0  |  0

فرآیند توسعه «پردیس کارآفرینی» شتاب گرفت

فرآیند توسعه «پردیس کارآفرینی» شتاب گرفت

کمتر از یک سال از حضور رئیس جمهوری در پارک فناوری پردیس نگذشته است که امروز و با حضور حضورسورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ، انوشیروان محسنی پندپی استاندار تهران و غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و مسئولان کشوری و استانی، کلنگ احداث فاز سوم ناحیه نوآوری پردیس بر زمین زده شد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم از عزم همه بخش‌های کشور برای رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری گفت و ادامه داد: مسئولان برجسته و تصمیم‌ساز کشور اکنون با مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان همراه هستند و نسبت به اهمیت آن آگاهی دارند. لازم است تا دیگر بخش‌ها از این فرآیند و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری حمایت کنند.
ستاری با بیان این‌که شهرستان پردیس، ناحیه مهمی از زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی است، اظهار کرد: آینده شهرستان پردیس، در دستان نوآوری جوانان خلاق و کارآفرین است. باید تصمیم بگیریم که سرنوشت این استان را به چه سمت و سویی سوق می‌دهیم. باید این شهر برای نوآور شدن و تبدیل شدن به محلی برای جذب استعدادهای خلاق و کارآفرین آماده شود
شهرهایی مانند پردیس میزبان جوانان خلاق و نوآور شوند
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که باید هدفمان را از توسعه شهرهایی چون پردیس مشخص کنیم، تأکید کرد: سعادت شهری چون پردیس در این است که محلی برای جذب نیروهای نخبه باشد. اکنون نیز ناحیه نوآوری پردیس و محیطی که برای شرکت های دانش بنیان فراهم کرده، زمینه جذب استعدادهای برتر از برترین دانشگاه های دنیا و کشورمان شده است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ناحیه‌های نوآوری را بستری برای جذب نخبه‌ها، اشتغال‌زایی نوآورانه و خلق ارزش افزوده دانست و گفت: اشتغال و ارزش افزوده ای که پارک فناوری پردیس به ارمغان آورده، خارق العاده بوده است. سال گذشته فروش شرکت ها به بالای 8300 میلیارد تومان رسیده است، نشان می‌دهد که این کسب و کارها در صورت حمایت می‌توانند تحول آفرین باشند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، پردیس می تواند هاب توسعه فناوری منطقه باشد اما چنین تحولی مستلزم این است که همه عزم جزم کنند و بخواهند که این اتفاق محقق شود. شهرهای دیگر نیز با تغییر نگرش‌ها و پیوستن به زیست‌بوم نوآوری، می‌توانند نقشی کلیدی در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کنند.
ستاری، نقش همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در پیش‌بردن کسب و کارهای دانش‌بنیان را یادآور شد و افزود: قطعا با همکاری بخش های دست اندرکار از جمله وزارت راه و استانداری، فرآیند توسعه پردیس و بدل شدن اش به یک بستر برای کارهای نوآورانه، شتاب می‌گیرد.
وی با بیان این‌که بستر برای حضور استعدادهای برتر و ایده ها نوآورانه مهیا است، افزود: اکنون نیز بیش از 70درصد از فاز سوم پذیرش و واگذار شده است. با استقبال خوبی که بعمل آمده قطعاً فازهای چندصد هکتاری ناحیه نوآوری پردیس نیز در آینده ای نزدیک کلید می خورد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین از توسعه ناحیه نوآوری پردیس با همکاری دانشگاه آزاد گفت و ادامه داد: با همکاری میان دانشگاه آزاد و معاونت علمی و فناوری قرار است پارک فناوری در تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی پردیس، کار فناورانه این شهر بر بستر ناحیه نوآوری را توسعه دهند.
