0  |  6

چگونه کارآفرینان درون سازمانی را کشف کنید؟

چگونه کارآفرینان درون سازمانی را کشف کنید؟

در کسب و کار شما احتمالا کارآفرینان سازمانی وجود دارند که مورد توجه‌تان قرار نگرفتند. اما اجازه ندهید این بی‌توجهی مدت زیادی طول بکشد. درعوض، این افراد را به سرعت شناسایی کنید و قبل از اینکه برای همیشه از دست‌شان بدهید، آنها را توانمند ساخته و حفظ‌شان کنید.

ابتدا باید بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید؟

کارآفرینی سازمانی چیست؟

در ساده‌ترین تعریف عبارت «کارآفرین سازمانی» به افرادی در درون سازمان گفته می‌شود که روحیه کارآفرینانه دارند.

آنها می‌توانند زمان خود را صرف ارائه ایده‌های نوآورانه و جدید برای کسب‌و‌کارتان ‌کنند و برای خلق ایده‌های جدید همواره تلاش کنند. برخلاف کارمندان عادی که به سادگی در تنها در یک سمت خاص ایفای نقش می‌کنند، در شکل‌گیری تصویر بزرگتری از کسب و کار سهیمند. آنها صاحب ذهنیت کارآفرینانه هستند. آنها مسئول معرفی ایده ها، الهام بخش خلاقیت، رهبری و ایجاد انگیزه در اطراف خود هستند.

احتمالا متوجه شدید که چرا کشف کارآفرینان سازمانی و توانمند ساختن آنها بسیار حایز اهمیت است. زیرا نگهداری و قدرت بخشیدن به این افراد به شما این امکان را می‌دهد تا نوآوری در شرکت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

اما چگونه می‌توانید کارآفرینان درون سازمانی را شناسایی کنید؟

در ادامه پنج ویژگی مهم کارآفرینان سازمانی را مطرح می‌کنیم که به کشف آنها در سازمان کمک می‌کند:  

۱.کارآمد، پرشور و خودانگیزه هستند:

بدیهی است کارآفرینان سازمانی با نوآوری‌های‌شان تعریف می‌شوند، اما اگر تاکنون این افراد ایده‌‌های نوآورانه‌شان را با شما به اشتراک نگذاشته‌اند، کشف آنها در سازمان مشکل می‌شود.

به همین دلیل باید متوجه کارمندانی باشید که کارآمد، پرشور و خودانگیزه هستند. کارمندان پرشور افرادی هستند که به اندازه کافی بلندپروازند و می‌توانند بدون کمک دیگران شغل خود را ادامه دهند. آنها اهداف‌شان را تعیین و برآورده می‌کنند، از فرایند حل مسئله استفاده می‌کنند و ترسی از ریسک‌های حساب شده یا تلاش برای ارتقا خودشان ندارند.

به کارمندان خودانگیزه‌ای که از روی اشتیاق پروژه‌های کاری را حتی در خانه هم انجام می‌دهند، توجه کنید. چنین کارمندانی، کارآفرینان نوآور در شرکت‌تان خواهند بود.

۲. پول تنها موتور انگیزه آنها نیست:

یکی دیگر از ویژگی‌های کارآفرینان سازمانی این است که آنها تنها با پول برانگیخته و تشویق نمی‌شوند. شاید به خاطر دریافت پاداش مالی از شما قدردانی کنند، اما این چیزی نیست که آنها را به سمت موفقیت سوق دهد.

در حقیقت، براساس مطالعه‌هایی که در این زمینه انجام شده است، هرچه افراد بیشتر روی دستمزد خود تمرکز کنند، تمرکز کمتری روی رضایت از کنجکاوی فکری یا یادگیری مهارت‌های جدید خواهند داشت. این امر می‌تواند عملکرد شغلی آن‌ها را در کل کاهش دهد.

بنابراین به شدت متوجه کارمندانی باشید که پول موتور انگیزه آنها نیست. کارآفرینان سازمانی بیشتر تحت تأثیر "نفوذ و تاثیرگذاری آزادانه" هستند. این بدان معناست که آنها با داشتن حمایت کامل از مدیریت، توانایی اجرای ایده‌های خود در کسب و کار را دارند.

