0  |  5

چگونه به کمک ویدیو مارکتینگ، مشتریان بالقوه‌مان را افزایش دهیم؟

چگونه به کمک ویدیو مارکتینگ، مشتریان بالقوه‌مان را افزایش دهیم؟

در دنیای به شدت تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی امروز، باید بتوانیم توجه مصرف‌کنندگان را در کمترین زمان ممکن جلب کنیم. به‌عنوان بازاریاب، باید بیش‌تر از یک فروشنده‌ی معمولی عمل کنیم و پیام فرو‌ش‌مان را خلاقانه‌تر به مخاطبان انتقال دهیم.

مصرف‌کنند‌گان بیش‌تر از آنکه به‌دنبال سفیران برندها باشند به‌دنبال راه‌حلی هستند که تولیدکنندگان برای رفع نیاز و کاهش دردسرهای آنها ارایه می‌دهند.

به‌عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان کالا و خدمات نمی‌خواهند بدانند برندها چه چیزی را می‌فروشند. بلکه می‌خواهند داستان‌ افرادی را بشنوند، بخوانند و تماشا کنند که با چالش‌هایی مشابه آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

این ذهنیت نه تنها منجر به از میان برداشته شدن بسیاری از شیوه‌های سنتی بازاریابی شده است، بلکه زمینه را برای ایجاد تعاملات انسانی هر چه بیشتر میان برندها و مصرف‌کنندگان فراهم کرده است.

اما چرا نتیجه‌ی چنین تعاملاتی در عمل موفقیت‌آمیزتر خواهد بود؟

چون هدف اصلی این اقدامات بازاریابی نیست. ویدیو یکی از موثرترین ‌رسانه‌ها برای بازاریابان است. به‌راستی برای پیش بردن موج جدیدی از بازاریابی (بازاریابی با توجه به بعد انسانی) چه رسانه‌ای می‌تواند به اندازه «ویدیو» کمک کننده باشد؟

طبق نظرسنجی انجام شده در سطح جهان در سال 2018، 54٪ از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند ویدیوی تبلیغاتی یک نام تجاری یا کسب‌و‌کار را ببینند و از ویدیو بیشتر از سایر روش‌های تولید محتوای تبلیغاتی استقبال می‌کنند.

برای الهام‌بخشی بیشتر به فعالیت‌های تبلیغاتی از طریق ویدیو مارکتینگ، در ادامه‌ی این مطلب ۳ کمپین بازاریابی ویدیویی را تماشا می‌کنیم. شاید باورش سخت باشد ولی بعضی از این ویدیوها توسط تیم بازاریابی ایجاد شدند،‌ نه کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویسان حرفه‌ای.

۱.ویدیو مارکتینگ برند «کانادا تایر» با عنوان «چرخ‌ها»:

کمپین تبلیغاتی 2016 «کانادا تایر»، باعنوان«چرخ‌ها»، در المپیک تابستانی 2016 به اجرا درآمد. این کمپین ویدیویی یکی از ویروسی‌ترین و پربیننده‌ترین ویدیوهای بازاریابی سال 2017 است. بسیاری از مخاطبان با تماشای این کمپین ویدیویی به لحاظ احساسی منقلب شدند و گریه کردند.

تمرکز این ویدیوی تبلیغاتی روی پسربچه‌ای است که مجبور است از ویلچر استفاده کند. او به خاطر شرایطی که دارد از بازی بسکتبال با سایر بچه‌های محله محروم است. یکی از این بچه‌ها پسرک را درحالی‌که روی صندلی چرخ‌دار نشسته می‌بیند و شکل دیگری از بازی بسکتبال را درست متناسب با شرایط او خلق می‌کند.

ویدیوی این کمپین واقعا قابل تحسین است و از طریق آن «کانادا تایر» حمایت خودش را از تیم المپیک کانادا نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که هر‌کس می‌تواند با آن همدلی کند‌. به‌علاوه همزمان به تماس‌هایی که از طرف مشتریان کالای خود دریافت می‌کند، به طرز ماهرانه‌ای پاسخ می‌دهد.

