0  |  3

آیا برای فریلنسر شدن آماده اید؟ (قسمت دوم)

آیا برای فریلنسر شدن آماده اید؟ (قسمت دوم)

در مطلب قبلی به چالش‌های اصلی خود مدیریتی در دنیای فریلنسری اشاره کردیم،‌ در این مطلب می‌خواهیم به راهکارهایی برای غلبه بر این چالش‌ها و موفقیت در فریلنسری بپردازیم.

افراد متخصص چگونه می‌توانند بر چالش‌های فریلنسری (آزادکاری) غلبه کنند؟

افراد حرفه‌ای و متخصص باید درباره اینکه «چه زمانی» و «چگونه» می‌خواهند استقلال کاری پیدا کنند، به دقت بیندیشند. مثلا برای تبدیل شدن به مشاوری مستقل و در عین حال معتبر و قابل‌اعتماد نه‌تنها به دانش و تجربه کافی نیاز است، بلکه برخورداری از ‌طرز فکر صحیح برای مقابله با چالش‌هایی نظیر «عدم اطمینان»‌، «عدم امنیت مالی» و «فراز و نشیب‌های حجم کاری» نیز لازم است. اما منظور از «طرز فکر صحیح» چیست؟ چگونه می‌توان رویکرد درستی در برابر چالش‌های فری‌لنسری اتخاذ کرد؟

نتایج پژوهش‌های انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد که رضایت بخش‌ترین و موفق‌ترین مشاوران مستقل‌، از سه قابلیت برای مقابله با چالش‌های منحصر‌به‌فرد مسیرشان استفاده می‌کنند که عبارتند از: «عمل‌گرایی»، «انعطاف‌پذیری روان‌شناختی» و «چابکی ذهنی».

۱.عمل‌گرایی:

کار مستقل چیزی نیست جز خود مدیریتی و نشانه بارز آن «عمل‌گرایی» است. افرادی که به این حیطه وارد می‌شوند، باید یاد بگیرند که به صورت عمل‌گرا شبکه و همکاران خود را مدیریت کنند و تاجایی که می‌توانند روابط خارجی خود را حفظ کنند و برای برقراری و ایجاد روابط وقت بگذارند.

به علاوه توسعه مهارت‌ها بسیار حایز اهمیت است. در واقع همه افرادی که علاقه‌مند به آزادکاری هستند باید در حوزه کاری خود متخصص شوند و به یادگیری در زمینه تخصص خود ادامه دهند. همچنین نسبت به ریسک پیشرو باشند و قبل از اتفاق افتادن ریسک‌ها و مشکلات برای مواجهه با آنها برنامه و سناریو داشته باشند. همچنین ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنند و با جلب اعتماد آنها نام تجاری خود را در ذهنشان نهادینه کنند.

در نتایج پژوهش ها مشخص شده است که هرچه میزان عمل‌گرایی بیشتر باشد، رضایت شغلی و موفقیت بیشتر خواهد بود. افزایش عمل‌گرایی به معنای آگاهانه و مداوم وقت گذاشتن برای برنامه‌ریزی شغلی و مدیریت شبکه است. بسیاری از آزادکاران بخشی از برنامه‌های زمانی خود را برای برنامه‌ریزی آینده اختصاص می‌دهند و برای دریافت بازخورد عملکرد و ایجاد و به روز رسانی مهارت‌های اصلی به مشتریان و همکاران‌شان مراجعه می‌کنند.

آیا برای فری لنسر شدن آماده اید؟

۲. انعطاف پذیری روان‌‌شناختی:

متخصصان مستقل باید در خودشان انعطاف‌پذیری روان‌شناختی ایجاد کنند. به عبارت دیگر باید بتوانند مشکلات را با موفقیت پشت‌سر بگذارند و با عدم اطمینان، ناامنی و اختلالات مقابله کنند. متخصصان مستقل باید بیاموزند که عاشق عدم اطمینان و چالش‌ها باشند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مشاوران مستقلی که به نظر می‌رسد انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بیشتری دارند، سطح رضایت بیشتری هم نسبت به افرادی که تحمل روانی کمتری دارند، از خودشان نشان می‌دهند.

افزایش انعطاف پذیری روان‌‌شناختی به معنای یادگیری و پذیرش این است که کار حرفه‌ای مستقل می‌تواند دچار آشفتگی و اختلال شود. عادی سازی این مسئله به‌عنوان یک چالش ساده و تمرکز روی جنبه‌های قابل کنترل می‌تواند به حرفه‌ای‌ها کمک کند تا وقتی پروژه از بین نرفته همچنان در مسیر خود باقی بمانند.

۳. چابکی ذهنی:

کار مستقل نیازمند «چابکی ذهنی» است‌. چابکی ذهنی چیزی نیست جز داشتن دیدباز نسبت به نقطه نظرات مختلف و انعطاف‌پذیری در تفکر. در این میان عامل «سازگاری» می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. چابکی ذهنی، کار بیشتر و امنیت مالی بیشتر را در پی دارد. افراد حرفه‌ای می‌توانند با در نظر گرفتن دیدگاه های افراد دیگر و کاوش روش های مختلف برای انجام فعالیت های اصلی کاری ، از نظر ذهنی چابک تر شوند. یك استراتژی برای این امر، ارائه ایده هایی به مخاطبان مختلف و در مکان‌های مختلف برای دریافت بازخوردهای متنوع‌تر است.

نه تنها عمل‌گرایی، انعطاف‌پذیری و چابکی برای کار حرفه‌ای و تخصصی مهم است بلکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد این قابلیت‌ها برای فریلنسرها و آزادکاران مستقل نیز بسیار حایز اهمیت است. اگر می‌خواهید کار‌کردن مستقل را تجربه کنید خیلی مهم است که روی ایجاد و توسعه این مهارت‌ها سرمایه‌گذاری کنید. تا از مزایای بکارگیری این مهارت‌ها در کسب و کار مستقل‌تان بهره‌مند شوید.  

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت hbr.org

برای مطالعه بیشتر: 

دو راه برای شروع کسب و کار بدون کارمند

فوت‌‌های کوزه‌گری در دنیای فری‌لنسری (۱)

فوت‌های کوزه‌گری دنیای فری‌لنسری(۲)

فوت‌های کوزه‌گری در دنیای فری‌لنسری (۳)

فوت‌های کوزه‌گری در دنیای فری‌لنسری (۴)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com