0  |  3

چگونه ذهن خود را برای خلاقیت بیشتر بازسازی کنیم؟

چگونه ذهن خود را برای خلاقیت بیشتر بازسازی کنیم؟

خلاقیت، لزوما یک خصلت ذاتی نیست که با آن متولد شده باشید، بلکه ویژگی است که از طریق عادت هم می‌توان آن را به‌دست آورد. با تمرین مناسب و مداومت بر آن، می‌توانید ذهن خود را به گونه‌ای بازسازی کنید تا از حداکثر توانایی ذاتی خود برای تولید ایده‌های عالی بهره بگیرید.

بهترین راه برای ساختن ذهن خلاق، تمرین است. سرگرمی‌های خلاقانه‌ی موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کرده و آنها را به طور منظم و حتی‌الامکان به طور روزانه انجام دهید. هر چه بیشتر عضله‌ی خلاقیت خود را انعطاف‌پذیر نمایید، به همان اندازه بیشتر ذهن شما به طور طبیعی نوآور خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهند که تمرین خلاقیت، استرس را کاهش داده و حل مسئله را بهبود می‌بخشد.

بازسازی مغز خود را با این نه عادت متحول‌کننده آغاز کنید تا به زودی شاهد انبوهی از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه باشید:

1 . مشاهده‌ی متفکرانه داشته باشید  

ما با مشاهده‌ی دنیای پیرامون خود می‌توانیم توانایی خلق چیزی را به دست آوریم. نحوه‌ی درک ما از محیط و اطراف مان به خلاقیت ما بستگی دارد و این امر، با مشاهده‌ی متفکرانه یا اطلاع از جزئیات محیط اطراف‌مان آغاز می‌شود. با بهبود مهارت‌های مشاهده‌ی خود می‌توانید انرژی خلاق خود را شکوفا و جزئیاتی را که قبلا از آنها خبر نداشتید کشف کنید. با این کار ذهن شما باز شده و می‌توانید احتمالات جدید را نیز در نظر بگیرید و تجربه‌هایی کسب کنید که محرک نوآوری شما باشند. مشاهده متفکرانه یعنی توجه دقیق به دنیای اطراف خود داشتن.

اطلاعات بصری زیادی در اطراف ما وجود دارد. روی حوزه‌هایی که می‌خواهید در آنها بهبود ایجاد کنید تمرکز کنید. دنیا مملو از روابط و الگوهای جالب است. سعی کنید روابط بین چیزها را مشخص کنید. ببینید چیزها چطور تشکیل می‌شوند یا با هم ارتباط دارند و افراد و چیزها چه تاثیری بر یکدیگر دارند. این ارتباطات می‌توانند جرقه‌ای برای نوآوری و فرایند خلاقانه‌ی شما باشند.

2 . محیط خود را تغییر دهید

اگر محیط اطراف‌تان کسل‌کننده و یکنواخت باشد ممکن است انگیزه‌تان را از دست بدهید. یک راه آسان برای بازسازی خلاقیت‌تان این است که محیط خود را تغییر دهید. گاهی‌اوقات یک فضای شلوغ می‌تواند الهام‌بخش باشد. پس لپ‌تاپ خود را جمع کرده و یک رستوران یا حتی یک پارک پیدا کنید تا بتوانید مدتی در آنجا کار کنید.

علاوه بر این، فضای کار خود را به گونه‌ای که تنظیم کنید که منجر به خلاقیت شود. این امر تا حد زیادی به ترجیحات شما بستگی خواهد داشت ولی اطمینان حاصل کنید که یک فضای اختصاصی فقط برای خلاقیت داشته باشید، حال فرقی نمی‌کند این فضا در دفتر کار باشد یا در خانه‌ی خودتان.

در فضای کار خود راحتی ایجاد کنید، وضعیت میز و صندلی خود را چک کنید تا درست تنظیم شده باشند. رنگ آبی برای دکور معمولا برای ایجاد تفکر خلاق خیلی خوب است ولی باز هم به خودتان بستگی دارد. برخی افراد در محیط درهم و برهم خوب کار می‌کنند و معتقدند چنین محیطی، با افزایش تفکر غیرمتعارف، خلاقیت را بهبود می‌بخشد. ولی برخی دیگر هم احساس می‌کنند در محیط منظم بهتر می‌توانند تمرکز داشته باشند.

