0  |  4

کسب و کار خلاقانه بانوی کارآفرین با کهن‌ترین میراث زمین

کسب و کار خلاقانه بانوی کارآفرین با کهن‌ترین میراث زمین

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زمین شناسی است. حدود 10 سال است که کار ساختن زیور آلات دست ساز را انجام می‌دهد و محصولاتش را به‌صورت آنلاین و یا در نمایشگاه‌های عیدانه دانشگاه‌ها به فروش می‌رساند. کارگاه مستقلی ندارد و در منزل پدری در اتاق خودش کار می‌کند، کل کارگاهش یک قفسه فلزی و یک میز تحریر است. 

ماجرای راه اندازی کسب و کار با سنگ‌های تزیینی از کجا شروع شد؟ 

از سال آخر دبیرستان شروع کردم به ساخت زیورآلات، با دکمه! از یک فروشگاه تعدادی پایه و دکمه خریدم و شروع کردم. یکی از مغازه‌های همان فروشگاه زیورآلاتی داشت که با مفتول های طلایی ساخته شده بود و همیشه به‌دنبال این بودم که بفهمم متریال اصلی این زیورآلات چیست.

چند وقت گذشت تا اینکه به‌طور اتفاقی در مغازه‌ای که وسایل می‌خریدم تکه‌ای از مفتول مورد نظرم را دیدم و با فلز برنج آشنا شدم و فهمیدم رنگ آن ثابت می‌ماند و انعطاف‌پذیری خوبی هم دارد. در ابتدا کارم را با متریال ساده شروع کردم تا کم‌کم نحوه‌ی کار کردن با مفتول و ترکیب آن با سنگ و باقی خرده‌ریزها را یاد گرفتم. آن موقع مثل الان دسترسی به اینترنت و این حجم از ایده و آموزش در سایت‌ها وجود نداشت و هرچه یاد گرفتم با آزمون و خطا بود.

کارشناسی رشته‌ی زمین شناسی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم و به‌تدریج، هم در شناخت سنگ‌ها و هم در ترکیب متریال مهارت پیدا کردم. در اولین نمایشگاهی که حضور داشتم .روز اول فروشم صفر بود و در باقی روزها کل فروشم به 100 هزار تومان هم نرسید ولی دلسرد نشدم. تازه شروع کرده بودم و باید تلاش می کردم.

نمایشگاه بعدی وضع بهتر شد، خیلی‌ها که برای خرید می‌آمدند خودشان ایده می‌دادند و من می‌ساختم. تااینکه بالاخره یک نفر مرکز خرید سنگ در بازار تهران را به من معرفی کرد. بی‌تجربه بودم و تازه کار و خیلی بازار را بلد نبودم. اوایل که برای خرید به بازار می رفتم، مشتری خرده پا و کم سنی بودم که خیلی ارج و قربی نداشت. ولی مداومت و انحصار کردن خریدم از دو حجره ‌ی اصلی در طی این چند سال، باعث شد تا اعتباری کسب کنم.

کم‌کم مهارتم بیشتر شد، طرح‌هایم بیشتر مورد پسند واقع شد. همچنان با آزمون و خطا جلو رفتم و خسته نشدم. واقعا خسته نشدم چون معتقدم اگر می‌خواهی کاری را انجام دهی باید تمام جنبه هایش را بپذیری. انتقاد و تحسین در کنار هم هستند، گاهی انتقادهای تند حتی به تحسین‌ها می‌چربد. تمام جملات مثبت و انگیزشی را می‌خواندم، به‌خودم امید می‌دادم. ولی لحظات تلخ و سخت هم کم نبود. گریه و بغض هم بود! اما به خودم می‌گفتم اگر عقب بکشی باختی!

بعد از اتمام تحصیل، یک کار جدید را شروع کردم ولی از ساختن زیورآلات دست نکشیدم، چون فقط هدفم کسب درآمد نبود. بلکه علاقه به این کار باعث می‌شد تا آن را کنار نگذارم. دوره‌ی آموزشی برگزار کردم و اصول کار را به علاقمندان آموزش دادم و با حمایت یکی از استاتید بزرگوارم در دانشگاه کلاس هم در اختیارم قرار داده شد.

پس از پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، از سال ۹۴ فروش اینترنتی محصولات دست سازم را از طریق شبکه های مجازی شروع کردم. با راه اندازی صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و تبلیغات، توانستم نظر علاقمندان را جلب کنم. بهترین فروشم مربوط به گردنبند مرغ آمین بود که حدود 120 گردنبند در ۴ ماه فروش رفت و همچنان به دلیل کیفیت بالا و ظرافت کار مشتریان خودش را دارد.

