0  |  13

حل مساله خلاقانه از مسیر تفکر طراحی

حل مساله خلاقانه از مسیر تفکر طراحی

وقتی پشت میز می‌نشینید و برای نیاز کسب‌و‌کارتان به‌دنبال راه‌حل هستید، اولین سوال‌تان باید این باشد: «پشت نیاز کسب و کارتان، کدام نیاز انسانی وجود دارد؟»

چه ویژگی مثبتی در رویکرد تفکر طراحی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند؟ 

تفکر طراحی فرایندی برای حل مساله خلاق است. تفکر طراحی ریشه انسانی دارد و سازمان‌ها را تشویق می‌کند، روی افرادی تمرکز کنند که برای آنها به وجود آمدند. در نتیجه محصولات، خدمات و فرایندهای داخلی سازمان بهبود خواهد یافت.

زیبایی تفکر طراحی در این است که فاکتورهای مهمی با هم ترکیب می‌شوند تا یک رویکرد قابل تکرار را ایجاد کنند. در این نوع تفکر نقشه راهی وجود دارد که شما را در جهت رسیدن به راه‌حل کمک می کند.

این رویکرد معمولا با تشخیص یک سوال چالشی شروع می‌شود، به گونه‌ای که به شما و تیم تان انگیزه می‌دهد در مورد کسانی که واقعاً برای آنها طراحی می کنید، و به آنچه واقعاً نیاز دارند، فکر کنید.

در مرحله بعد، تفکر طراحی برای شما الهام‌بخش خواهد بود. درباره روش‌های کار کردن‌‌‌تان مجددا فکر می‌کنید. احتمالا از خودتان می‌پرسید: چه راه‌حل‌های دیگری در جهان می‌تواند به شما کمک کند؟ از راه‌حل‌ها و روش‌های جدید برای کنارزدن راه‌حل‌های واضح گذشته استفاده می‌کنید و کم‌کم به ایده‌های موفقیت‌آمیزی می‌رسید.

چرخه تفکر طراحی شامل مشاهده برای کشف عوامل ناخوشایند یا محدودیت‌ها در وضعیتی خاص است که به ایجاد فرصت، ایده‌های خلاقانه و نوآوری می‌پردازد و درآخر راه‌حل‌ها را مورد آزمون و بررسی قرار می‌دهد.

چرخه تفکر طراحی در ۸ گام:

۱.کشف کنید: موضوعی استراتژیک را انتخاب کنید و به جمع آوری داده بپردازید. نیازهای برآورده نشده را شناسایی و درک کنید.

۲. از زاویه‌ای جدید به موضوع نگاه کنید: به جستجوی الگوها و بینش‌ها بپردازید. فرضیه سازی کنید و دامنه ای را برای موضوع تعریف کنید.

۳. مفاهیم را در ذهن خود پرورش دهید: مغزتان را با محرک‌های مختلف تغذیه کنید. تمرکز و تفکر داشته باشید.

۴. ایده پردازی کنید: تجربه کنید. به جستجوی فرصت‌های ممکن بپردازید. آینده مطلوب‌تان را تجسم کنید. در تیم‌های مختلف خلق مشترک داشته باشید. ایده‌های تان را به اشتراک بگذارید.

تفکر طراحی

۵. ارزیابی و پالایش ایده‌ها: هنگام ارزیابی ایده ها از خود بپرسید چه چیزیی برای شما امکان پذیر و مطلوب است؟ چه محدودیت‌ّایی برای‌تان وجود دارد؟

۶. نمونه‌سازی کنید و آن را تست کنید: بزرگ فکر کنید و در مقیاس کوچک اجرا کنید. از بازخورد کاربران نهایی درس بگیرید و اقدامات بعدی‌تان را تصحیح کنید.

۷. ارایه: اکنون تست نهایی را انجام دهید و پس از تایید شروع کنید.

۸. تکرار و سنجش: دايما در حال ارزیابی یادگیری،‌ خلق و نوآوری باشید.

با افراد در ارتباط باشید. ببینید چه نیازها و خواسته‌های برآورده نشده‌ای دارند. احتمالا افکار و ایده‌هایی برای پاسخ به این نیازها در ذهن‌تان مجسم می‌شود. الان وقت ساختن نمونه اولیه‌ است. به احتمال زیاد نمونه اولیه‌تان کار نمی‌کند و شکست می‌خورید. پس دوباره سعی کنید. شاید زمان‌بر باشد، اما بالاخره ایده‌ای را پیدا می‌کنید که به خوبی اجرا و پیاده‌سازی می‌شود.

برای موفقیت در تفکر طراحی شاید مجبورشوید کارهای مهمی را انجام دهید که خارج از حوصله شماست. اما به خاطر بسپارید در استفاده از این رویکرد هرگز نباید خسته شوید.

نویسنده: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com