار فروشگاه کوروش مدل کسب و کارمدل کسب‌وکار چیست؟ همه چیز درباره مدل کسب و کار به زبان ساده

پنج نیروی رقابتی پورتر:

شدت رقابت: (متوسط رو به بالا)

در صنعت خرده فروشی رقبای زیادی برای افق کوروش وجود دارد. نظیر جامبو و ... با توجه به متغیر بودن بازارهدف این رقبا بازهم شدت رقابت بسیار بالاست. پراکندگی جغرافیایی این رقبا، همانند افق کوروش زیاد است اما می‌توان گفت با در نظرگرفتن تخفیف همیشگی تا حدودی تمایز رقابتی ایجاد بشود. علاوه بر آن رقبایی نظیر سوپر مارکت‌ها همیشه حضور داشته و بسیاری از مشتریان وفادار به این نوع خرده فروشی ها هستند.

تهدید کالای جایگزین: (متوسط رو به بالا)

وجود رقبایی نظیر فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و پراکندگی جغرافیایی سبب می شود تهدید کالای جایگزین بالا باشد. چرا که مشتریان به راحتی می توانند تامین کننده محصولات مورد نظر خود را تعویض کنند.

قدرت چانه زنی خریداران: (متوسط رو به پایین)

• حساسیت قیمتی:
کشش قیمتی در کورش بالاست. کوروش محصولات تند مصرف را به فروش می رساند. محصولات کوروش نسبت به رقبا تمایزی نداشته چرا که همه به فروش محصولات تند مصرف پرداخته لذا حساسیت قیمتی وجود داشته است. اما کوروش با وجود در نظر گرفتن تخفیفات همیشگی این امر را کنترل کرده است. محصولات مورد نظر به دلیل حیاتی بودن آن دارای حساسیت کمتری هستند.

• قدرت چانه زنی نسبی:
خریداران محصولات جزیی را خریداری می‌کنند و تعداد این خریداران زیاد بوده لذا قدرت چانه‌زنی آن‌ها کاهش می‌یابد.
به دلیل آگاهی نسبی نسبت به محصولات و عدم پیچیدگی فرایند تولید و مصرف آن قدرت چانه زنی آن‌ها افزایش می‌باید.
با در نظر گرفتن تمامی این مسایل می‌توان گفت قدرت چانه زنی خریداران متوسط رو به پایین است .

قدرت چانه زنی تامین کنندگان:

برندهایی موجود در  فروشگاه کوروش ، تامین کنندگان کوروش هستند.
به دلیل قدرت بالای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فروش محصولات و ایجاد جریان درآمدی سریع برای برندها و تامین کنندگان و تعداد بالای تامین کنندگان، تامین کنندگان قدرت چانه زنی پایینی دارند. اما با وجود تحریم های اخیر و افزایش تقاضا برای محصولات ایرانی، قدرت تامین کنندگان نسبت به قبل افزایش یافته است اما با این حال،هنوز قدرت چانه زنی آنها پایین است

خطر ورود رقبای جدید: (پایین)

• الزامات سرمایه:
در صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر افق کوروش نیاز به سرمایه بسیار زیاد است. این صنعت علی‌رغم صنعتی مثل کسب و کارهای اینترنتی که موانع کمی برای ورود رقبا و تازه واردین وجود دارد، دارای موانع بسیاری است.

• صرفه جویی ناشی از مقیاس:
کسب‌و‌کارهای تازه‌وارد به دلیل سهم کم در بازار، هزینه زیادی را متقبل می‌شوند و این موضوع تازمانی که به ‌سهم بازار مناسبی دست یابند ادامه دارد.

• تصمیم مشتریان:
با وجود برند همیشه تخفیف دار و همیشگی افق کوروش و وجود مشتریان وفادار رقبای جدید در برند سازی  جلب اعتماد مشتریان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
در گذشته توافق حضور برندهایی از فروشگاه های زنجیره ای از شرق آسیا در ایران شد. اما به دلیل تحریم ها این موضوع به تعویق افتاده است و در حال حاضر، تهدیدهای اصلی فروشگاه های اینترنتی فروش کالا هستند که پا به عرصه گذاشتند.

نویسنده: ملیکا نصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر:

نوآوری در مدل کسب‌وکار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com