از توسعه فناورانه و نوآورانه شهرها حمایت می‌کنیم
در ادامه این مراسم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از حمایت و همراهی با توسعه فناورانه و ناحیه‌های نوآوری در شهرها گفت و ادامه داد: به دنبال توسعه شهرهای دیگر با نگرش توسعه فناورانه هستیم و چنین رویکردی را در ایجاد و توسعه شهرها دنبال می کنیم.
وی با تأکید بر این‌که باید زمینه همکاری و تعامل ناحیه‌های نوآوری و ساکنان شهرها فراهم شود گفت: همراهی و تعامل ناحیه‌های نوآوری و ساکنان منطقه، می‌تواند پیشرفت در اشتغال و ارزش افزوده را محقق کند. تلاش بر این است که توسعه شهر پردیس در این راستا و بر مبنای این نگرش باشد
اسلامی با تأکید بر تعامل تمامی دستگاه‌ها برای توسعه خلاق، تقاضامحور و هدفمند شهرها اظهار کرد: باید حرکت منطبق بر یک راهبرد تقاضا محور پیش می‌رود و ما از این روند توسعه محدوده های فناوری، همراه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد بر اساس یک طرح جامع، به سوی ایجاد یک دره سیلیکون پیش برویم. این رویکرد در توسعه شهری می تواند به ایجاد ارزش افزوده و تبدیل علم و دانش به فناوری و نیز فناوری به صنعت و ثروت منجر شود.
به گفته اسلامی، حمایت از توسعه پردیس در این راستا است که میان واحدهای فناور و مردم ساکن در منطقه یک هم زیستی صورت بگیرد. چنین فعالیت هایی به اشتغال دانش بنیان و فناور ساکنان این منطقه کمک می کند
آغاز فرآیند احداث پردیس کارآفرینی در پردیس
کلنگ زنی و آغاز عملیات آماده سازی زمین و تأسیسات زیربنایی فاز3 توسعه پارک فناوری پردیس در ابعاد 21 هتار و 82 قطعه آغاز شد.
قرارداد احداث این قطعات توسط شرکت عمران شمس در طول مدت یک سال آماده خواهد شد، قطعات از هم اکنون قابلیت واگذاری را دارد، اما از 6ماهه دوم قرارداد، به طور کامل به شرکت های دانش بنیان واگذار خواهد شد.
احداث معابر پیاده و سواره، شبکه آب و فاضلاب توزیع بروق و روشنایی ایستگاه ها پمپاژ مخازن و کانال های انتقال در طول فرآیند این پروژه و در بازه زمانی 12 ماه با هزینه‌ای بالغ بر 700 میلیارد ریال نهایی می‌شود.
برای تکمیل فاز سوم ناحیه نوآوری پردیس، بیش از 70 نفر نیروی اجرایی،بیش از 50 دستگاه ماشین آلات در این پروژه فعالیت می‌کند و این پروژه را به پیشرفت 2ونیم درصدی رسانده است.
همچنین بیش از 4 کیلومتر جاده، 174هزار متر مکعب خاکبرداری، 8هزار متر مکعب بتن ریزی و بیش از 70 کیلومتر کابل کشی برق زیرزمینی و 8 کیلومتر لوله کشی فاضلاب احداث شده است تا پروژه بر اساس زمان بندی اعلام شده به نتیجه نهایی برسد. و توسعه بخش کارآفرینی و نوآوری شرکت های دانش بنیان باشد.
ساختمان‌های جدید به شرکت‌های دانش‌بنیان رسید
همچنین در حاشیه هفدهمین اجلاس پارک فناوری پردیس، ساختمان سه شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس به دست ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با حضور محسنی بندپی استاندار تهران، محمدزاده معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش، فناوری، مافی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افتتاح شد.
شرکت های دانش بنیان اوار پلاست کومش، ارکان آرا تجارت البرز، پیشگامان پژوهش آناهیتا که در حوزه های تولید گرم کننده های صنعتی، تجهیزات پزشکی، بیمارستانی، دارویی فعالیت دانش بنیانشان را در ساختمان های جدید آغاز کردند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com