3 . به طور خلاقانه قدم بزنید

زندگی بی‌تحرک برای سلامتی مضر و ورزش برای پرورش تفکر خلاق بسیار مفید است. یک پیاده‌روی ساده به راحتی عملکرد مغز را بهبود بخشیده و خلاقیت شما را افزایش خواهد داد. پیاده‌روی برای طوفان مغزی خلاقانه مفید است و تفکر واگرا یا غیرمتعارف را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید پیاده‌روی را به فرصتی برای تمرین مشاهده‌ی متفکرانه تبدیل کنید.

  «پیاده‌روی، دوش گرفتن، و دوچرخه‌سواری، راه‌هایی برای پرورش یک ذهن خیال‌پرداز هستند. »  

4 . کنجکاوی خود را تقویت کنید

 خلاقیت با کنجکاوی شکوفا می‌شود. توانایی ما برای تعجب کردن، به عمق چیزی رفتن و جستجوی پاسخ‌ها، خلاقیت‌مان را تحریک کرده و افکار نوآورانه‌ به ذهن‌مان می‌آورد. ولی عطش ما برای کسب دانش ممکن است به مرور زمان کاهش یابد و پرس و جوهای‌مان هم متوقف شوند. سعی کنید با سوال پرسیدن، قوه‌ی تخیل و خلاقیت خود را تحریک کنید.

 کنجکاوانه زندگی کنید. موضوع موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کرده و به عمقش بروید و در موردش تحقیق کنید. ببینید خط فکری‌تان شما را به کدام سو می‌برد. هر چه بیشتر بدانید، به همان اندازه ذهن‌تان بیدار می‌شود و دل‌تان می‌خواهد بیشتر و بیشتر یاد بگیرید. در این صورت چیزهای جدیدی به ذهن‌تان خواهند رسید که دیگران به راحتی قادر به دیدن آنها نیستند.

5 . مقداری تفکر آسمان آبی را تمرین کنید

 تفکر آسمان آبی یعنی ذهن خود را کاملا آزاد کرده و بدون هیچ محدودیتی طوفان مغزی به راه بیندازید. این کار یعنی حرکت فراتر از استانداردها، مرزها و آستانه‌هایی که ما برای خودمان ساخته‌ایم و در نتیجه تولید ایده‌هایی که محدود به هزینه، تلاش، زمان، تکنولوژی یا منابع نیستند. یعنی رهاکردن خودتان از قید و بندها، پیش‌فرض‌ها و باورهای محدودکننده. این یک روش عالی برای روشن کردن موتور خلاقیت شما و تحریک افکار نوآورانه است.

با یک سوال مشخص و یک هدف خاص کار خود را آغاز کنید. یادتان باشد هیچ ایده‌ی بدی وجود ندارد. پس خود را به خاطر تفکری که به نظرتان بی‌معنی است سرزنش نکنید. در این صورت می‌توانید خارج از چارچوب فکر کنید و بدون دور انداختن سریع ایده‌ها، از آنها بهره‌برداری نمایید.

چگونه ذهن خود را برای خلاقیت بیشتر بازسازی کنیم؟

ایده این است که خودتان را از قید و بندهایی که تفکر شما را محدود می‌کنند خلاص کنید و خلاق باشید. سپس به ایده‌ها نگاه کنید و ایده‌های غیرعملی یا آنهایی که روی هدف متمرکز نیستند را خط بزنید.

6 . «تفکر طراحی» را در فرایند خلاقانه‌ی خود بگنجانید

تفکر طراحی، رویکردی برای حل مسئله‌ی خلاقانه و عملی است که با همدلی (درک خواسته‌ها، محدودیت‌ها و تمایلات کاربر نهایی) آغاز می‌شود. از آنجایی که تفکر طراحی بر روی انسان‌ها و درک نیازهای افراد و سپس ارائه‌ی راه‌حل‌های موثر برای تامین آن نیازها تمرکز دارد، تقریبا در هر زمینه‌‌ای می‌توان از آن استفاده کرد.

