0  |  0

کاربردپذیری استارت‌آپ‌ها مستلزم مشارکت ایده های نو

کاربردپذیری استارت‌آپ‌ها مستلزم مشارکت ایده های نو

حمید منصورکیائی؛ عضو شورای‌اسلامی‌شهر تنکابن درباره اهمیت نوآوری و فعالیت کارآفرینان و نخبگان در عرصه‌های مختلف جامعه شهری، گفت: در دنیای پیشرفته امروز، بکارگیری نیروهای جوان، با انگیزه، خلاق، متعهد و کارآمد بیش از همه عوامل می‌تواند دستیابی به توسعۀ پایدار شهری و حرکت به سوی جامعه‌ای بهتر را تحقق بخشد.
وی با اشاره به نقش مهم استارت‌آپ‌ها در نهادینه‌شدن فرهنگ کارآفرینی، افزود: ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و ارائه استارت‌آپ‌های موفق مستلزم افزایش سطح آگاهی عموم در مرحله نخست و فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه کار جمعی و تیمی است.
منصورکیائی ادامه داد: فرآیند کارآفرینی باید به صورت هدفمند و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و با تجربه در این زمینه، به مرحله ظهور برسد که البته این مهم نیازمند آماده شدن زیرساخت‌های لازم است.
عضو شورای‌اسلامی‌شهر تنکابن تصریح کرد: کاربردپذیری استارت‌آپ‌ها مستلزم مشارکت بالای مردم بالاخص نخبگان و حضور ایده‌های نو به همراه نگاه حمایتی دولت و مسئولان این عرصه است.
وی در ادامه بر نقش موثر هم‌اندیشی در گشایش فضا برای حضور نخبگان و صاحبان ایده‌های نو در جامعه تاکید کرد و گفت: برگزاری نشست‌های استارت‌آپی بر اساس دوایر زمانی مشخص در غالب جلسات هم‌اندیشی منظم و در نتیجه آن، شکل‌گیری ایده‌های موفق در عرصه‌های مختلف علی‌الخصوص در حوزه مدیریت شهری، ضمن گشایش فضا برای حضور نخبگان و صاحبان اندیشه‌های نو در جامعه و همچنین افزایش فرهنگ مسئولیت‌پذیری افراد، این قابلیت را دارد تا به موازات توسعه اقتصادی و اجتماعی، جامعه را به سمت‌و‌سوی استانداردهای بین‌المللی سوق داده و با افزایش کیفیت و کمیت خدمات، رفاه و رضایتمندی افراد جامعه را، هم از حیث استفاده و بهره‌برداری از خدمات تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر و هم به لحاظ همکاری و حمایت مسئولان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، جلب کند.
منصورکیایی در ادامه حرکت گام‌به‌گام به سوی موفقیت را مهمترین اصل در این حوزه برشمرد و گفت: این مسیر نیازمند برنامه‌ریزی مدون و کاربردی است؛ به‌گونه‌ای که ابتدا باید برای هر جامعه شهری، نیازسنجی جامعی صورت پذیرد و در گام بعدی اولویت‌ها مشخص شوند.
عضو شورای‌اسلامی‌شهر تنکابن یادآور شد: می‌توان بر اساس اولویت‌ها، فراخوانی منتشر کرد تا صاحبان ایده‌های نو و افراد با تجربه و متخصص در زمینه‌های مورد نیاز حضوری فعال داشته باشند و در ادامه ضمن جذب ایده‌های برتر، ارزیابی و ارزش‌گذاری ریالی نیازها و ایده‌ها، انجام و روش‌های تأمین مالی سنجیده شود.
وی ضمن تأکید بر اینکه مضاف بر مشارکت مردمی، دولت نیز باید با حمایت‌های قانونی و مادی و معنوی خویش بستر اقتصادی این قبیل فرآیندها را فراهم سازد، ادامه داد: اگر بتوان در مسیر رشد، از همیاری و همکاری مؤسسات آموزش‌عالی و دانشگاه‌های مختلف و مؤسسات مرتبط با نخبگان بهره‌گیری کرد، به‌گونه‌ای که شروع فرآیندهای از مراکز آموزشی باشد، می‌توان گام مؤثری را در جهت رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب در راستای اقتصاد ملی و تولیدات داخلی برداشت.
منصورکیایی ادامه داد: از آنجایی که استارت‌آپ‌ها با ارائه راهکارهای خلاقانه و یا راه‌حل‌هایی به‌ منظور ساده‌‌سازی فعالیت‌های زمان‌‌بر و پیچیده و با استفاده از فناوری و بالابردن یا بهبود بهره‌‌وری، می‌توانند به رشد اقتصادی جوامع کمک شایانی ‌کنند؛ امروزه در این زمینه در کشورهای دیگر جهان فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است.
عضو شورای‌اسلامی‌شهر تنکابن اضافه کرد: این راهکارها در کشورهای در حال توسعه، در راستای رسیدن به درآمدهای پایدار، تأثیر به مراتب بیشتری خواهند داشت و به اعتقاد کارشناسان چنانچه این کشورها بتوانند با ساماندهی صحیح و سرمایه‌گذاری بر روی موضوعات دانش‌بنیان و فعالیت‌های استارت‌آپی، حرکتی به سوی افزایش خلاقیت در دانشگاه‌ها و فعالیت و هم‌اندیشی هرچه بیشتر مردم خاصه نخبگان را در عرصه‌های مختلف آغاز کنند و با برگزاری رویدادهای آموزشی-تجربی موفق به کشف استعدادهای برتر و همچنین هم‌فکر و هم‌سو کردن جوانان کارآفرین و صاحبان ایده‌های نو شوند؛ به همان میزان خواهند توانست تا ضمن جلوگیری از مهاجرت نخبگانی و بکارگیری و فعالیت نیروهای جوان و با انگیزه در داخل کشور، به پیشرفت در زمینه اقتصادی، کاهش فساد اداری در مؤسسات دولتی و خصولتی، افزایش سالم‌سازی و نیز ایجاد درآمدهای پایدار و نیز توسعه پایدار شهرها دست یابند.
منصورکیایی با اشاره به اینکه بوروکراسی اداری در بسیاری از کشورها از جمله ایران، پیچیده و پرحاشیه است، گفت: حضور سرمایه‌گذاران در جلسات استارت‌آپی و نگاه تسهیل‌گر و حمایتی دولت و بنیادهای مربوطه به ویژه بنیاد ملی نخبگان و مسئولان امر به مقوله راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد می‌تواند به حذف بروکراسی اداری تا حد زیادی کمک کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، کشور چین برای صاحبان تکنولوژی‌هایی که در این کشور فعالیت تولیدی ندارند، پس از تائید مراجع تحقیق و توسعه وابسته به دولت و مراکز علمی مورد تایید دولت، امکانات تولید از قبیل مکانی برای استقرار دستگاه‌ها و منابع مالی تأمین ماشین‌آلات را مهیا و فروش تولیدات را نیز تضمین می‌کند و پیشرفت محسوسی که کشورهایی همانند چین در صنعت حمل‌ونقل ریلی و یا صنایع مشابه داشته‌اند ناشی از نگاه و برنامه‌ریزی دولت‌هایشان و البته مشارکت اکثریتی مردم با انگیزه‌های مختلف است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com