1  |  26

مادر خوبی نیستی؛ چون به‌ دنبال راه‌ اندازی کسب‌ و‌ کارت هستی!

مادر خوبی نیستی؛ چون به‌ دنبال راه‌ اندازی کسب‌ و‌ کارت هستی!

نویسنده: Stephanie Burns

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت  forbes.com 

«تو مادر خوبی نیستی، چون دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودت هستی». شاید شما هم نظیر چنین جملاتی را از اطرفیان‌تان شنیده یا حتی خودتان چنین جملاتی را با خود تکرار کرده باشید.

چند سال پیش در کنفرانسی که مربوط به زنان فعال در حوزه فناوری بود شرکت کردم. از خانم سخنران دعوت شد تا روی صحنه حاضر بشود و چند کلمه‌ای درباره کسب‌وکار خودش صحبت کند. او درحالی ‌روی صحنه حاضر شد که نوزاد شیرخواره‌اش را در آغوش گرفته بود. سخنرانیش را با قدم زدن و تکان دادن آهسته نوزاد‌ش روی صحنه شروع کرد. همزمان با ارایه سخنرانی سعی می‌کرد نوزاد را بخواباند.  

با خودم گفتم: «بله؛ این آینده‌ای است که در انتظار من است». در همین افکار بودم که یکی از حضار پشت ‌سرم به آرامی زمزمه کرد: «چرا این نوزاد را با خودش اینجا آورده؟ چرا از پرستار بچه کمک نگرفته؟».

از شنیدن حرفش قلبم به درد آمد. شاید واقعا کسی را برای مراقبت از نوزاد کوچکش نداشته، شاید باید به فاصله هر یک ساعت به او شیر بدهد، اصلا شاید نخواسته حتی یک لحظه نوزادش را رها کند. منصفانه نبود که سخنرانی آن مادر جوان و کارآفرین به‌خاطر به همراه داشتن نوزاد شیرخواره‌اش هنگام سخنرانی غیرحرفه‌ای یا غیرهوشمندانه جلوه داده شود.

من در آن زمان مادر نبودم ولی می‌توانستم درک کنم که دوری از نوزاد شیرخواره حتی برای ۱ ساعت هم کار آسانی نیست. هنوز هم نمی‌توانم خودم را جای آن بانوی سخنران بگذارم. اما همه تلاشم را کردم تا درک کنم چه چیزی باعث می‌شود هم به کارآفرینی علاقه‌مند باشی و هم به مادر شدن .

اکنون با داشتن فرزندانی کوچک، نقش مادری را در کنار راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودم تجربه می‌کنم.  

می‌توانم در نگاه اطرافیانم ببینم که از خود می‌پرسند: «او چگونه مراقبت از فرزندان و اداره کسب و کار شخصیش را با هم انجام می‌دهد؟ مگر می‌شود هم مادر خوبی بود و هم کارآفرینی کرد؟»

به‌عنوان یک مادر کارآفرین با شنیدن چنین جملاتی خونم به جوش می‌آید. درست مثل این است که بگوییم ذهن یک زن یا توانایی‌هایش با تولد اولین فرزند او از فعالیت بازمی‌ایستد.

بارها و بارها اظهارنظرهایی توسط افراد مختلف در مهد کودک دخترم صورت گرفته است. این اظهارات حاکی از آن است که احتمالا من زمان یا انعطاف پذیری بیشتری دارم، زیرا کسب و کار خودم را در کنار نقش مادری راه اندازی کردم.

زنان با مادر شدن آرزوهای بزرگ‌شان را فراموش نمی‌کنند. آنها از آرزوی خلق و به سرانجام رساندن رویای کسب‌و‌کارشان به صرف پذیرفتن نقش مادری دست نمی‌کشند.

یکی از مربیان و متخصصان راه‌اندازی کسب‌و‌کار در این‌باره‌ می‌گوید: «تجربه به من نشان داده که حتی اگر مردم به من چیزی نگویند و خرده‌ای نگیرند‌، من خودم این کار را می‌کنم.» این احساس گناه و تقصیر چیزی است که ما خودمان به خودمان تحمیل می‌کنیم.

زنان کارآفرین و موفق

برای خود من -به عنوان کارآفرین زن که تمام مسوولیت کسب‌و‌کار به عهده خودم هست و همسرم هم در شرکت من کار می کند- بارها پیش آمده که جملاتی نظیر «من یک مادر مهربان نیستم» را به خودم بگویم. تقریباً بلافاصله پس از بیان این جمله غم و اندوه همه وجودم را فرا می‌گیرد و خلا بزرگی را در خود احساس می‌کنم. اما این یک باور اشتباه است. باید جایگزین بهتری برای این جملات پیدا کرد.

‌هر زنی ندایی در درونش دارد که الهام‌بخش اوست. خواه در خانه بماند، خواه بیرون از خانه کار کند یا خودش کسب و کاری راه بیاندازد. حتی زنان کارآفرینی هستند که هر سه را در کنار هم اداره می‌کنند

اکنون از اینکه یک مادر هستم، آن هم متفاوت از سایر مادران بیشتر احساس اعتماد به نفس می‌کنم. من با راه‌اندازی کسب‌وکارم به دخترانم نشان می دهم که هر چیزی ممکن است. من معتقدم که مادر بودن، روحیات زنان را برای کارآفرینی مجهزتر و آماده‌تر می‌کند.

من به زنانی که چنین روحیات و باورهایی دارند افتخار می کنم. آنهایی که می‌دانند ممکن است مورد قضاوت درست یا نادرست دیگران قرار بگیرند. اما هرگز به خاطر اینکه می‌خواهند مجدانه و ثابت قدم آرزوی راه‌اندازی کسب وکارشان را دنبال کنند و میراثی از خود برجای گذارند از کسی عذرخواهی نمی کنند. این همان چیزی است که کودکان ما باید به چشم خود ببینند.

بنابراین اگر مادری را دیدید که کنفرانس تلفنی برگزار می‌کند درحالیکه با کالسکه کودکش مرکز خرید را دور می‌زند، یا کودک نوزادش را در آغوش گرفته و همزمان سخنرانی می‌کند، به او سلام کنید و بگویید که او یک مادر، بانوی کارآفرین و انسانی فوق العاده‌ است. 

  «حالا نوبت شماست که ایده و نقشه راه کسب‌وکارتان را محک بزنید»  

زنان کارآفرین بیشتری را بشناسید: 

کسب و کار خانوادگی بانوی کارآفرین ایرانی

بانویی که با ۱۲ فرزند کارآفرین شد

بانوی کارآفرین بوشهری: «می‌سازم تا از من ردپایی به جای ماند»

کارآفرینی بانوی ۴۶ ساله با یک شروع رؤیایی

ایده بدیع بانوی کارآفرین؛ کسب و کاری با درآمدی باورنکردنی!

کسب و کار خانگی بانوی کارآفرین ایرانی، رقیب سرسخت باربی امریکایی!

وقتی ایده بانوی کارآفرین به ثروت تبدیل می‌شود

تولید ماشین آلات کشاورزی توسط بانوی کارآفرین

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com