0  |  2

تجسم و طراحی «بیزینس مدل» در 5 گام ساده

تجسم و طراحی «بیزینس مدل» در 5 گام  ساده

بلوک‌های ساختاری مدل کسب و کار عبارتند از «مشتریان»، «پیشنهادها» و «اهداف» شما و من آن را مدل “COG” در بیزینس مدل می‌نامم. مشتریان افرادی هستند که پیشنهاد شما را خریداری می‌کنند. چراکه پیشنهاد شما راه حلی برای مشکل آنها است. هدف نقطه‌ای است که می‌خواهید به آن برسید.

«کانال‌ها»، «روابط» و «رشد»، حلقه‌های اتصال بیزینس مدل‌تان هستند. «کانال‌ها» مسیری هستند که مشتریان شما آن را دنبال می‌کنند تا از مرحله ندانستن و نشنیدن درباره کسب‌و‌کارتان، به سوی خرید آنچه شما پیشنهاد می‌دهید،‌ بروند. «روابط» مسیری است که مشتریان پس از خرید پیشنهاد شما دنبال می‌کنند. «رشد» همان اتفاقی است که پس از ارایه پیشنهادتان برای هم تراز کردن پیشنهاد شما و دست‌یابی به هدف‌ روی می‌دهد.

فهرست‌ها گره‌هایی از بیزینس مدل شما هستند که نیاز به شرح جزییات بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، چالش‌های احتمالی که درحال حل و فصل کردن آنها در مدل نوآورانه مشاوره‌ هستم؛ به فهرستی برای توضیح احتیاج دارد. نکته کلیدی در این فهرست‌ها رعایت اعتدال و میانه‌روی است. از فهرست‌ها فقط در مواردی استفاده كنید كه جزییات آن بتواند به شفافیت و وضوح بصری مدل کمک کند.

۵ گام آسان برای تجسم و طراحی بیزینس مدل:

۱. اساس و بنیان کسب و کارتان را به کمک بلوک‌های ساختاری بیزنس مدل طراحی کنید. به این ترتیب که مشتریان را سمت چپ، پیشنهادها را وسط و اهداف‌‌تان را در سمت راست قرار دهید.

طراحی بیزنس مدل در ۵ مرحله آسان

۲. حلقه‌های اتصال بلوک‌ها را در میان نقشه رسم کنید.«کانال‌ها»؛ مشتریان را به پیشنهادهای شما متصل می‌کنند. «روابط»؛ بین مشتری و پیشنهاد شما حلقه اتصال ایجاد می‌کند. «رشد»؛ بین پیشنهاد و هدف شما ارتباط برقرار می‌کند.

۳. با استفاده از فهرست‌ها، گره‌های کلیدی را توضیح دهید. به‌طور کلی کسی که مدل شما را نگاه و بررسی می‌کند احتمالا روی گره‌های کلیدی مکث می‌کند و می‌پرسد: «اینجا چه خبر است؟» در بعضی موارد، فهرست ممکن است خود حلقه دیگری باشد که تغییر چهره داده است. برای شناسایی این موارد به‌دنبال وابستگی‌های متقابل بین نقاط فهرست باشید.

۴. به نقشه خود نگاه کنید. 3 مرحله فوق چارچوبی ساده برای ساخت اسکلت نقشه بیزینس مدل شما است. با‌دقت روی آن و‌ جستجوی نقاط ضعف، نقاط گیج‌کننده و فرصت‌ها، می‌توانید مدل کسب و کارتان را پالایش کنید تا روح و ماهیت کسب و کارتان را به‌صورت موثر توصیف کند.

۵. به احتمال زیاد درمی‌یابید که حلقه‌های بازخورد بیشتری دارید که می‌توانند پیشنهاد شما را تقویت ‌کند. در این صورت، دست‌تان باز است که در صورت تمایل حلقه‌های بیشتری -فراتر از سه حلقه اصلی-  اضافه کنید. هدف این است که کسب‌و‌کارتان را با توجه به قسمت‌های اصلی آن پالایش کنید. سپس نشان دهید که چگونه ارتباط این بخش‌ها با گذشت زمان ادامه می‌یابد.

سخن پایانی

من مراحلی که مطرح شد را «هستی‌شناسی ترسیم مدل کسب‌و‌کار» یا “BMM” می‌نامم. این مراحل، فرایندی برای ساده کردن سیستم‌های پیچیده هستند و تلفیقی از تفکر سیستمی، مدل‌سازی کسب‌وکار، تدوین استراتژی و زبان بصری است. وقتی می‌خواهید پیامدهای فن‌آوری‌های جدید را بشناسید، در سازمان موجود نوآوری یا برای سرمایه‌گذاری جدید برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از ۵ مرحله گفته شده کمک بگیرید.

نویسنده: Andrew James Walls

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت medium.com

اگر به مبحث طراحی و ساخت بوم مدل کسب و کار علاقه‌مندید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

چگونه برای کسب‌و‌کار «بیزینس مدل پایدار» طراحی کنید؟
تفاوت «بیزینس مدل» با «مدل درآمدی» چیست؟

۳ «بیزینس مدل» کارآمد برای ایجاد شرکت‌های میلیارد دلاری

نمونه مدل کسب و کار؛ بوم مدل کسب و کار شرکت «یونیلیور»

اجزای کانواس (بوم) مدل کسب و کار «استروالدر»

بیزینس مدل‌تان را اینجا طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com