چگونه کارآفرینان سازمانی را کشف کنیم؟

۳. تشنه دانش هستند:

کارآفرین سازمانی، یادگیرنده تمام عیار در همه مدت زندگی‌ و همیشه تشنه دانش است. کارمندی است که همیشه در حال یادگیری مهارت‌های جدید است و خواهد توانست ایده‌های نوآورانه‌ای را برای کسب‌و‌کارتان به وجود آورد. هرچه کارمندان بیشتر بیاموزند، بیشتر می‌توانند از این دانش به نفع خودشان و به سود کسب‌و‌کار شما استفاده کنند.

یکی از پژوهشگران حوزه خلاقیت و نوآوری معتقد است: «‌چهار ویژگی بارز افراد خلاق و دارای ذهنیت کارآفرینانه در سازمان عبارت است از:

  • ارایه ایده‌های جدید
  • جستجو برای یافتن وظایف چالش برانگیز
  • بسط و توسعه دانش خود
  • احاطه خود با موضوعات و افراد جالب توجه

عطش کسب دانش در اینجا بسیار مهم و کلیدی است:

آیا این به معنای گذراندن مداوم دوره‌های آموزشی، خواندن و گوش دادن به پادکست‌ها است یا صرفاً کنجکاوی در مورد نقش‌ها و وظایف همکاران‌ دیگر در سایر بخش‌ها؟ چنین افرادی خلاق‌تر هستند و افزایش خلاقیت به معنای ایده های نوآورانه‌تر است.

۴. قادر به پرورش ایده‌های نوآورانه هستند

کارآفرین سازمانی ایده خلاقانه را به‌وجود نمی‌آورد و بعد آن را رها کند. بلکه برای پرورش این ایده وقت می‌گذارد و همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

  • طوفان مغزی
  • پژوهش
  • برنامه‌ریزی دقیق
  • تهیه پروپوزالی برای ارایه

به کارمندانی که ایده دارند توجه کنید، اما صرفا افرادی که ایده‌های‌شان خام و ناقص نباشد. کارآفرین سازمانی با تحقیق و ارایه طرح‌های قابل اطمینان ایده‌هایش را تقویت خواهد کرد.

۵.آماده چرخش و تغییر مسیر هستند

سازگار بودن، نشانه دیگری از کارآفرین سازمانی بودن است. کارآفرینان سازمانی می‌دانند که چه زمانی ایده قابل توجه خود را ارایه دهند، اما اگر تشخیص دهند که احتمالا آن ایده همان‌طور که در ابتدا فکر می‌کردند کار نمی کند، مایل و قادر به تغییر مسیر هستند.

کارآفرینان سازمانی از شکست دلسرد نمی شوند. در عوض، آنها این شکست را به منزله درسی در زندگی می‌دانند و از آن برای پیشرفت رو به جلو استفاده می‌کنند. قادر به تشخیص اینکه چه موقع باید تغییر مسیر دهند، هستند سپس تنها کاری را انجام می‌دهند که امکان رشد را فراهم می‌کند. هنگامی که به کارآفرین سازمانی این فرصت داده می‌شود تا از طریق شکست رشد کند، او با قدرت بیشتر و ایده‌های بهتر به میدان باز می‌گردد.

  «کارآفرین درون سازمانی اگر در موقعیت خود احساس قدرت کند، خلاقیت‌های کوچکش را به هم می‌چسباند و ایده‌های نوآورانه‌اش را با شما به اشتراک می‌گذارد.»  

با استفاده از این نکات برای کشف و یافتن کارآفرینان درون سازمانی، قادر به شناسایی استعدادهای برتر سازمان خود هستید. شناسایی چنین کارمندانی به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به سطح بعدی برسانید.

شاید هم اکنون نام دست‌کم یکی از کارمندان‌تان با چنین ویژگی‌هایی به ذهن‌تان خطور کند. فقط بخاطر بسپارید که این کارآفرینان درون سازمانی را توانمند کنید؛ آن‌ها را به کارگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف بفرستید. به آنها فرصت دهید تا خلاق باشند و استعداد ها و توانمندی‌ّهای‌شان را بشناسند.

اگر آنها در موقعیت خود احساس قدرت کنند، به احتمال زیاد خلاقیت‌های کوچک خود را به هم می‌چسبانند و ایده‌های نوآورانه‌شان را با شما به اشتراک می‌گذارند.

برگرفته از سایت entrepreneur.com

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com