0  |  0

از کارمندی تا راه اندازی کسب و کاری کوچک با طعم خرما

از کارمندی تا راه اندازی کسب و کاری کوچک با طعم خرما

بررسی آمارها بیانگر این است که بهره‌وری صنایع رابطه معکوس با اندازه بنگاه‌های اقتصادی دارد، موضوعی که دستمایه کارِ یک کارمند بوشهری قرار گرفته و خرماهای شکلاتی تولید می‌کند که نه تنها در داخل مشابهی ندارد و بلکه کشورهای منطقه نیز خواهان آن هستند.
تا چند دهه پیش برپایی کسب و کارهای بزرگ یک امتیاز اقتصادی تلقی می‌شد و استدلال این بود که هرچه کسب و کارها بزرگ باشند، اقتصاد پویاتر و قدرتمندتر است. با توجه به این موضوع شرکت‌های غول پیکر تاسیس شد اما تحولات اخیر به خصوص فشارهای جمعیتی، نوآوری‌های لحظه به لحظه، پیچیده شدن فرآیندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری و نیاز به تصمیم‌گیری‌های آنی و ضروری نشان داد که دیگر مراکز تولید بزرگ دیگر راهگشا نیست و باید به فکر راه‌اندازی کسب و کارهای خرد و محلی باشیم و موفقیت‌های کوچک ایجاد کنیم.
البته نکته قابل توجه این است که این کسب و کارها باید متناسب با ظرفیت منطقه و نیاز بازار باشد در غیر این صورت نتیجه‌ مطلوبی نخواهد داشت.
تصمیم گرفتیم این کسب و کارهای کوچکی که موفق بودند را معرفی کنیم تا شاید افراد با مطالعه این موارد ایده‌ بگیرند و بتوانند با توجه به شرایط شخصی و مکانی خود اشتغال ایجاد کنند.
«عباس جوکار» اهل بوشهر است، پیش از این کارمند بود و درآمدش کفاف مخارج زندگی را نمی‌داد. سال ۱۳۹۲ تصمیم می‌گیرد مغازه کوچکی را اجاره کند و با توجه به اینکه در بوشهر خرما به وفور یافت می‌شود خوراکی‌های سنتی تولید کند.
وی می‌گوید: در ابتدا حلوا خرمایی و رنگینک خرمایی که مخصوص منطقه است تولید می‌کردیم و برای اینکه محصول را بفروشیم تغییرات جزئی می‌دادیم و یا توپ‌های خرمایی تولید می‌کردیم که برای مردم تازگی داشته باشد.
جوکار این فعالیت را تا یک سال و نیم ادامه می‌دهد اما سودی به‌دست نمی‌آورد و درآمدی که به دست می‌آمده صرف هزینه‌های تولید می‌شده است بنابراین از ادامه کار منصرف می‌شود.
البته این مرد بوشهری بیکار نمی‌نشیند و همواره به فکر ایجاد کسب و کار جدید بود که در این بین با صندوق کارآفرینی امید آشنا می‌شود و سال ۱۳۹۶ با وامی که از این صندوق می‌گیرد کارگاهی در زمین بایر مجاور منازل خود تاسیس می‌کند و همان زمان به فکر تولید خرما شکلاتی طعمدار که نه تنها در داخل کشور بلکه در منطقه تولید نمی‌شد، می افتد.
این کارآفرین ۴۰ ساله هم اکنون خرما شکلاتی در ۵ تا ۶ طعم تولید می‌کند و ۲۵ کارگر دارد و علاوه بر اینکه در شهرهای مختلف نمایندگی فروش دارد محصولات خود را به قطر، آلمان، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.
جوکار تاکید می‌کند که تنها با ۵۰ میلیون تومان کار خود را شروع کرده اما همواره به فکر نوآوری در تولید محصول بوده است و به دنبال این بوده که علاوه بر فروش محصول در داخل صادرات هم داشته باشد و از ماده اولیه‌ای که به وفور در محل اقامت خود یافت می‌شود، استفاده کند.
وی درباره برنامه آینده خود می‌گوید هم اکنون به دنبال ارائه محصولات به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور هستم و درنظر دارم محصولات خود را جهانی کنم.
این کارآفرین در حوزه کسب و کارهای کوچک معتقد است که هم اکنون بازار و مصرف کننده به دنبال محصولات ارگانیک است و باید در کسب و کارها به دنبال نوآوری و خلاقیت باشیم وگرنه موفق نخواهیم بود.
وی می‌گوید بسیاری از افراد که دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید هستند نیز مشاوره می‌دهم و سعی می‌کنم آنها را نیز به این کار تشویق کنم تا محصولات متنوعی تولید کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com