در حال حاضر با نام گالری عاج نو، وب سایتم را راه اندازی کردم و در کنار آن با تاسیس صفحه‌ی اینستاگرام و کانال تلگرام با همین نام، کار را توسعه دادم. طراحی سایت را خودم انجام دادم و از نظر و کمک دوستانم که در این زمینه تخصص داشتند کمک گرفتم. به این ترتیب موفق شدم درگاه بانکی برای سایت فراهم کنم و هم اکنون مشتریان به راحتی می‌توانند خرید آنلاین از طریق درگاه بانکی داشته باشند.

پستی و بلندی‌های مسیر تا رسیدن به درآمدزایی:

کار کردن با سنگ‌ها به شدت جذاب و لذت بخش است، سنگ‌ها کهن‌ترین میراث و ساکنان این کره‌ی خاکی‌اند که هرکدام داستان خود را دارند. کار با آنها به شدت آرامش‌بخش است. متریال مورد استفاده همواره باید طوری انتخاب شود که اصالت و ثبات رنگ داشته باشند. این امر در رضایت خریدار بسیار موثر است

تا همین چندسال پیش هم سرمایه‌ی زیادی برای راه اندازی چنین کسب و کارهایی لازم نبود، ولی در حال حاضر با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، هزینه‌ خرید متریال افزایش یافته که خود به خود روی قیمت تمام شده‌ی محصول تاثیر گذار است. چیزی که باعث تمایز می‌شود، خلاقیت و ابداع است وگرنه کپی کردن ایده‌های دیگران ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند.

گالری عاج نو

معمولا اولین طراحی‌ها از هر محصول ساعت‌ها زمان می‌برد، هارمونی رنگ، ترکیب سنگ‌ها، نحوه‌ی چینش، پیچش سیم‌ها و زنجیرها‌ همگی نیاز به دقت و ظرافت دارد. در نهایت باید بتوان چیزی شبیه به تصویر ذهنی یا طرح کشیده شده روی کاغذ را خلق کرد.

به‌طور کلی سود این کار به نسبت سرمایه‌ اولیه‌اش خوب است، در صورتی که بتوان خوب بازاریابی کرد و اعتماد مشتریان را برای خرید بیشتر جلب کرد، سود حاصله رضایت سازنده را جلب می‌کند. ایده‌ها و طرح‌های زیبا ابتدا درون ذهن ساخته می‌شوند و گاهی روی کاغذ، البته می‌توان از اینترنت و ژورنال‌های خارجی هم برای طرح‌های اولیه الهام گرفت.

بعضی طرح‌ها بسیار پیچیده هستند. این نوع طرح‌ها به افزایش مهارت فکری، ایجاد ایده‌های نو و طرح‌های ثانویه خیلی کمک می‌کنند. البته داشتن یک امضای خاص یا استفاده از لوگوی مناسب در کارها یکی از راه‌های ایجاد تمایز است.

فروش اینترنتی محصولات یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این کار است. خیلی پیش آمده که مشتری هنگام فرایند پرداخت هزینه، سفارش خود را لغو کرده، یا چند وقت بعد از ارسال محصول به سختی و با پیگیری بسیار هزینه‌ی آن به حساب واریز شده است. قیمت محصولات بهتر است طوری باشد که تمام اقشار درآمدی جامعه توان خرید آن را داشته باشند. وب سایت گالری عاج نو در حال بازدید است و محصولات هم روی آن بارگزاری شده است.

جدیدترین کارهای گالری عاج نو حاصل تلفیق رزین و سنگ های طبیعی و حکاکی روی سنگ و رزین‌ است.

امروز به هرجایی رسیدم، می‌دانم که از صفر شروع کردم و هیچ گاه دست از تلاش برنخواهم داشت. خدا همیشه نگاه خویش را معطوف ذهن و دستان من کرده و قدرت خلاقیت و توان ساخت این محصولات را به من عطا کرده و بهترین شکرگزاری استفاده درست از چنین موهبت های الهی ست.

به‌علاوه علاقمندان می‌توانند با مراجعه به ajeno.ir سفارش ساخت زیورآلات مدنظرشان را اعلام کنند تا زیورآلات مطابق باخواست و سلیقه آن‌ها طراحی شود.

 اینستاگرام :Ajeno.ir@

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com