1  |  9

چرا محتوا «پادشاه» است و بازاریابی محتوا «بحثِ روز»؟

چرا محتوا «پادشاه» است و بازاریابی محتوا «بحثِ روز»؟

در دنیایی که رسانه‌های اجتماعی همه‌گیر شدند، هر کسی می‌تواند در این رسانه‌ها تولید محتوا کند و به پیام‌های دیگران واکنش نشان دهد.

کافی است یک تلفن همراه هوشمند داشته باشید تا به‌راحتی پستی بنویسید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. یا مطلب بلاگی بنویسید، ‌پادکست ضبط کنید و ویدیو بسازید و آن را در همه‌جای این کره خاکی به نمایش بگذارید.  

بدون شک پایه و اساس همه رسانه‌های اجتماعی محتوا است. محتوا جز جدایی‌ناپذیر رسانه‌های اجتماعی است. لحظه‌ای‌ Facebook ، Twitter، LinkedIn و Snapchat را بدون محتوا تصور کنید؟ صفحاتی خالی که هیچ‌کس از آنها بازدید نخواهد کرد.

حتی رسانه‌های تبلیغاتی که بابت فعالیت‌شان پول دریافت می‌کنند برای ادامه کارشان به تولید محتوا نیاز دارند. آن هم محتوایی از جنس تبلیغات.

پیش از آنکه انواع مختلفی از رسانه‌ها پا به عرصه وجود بگذارند و محتوای خود را با روش‌های جدید، پیچیده و البته خلاقانه در معرض دید همگان قرار دهند، تولید و بازاریابی محتوا اهمیت چندانی نداشت. امروزه با همه‌گیر شدن تلفن‌های هوشمند و روی کار آمدن رسانه‌های شخصی، اجتماعی و تبلیغاتی تدوین استراتژی محتوا برای کسب‌و‌‌کارها یک اصل مهم محسوب می‌شود.

چرا محتوا پادشاه است و بازاریابی محتوا بحث روز؟

محتوا تنها مختص بازاریابان نیست. به فعالیت‌های سازمانی توجه کنید. محتوا در سرتاسر بخش‌های سازمان از جمله خدمات به مشتری، فروش، بازاریابی، توسعه محصول و بخش‌های عملیاتی ایجاد می‌شود.

برند و کارکنان‌‌ کسب‌و‌کارهای بزرگ انعکاس‌دهنده محتوای‌ آن کسب‌و‌کارهستند. تاجایی‌که کارکنان هر شرکت می‌توانند صدای برند آن باشند.

به‌‌علاوه سازمان‌ها می‌توانند در بسیاری از فعالیت‌های خود از جمله هدایت تماس‌های تلفنی درمراکز تماس، فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی تا افزایش کانال‌های دیجیتالی مؤثر از تولید و انتشار محتوا کمک بگیرند. سازمان‌های هوشمند این قابلیت را درکل سازمان انتشار می‌ٔدهند. زیرا موجب صرفه‌جویی در پول، توانمندسازی کارمندان، تفکر رهبری و ... می‌شود.

  «کارکنان هر شرکت می‌توانند صدای برند آن شرکت باشند.»  

امروزه شاهد افزایش فرهنگ تولید محتوا هستیم و بازاریابی محتوا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱.تولید و توزیع محتوا ارزان است:

کافی‌ است مهارت‌های تولید و توزیع محتوا را بیاموزید. در این حوزه با صفرتومان هم می‌توان خیلی کارها انجام داد. مثلا ساختن وبلاگ شخصی، ساختن صفحه اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی. از اینستاگرام می‌شود میلیون‌ها تومان درآمدزایی کرد. همه چیز به مهارت‌ها و توانمندی‌ّها‌ی‌تان بستگی دارد.

۲. تولید و توزیع محتوا جذاب است:

خلاقیت در آن نقش اساسی دارد. می‌توان افراد با سلیقه‌های مختلف را درگیر کرد. یکی را با متنی ساده ولی جذاب یکی را با عکسی خاص و حرفه‌ای و دیگری را با ویدیویی کاربردی و ...

۳. با محتوا کل جهان را پوشش دهید:

محدودیت شما همه کره زمین است. وقتی بتوانید مطلب،‌ عکس یا ویدیو تولید کنید دیگرمحدودیت فیزیکی ندارید. می‌توانید آن را در سرتاسر کره زمین پخش کنید.

۴. تولید و توزیع محتوا تعاملی است:

فقط شما گوینده نیستید. تولید و انتشار محتوا می‌تواند به صورت تعاملی باشد. مثلا در سایت یا شبکه اجتماعی در قالب یک پست پیامی را منتشر می‌کنید که خواننده به آن واکنش نشان می‌دهد یا در پست‌تان از مخاطب‌تان می‌خواهید کاری را انجام بدهد تا نتیجه‌ی خاصی را دریافت کند. در نتیجه افراد ناخودآگاه درگیر یک موضوع می‌شوند و تعامل بین افراد اتفاق می‌افتد. 

۵. محتوا برای تحلیل خلق شده است:

همه چیز در نمودارها و تحلیل‌های عددی قابل مشاهده است. برای تولید محتوا این قابلیت وجود دارد که پس از انتشار یک پست متنی داده‌های آماری زیادی را از آن استخراج کنید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. حتی می‌توانید تشخیص دهید که چند درصد از افراد این مطلب را باز کردند. آن را تا آخر مطالعه کردند یا بلافاصله پس از باز کردن صفحه را بستند. این آمار و ارقام اطلاعات خوبی را در مورد رفتار کاربر ارایه می‌دهد که به شما به عنوان بازاریاب محتوا کمک می‌کند بتوانند استراتژی محتوا را به درستی تدوین کنید و تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

نویسنده: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com