0  |  3

استارتاپ‌تان به سمت شکست حرکت می‌کند یا پیروزی؟

استارتاپ‌تان به سمت شکست حرکت می‌کند یا پیروزی؟

تمرکز تنها بر روی نقاط ضعف‌تان رویکرد مناسبی نیست، بهترین رویکرد، رویکردی‌ست که منجر به حفظ تعادل و پیش‌بینی تمام نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت‌های بالقوه شود.

در بازار کنونی به دلیل وجود گرایش جدیدی که مشتریان همه چیز را آنلاین خریداری می‌کنند، کسب و کارهای نوپای زیادی راه‌اندازی می‌شود. خرید لباس، خواربار‌و بسیاری از خدمات امروزه و .... به شکل آنلاین صورت گرفته و در این حوزه استارتاپ‌های زیادی مشغول به فعالیت هستند.

با این وجود، در همان زمانی که بسیاری از کسب و کارهای نوپا می‌توانند در این اقیانوس آنلاین فعالیت داشته باشند، هر روز یکی از آن ها تعطیل می‌شود و شکست می‌خورد!

مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از کسب و کارهای نوپا در چهار تا پنج سال ابتدایی شروع کسب و کارشان شکست می خورند. شاید بنیانگذاران آن‌ها به اندازه کافی مبتکر و نوآور نباشند تا در بازار رقابتی امروز فعال باشند.

شکست یا پیروزی استارتاپ ها

با این حال، دلایل بسیاری برای شکست و پیروزی شرکت های نوپا وجود دارد که برخی از آن ها در اینجا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد:

وجود رابطه مستقیم بین تیم و رشد شرکت:

بدون یک تیم خوب، مهم نیست که ایده تان چقدر خوب است، هرگز آن ایده نمی‌تواند به بهترین شکل ممکن اجرا شود. راه‌اندازی یک کسب وکار کامل، نیازمند پشتیبانی است. در هنگام تشکیل تیم باید به انتخاب افراد با مهارت‌های مناسب توجه داشت، علاه بر آن در نظر داشته باشید که تیم سازی باید با هدف رشد شرکت صورت گیرد.

می‌توان گفت اگر شرکت رشد کند، تیم رشد می کند، اگر تیم رشد کند، فرد رشد می کند و برعکس!

تنها بر ضعف‌تان تمرکز نکنید:

تحلیل ماتریس سوات، برای موفقیت هر کسب وکاری بسیارمهم است. تنها تمرکزکردن بر ضعف‌ها، یک روش مناسب نیست. فرد باید در پیش بینی و محاسبه تمام نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و خطراتی که کسب و کار با آن مواجه می‌شود، تعادل را حفظ کند.

معمولا کارآفرینان و رهبران کسب و کار در ابتدای کار خود به جای تقویت نقاط قوت خود، بر روی نقاط ضعف تمرکز می‌کنند.

SWOT ابزاری برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی

رقابت با رقبای موجود در بازار :

یک دلیل ممکن برای شکست بسیاری از کسب و کارهای نوپا می‌تواند ناتوانی در رقابت با رقبای موجود در بازار باشد. بنابراین کسب و کار شما باید ارزشی را ارایه کند که مشتریان به جای خرید از رقبایتان به شما و کسب و کارتان توجه کنند. شما باید در صدد پاسخ به این پرسش باشید که چرا مشتریان به جای رقیب‌تان از شما خرید کنند؟

بنابراین ضروری‌ست که صبور باشید و به طور همزمان از روش‌هایی برای جذب مشتریان‌تان استفاده کنید.

یافتن جایگاهی مناسب برای کسب و کارتان در این بازار پر رقابت امروزی که هر رقیب در تلاش است تا بهترین ارزش را ارايه کند، امری حیاتی محسوب می‌شود.

وجود چشم‌انداز مناسب:

داشتن یک چشم انداز مناسب برای شروع، یک پیش نیاز است چون نمایان‌گر این است که دوست دارید کسب و کارتان به چه شکلی باشد. تعیین یک سری اهداف کوتاه مدت برای رسیدن به هدفی بزرگ تر نیز بسیار مهم است.

برای دست‌یابی به یک نتیجه عالی، وجود یک دیدگاه و بینش روشن می‌تواند به شما و کسب و کارتان کمک کند.

چشم انداز کسب وکار

تطبیق با تغییرات تکنولوژی:

آگاهی از کاربرد تکنولوژی و استراتژی‌های بازاریابی که سایر رقبا از آن استفاده می‌کنند، یک اجبار است.

اگر از اخرین تغییرات تکنولوژی و نحوه استفاده از آن آگاه نباشید، کسب و کار شما شکست خواهد خورد چرا که توانایی تامین نیازهای در حال ظهور در بازار را نخواهید داشت.

می‌توان گفت اگر بتوانید از تکنولوژی و تغییرات آن به شکل هوشمندانه استفاده کنید، رشد کسب و کارتان حتمی‌ست!

توجه به شیوه بازاریابیusp:

Uspها سبب موفقیت بسیاری از کسب و کارها گشته‌اند. این شیوه یک مفهوم بازاریابی به معنای پیشنهادهای فروش منحصر به فرد به مشتریان است که فقط شما می‌توانید ارائه دهید و رقبای شما توان عرضه آن را ندارند. به عبارتی «مزیت رقابتی» شما تلقی می‌شود و این همان دلیلی است که مشتری فقط و فقط از شما خرید می‌کند.

مزیت رقابتی چیست؟ راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار

کسب و کار واقعی باشید:

آسان است یک وب سایت پیدا کنید و آن را با تبلیغات و لینک‌های مرتبط پر کنید، استارتاپ‌ها به عنوان کسب و کارهای واقعی در نظر گرفته نمی‌شوند و این یک اشتباه بزرگ است!

باید توجه بیشتری به فرایند راه اندازی کسب و کارتان داشته باشید چون شما در بازاری رقابت می کنید که ارائه دهندگانی را دارد که گاهی ارزان تر هستند و شاید هم پیشنهاداتی بهتر از پیشنهادهای شما داشته باشند. بنابراین، برخورد با چنین محیطی و انتخاب مناسب ترین روش، یک چالش دشوار است.

برگرفته از سایت entrepreneur

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی )

برای مطالعه بیشتر:

SWOT ابزاری برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی

به‌رغم تلاش‌های بسیار، استارت‌آپم شکست خورد/ ۳درس مهم از شکست یک استارت‌آپ

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‎خورند؟

چگونه شرکت‌هایی شکست‌ناپذیر راه اندازی کنیم؟

چهار شیوه مؤثر در جلوگیری از شکست استارتاپ ها

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com