فرایند تفکر طراحی شامل 5 مرحله است: همدلی، تعریف، بیان کردن ایده‌ها، نمونه‌سازی اولیه و تست. این فرایند، مهارت‌های خلاقیت و تفکر انتقادی را به هم پیوند می‌دهد و مستلزم این است که طراحان، ایده‌های زیادی تولید کرده و آنها را نمونه‌سازی اولیه کنند تا با شکست راحت کنار بیایند. این فرایند شما را وادار می‌کند ذهن خود را باز نگه دارید و بسیاری از ایده‌ها را همان ابتدا بررسی کنید و فقط روی یکی از آنها سرمایه‌گذاری نکنید. این فرایند، یک شیوه‌ی سیستماتیک و ساختاریافته برای حل مسائل می‌باشد.

7 . خلق کردن را تمرین کنید

خلاقیت یک مهارت است و تنظیم دقیق آن به تمرین نیاز دارد. عمل خلق کردن چیزی، در واقع ذهن شما را به سمت خلاقیت بیشتر سوق می‌دهد. شما می‌توانید هر روز با به چالش کشیدن خودتان برای خلق کردن(مثلا با نوشتن، نقاشی، عکاسی، خوانندگی یا خلق یک موسیقی) خلاقیت خود را پرورش دهید.

خودتان آثارتان را ویرایش نکنید، بلکه این آزادی را به خود بدهید که در جهات مختلف حرکت کنید. اجازه دهید ایده‌های‌تان جریان یابند و سپس به طور انتقادی‌تر به آنها نگاه کنید. خلاقیت فرایندی است که به زمان و تلاش نیاز دارد.

8 . برای خیال‌پردازی وقت بگذارید

برای افزایش خلاقیت، به ذهن خود اجازه دهید مدتی آزاد و رها باشد. خیال‌پردازی می‌تواند به حل مسئله‌ی خلاقانه منجر گردد. وقتی ذهن شما سرگردان است، به خاطرات، احساسات و بخش‌های تصادفی از دانش‌های ذخیره‌شده دسترسی پیدا می‌کند. برای اینکه بتوانید به طور موثر از سرگردانی ذهن خود بهره‌مند شوید، آن را به سمت حوزه‌ی مدنظر خود هدایت نمایید.

خیال‌پردازی متمرکز، مستلزم این است که شما ابتدا به تحقیق و بررسی در مورد مسئله‌ یا موضوع موردنظر بپردازید. به هر ایده‌ای که برای‌تان مطرح می‌شود به دقت توجه کنید و به سرعت آنها را بنویسید. پیاده‌روی، دوش گرفتن، و دوچرخه‌سواری، راه‌هایی برای خلق یک ذهن خیال‌پرداز هستند.

9 . یک پورتفولیوی خلاقانه (خلاصه‌ی خلاقانه از آثار خود) ایجاد کنید که الهام‌بخش شما باشد

فکر کنید و ببینید چه چیزی به شما الهام می‌بخشد تا بهترین و خلاق‌ترین فرد باشید. آیا وبلاگ‌ها، کتاب‌ها یا ویدیوهای خاصی تفکر و ایده‌های شما را تحریک می‌کنند؟ آیا فعالیت‌هایی وجود دارند که همیشه باعث آرامش ذهن شما شوند و به شما کمک کنند به روشی غیرمتعارف به چیزها نگاه کنید(مثل نوشتن روزنامه، مدیتیشن یا ... )؟

پورتفولیویی ایجاد کنید که تفکر اصلی و انرژی خلاقانه‌ی شما را تحریک کند.

هر روز برای نوشتن وقت بگذارید. اگر در طبیعت چیز الهام‌بخشی پیدا کردید سعی کنید از آن عکس بگیرید. این عکس‌ها را در یک دفتر مرتب‌سازی کنید. از هر چیزی که برای شما جالب، انگیزه‌بخش و الهام‌بخش است، برای بازسازی مغز خود استفاده کنید و هر روز خلاقیت خود را افزایش دهید.

برگرفته از سایت entrepreneur.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com