نکته آموزشی مهم در بازاریابی ویدیویی «چرخ‌ها»:

ترسی نداشته باشید از اینکه چیزهایی را مورد حمایت قرار دهید که کسب‌و‌کارتان مستقیما درگیر آنها نیست. همیشه این نکته را در ذهن‌تان داشته باشید که هدف صرفا فروش محصول‌تان نیست. هدف این است که بتوانید با بهترین‌های جامعه خود ارتباط برقرار کنید. کسب‌و‌کارتان را درحالی به تصویر بکشید که نشان دهد دقیقا چه کاری را انجام می‌دهید و چرا این کار را انجام می‌دهید. پس از آن پیام‌‌تان را در طول سال، در زمان‌های خاصی منتشر کنید.

۲. ویدیو مارکتینگ بستنی‌های خارق‌العاده «جنی» با عنوان «ساندویچ بستنی‌‌‌تان را درست کنید!»:

این ویدیوی ۲۰ ثانیه‌ای واقعا ارزش تماشا کردن را دارد. البته باید یادآور شد که برای تهیه چنین ویدیو‌های دوست داشتنی و جذابی به تجهیزات چندان پیشرفته استودیویی نیازی ندارید.

برند بستنی‌های خارق‌العاده «جنی»، درواقع یک بستنی فروشی ساده در کلمبوس، پایتخت ایالت اوهایو است که برای سرو این دسر شیک در فضای نشیمنش از یک موسیقی جذاب و مواد تشکیل دهنده ساده استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌تواند به بخشی از علایق و خواست مشتریانش پیش از آنکه حتی یک قاشق از بستنی را بچشند، پاسخ دهد. به‌علاوه، برای مشتریان بسیار رضایت‌بخش خواهد بود که بتوانند نحوه درست کردن ساندویچ بستنی‌شان را ‌بینند.

اما نکته بازاریابی مهم در کمپین ویدیویی «ساندویچ بستنی‌تان را‌ درست کنید!»:

در این ویدیو یک روش بازاریابی فوق‌العاده برای کسب‌و‌کارهای کوچک به نمایش گذاشته شده است.

بعد از ایجاد یک حساب کاربری در یوتیوب یا سایر شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید با چنین محتوای ویدیویی واقعا به هدف بزنید. سعی کنید در سطح رسانه‌ها با سبک و لحنی ظاهر شوید که می‌خواهید شناخته شوید. هر روز محتوای بسیار زیادی در سطح رسانه‌های اجتماعی منتشر و پیش چشمان مخاطبان شما قرار می‌گیرد. در اقدامات بازاریابی‌تان به گونه‌ای عمل کنید که مخاطبان تنها چشم به راه پیامی از سوی برند شما باشند. 

  «خریداران  کالا و خدمات نمی‌خواهند بدانند برندها چه چیزی را می‌فروشند. بلکه می‌خواهند داستان‌ افرادی را بشنوند، بخوانند و تماشا کنند که چالش‌هایی مشابه آن‌ها دارند.»  

۳. تبلیغات المپیک «علی بابا» با عنوان «تیم هاکی روی یخ در کنیا رویایی بزرگ در سر می پروراند»:

این ویدیو باهدف بازاریابی جهانی توسط برند‌ علی‌بابا تولید شده است. می‌توان گفت ردپای جهانی و تاثیرگذار «علی‌بابا» حداقل با «آمازون» برابری می‌کند اما برای کسانی که با این نام تجاری کمتر سروکار داشتند، حامل پیام صمیمانه‌ای از وفاداری به تیم کنیایی در المپیک زمستانی است.

پیام پایانی این ویدیو یکی از بهترین نمونه‌های بازاریابی خلاقانه است: «عظمت از جایی کوچک سرچشمه می‌گیرد. دقیقاً مانند ورزشکار جوانی با رویای بزرگ المپیک، همه برندهای بزرگ جهان کارشان را از ابتدا با یک موسس بلندپرواز آغاز کردند».

نکته آموزشی مهم در تبلیغات المپیک «علی بابا»: 

این خیلی وسوسه انگیز است که بتوانید افراد بیشتری را هدف قرار دهید و توجه‌شان را به سمت کسب‌و‌کارتان جلب کنید.

اما گاهی اوقات قدرتمندترین پیام‌ها با کوچک‌ترین مخاط‌بان شما طنین‌انداز می‌شوند. هرگز دلسرد نشوید، سرتان را بالا بگیرید و شجاعانه برای رسیدن به هدف‌تان غیرممکن‌ها را دور بزنید. تنها در این صورت است که می‌توانید همه دنیا را تحت تأثیر قرار دهید.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت imsuccess.me

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com