0  |  2

چگونه در محیط کار، شوخ‌ طبع و سرزنده باشیم؟

چگونه در محیط کار، شوخ‌ طبع و سرزنده باشیم؟

در این مطلب می‌خواهم شرح گفتگوی خودم را با یکی از مراجعانم درباره «شوخ طبعی در محیط کار» به اشتراک بگذارم.

یکی از مراجعانم دوست داشت در محیط کارش شوخ طبع و اهل مزاح باشد، اما نگران بود که رفتار شوخ‌طبعانه‌اش باعث شود،‌ دیگران او را به‌عنوان فردی فاقد جدیت، فاقد رفتار بالغانه و حرفه‌ای بشناسند. من در این باره به او گفتم: شوخی در محل کار نه تنها می‌تواند محرک رشد کسب‌و‌کار باشد، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار قوی هوش اجتماعی محسوب شود، به شرطی که ماهرانه و به صورت هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.

در یک نظرسنجی مشخص شد که 91 درصد مدیران اجرایی معتقدند شوخ‌طبعی برای پیشرفت شغلی مهم است، به‌علاوه 84 درصد احساس می‌کنند افرادی که حس خوب شوخ‌طبعی دارند کارشان را نیز بهتر انجام می‌دهند.

در دنیای کسب و کار امروز افرادی که در محیط کار بیش از حد جدی هستند، معمولا توسط دیگران زیاد جدی گرفته نمی‌شوند. شوخی در محل کار می‌تواند بسیار سودمند باشد و بهره‌وری و سطح رفاه را ارتقا دهد، موانع را در هم بشکند و محیط قابل‌‌اعتمادی ایجاد کند. ولی طنز و شوخی مرزهایی دارد که باید با دقت مشاهده و مدیریت شود.

در ادامه سه عادت کلیدی را مطرح می‌کنیم که هنگام شوخی کردن در محل کار باید مدنظر قرار دهید:

1 . به اصول کلیدی و مهم شوخی کردن پایبند باشید:

انواع مختلفی از شوخی وجود دارد. بعضی از شوخی‌ها در مقایسه با سایرین بسیار مناسب محیط کار هستند. بدیهی است که کشیدن صندلی از زیر یک همکار و ریختن بنزین در آسانسور شوخی‌های مناسبی نیستند و اگر چنین کارهایی را انجام دادید باید به فکر شغل دیگری برای خود باشید.

شوخی‌های توهین‌آمیز هم کاملا ممنوع است (مثل شوخی در مورد ظاهر فیزیکی افراد). این نوع شوخی‌ها ممکن است دوستانه به نظر برسند ولی می‌توانند بسیار اهانت‌آمیز باشند و به گونه‌ای حاکی از برتری‌جویی شما هستند.

چگونه در محیط کار شوخ و سرزنده باشیم؟

مهم است درک کنیم هر یک از این شکل‌های مختلف شوخی چه برداشتی از ما در ذهن دیگران ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال اگر به شوخی از خودتان انتقاد کنید ممکن است فروتن و مهربان به نظر برسید ولی اگر بیش از حد این کار را بکنید دیگران شما را فردی بدون اعتماد به نفس خواهند دانست.

2 . از شوخی به صورت هدفمند استفاده کنید:

به‌عنوان مثال یکبار در فرودگاه در بلندگو اعلام شد: شرکت هواپیمایی ما می‌خواهد جشن تولد خلبان تازه‌کارمان را تبریک بگوید. خانم‌ها و آقایان، لطفا خلبان ما را تشویق کنید. این اعلان هدفمند است و موجب لبخند افراد می‌شود و از این به بعد مردم در ذهن خواهند داشت که اعلان‌های این پرواز جالب و سرگرم‌کننده خواهند بود و ارزش گوش دادن را دارند. این اعلان هم عاقلانه است و هم موجب همدلی می‌شود. شوخی در این زمینه، بیانگر هوش عاطفی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

  « 91 درصد مدیران اجرایی معتقدند شوخ‌طبعی برای پیشرفت شغلی مهم است»  

3 . همیشه آمادگی خنثی کردن پیش‌داوری‌ها را داشته باشید:

واقعیت ساده این است که استفاده از طنز و شوخی در محل کار، این ریسک را به همراه دارد که برخی افراد صفا، صمیمیت و حرفه‌ای بودن شما را زیر سوال ببرند. در این مورد بسیار مهم است که روی جزئیاتی که این پیش‌داوری‌ها را خنثی می‌کنند، تمرکز کنید. شاید بهتر باشد به دیگران بگویید که استفاده‌ی شما از شوخی عمدی و هدفمند است تا آنها بفهمند که شما هدفمند و با تاکتیک از شوخی استفاده می‌کنید.

سخن پایانی:

امروزه استفاده از شوخی در محل کار اقدام ناشایستی محسوب نمی‌شود. در واقع شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، توئیتر و ... از فرهنگ‌های کاری سرزنده و شوخ‌طبعانه استقبال می‌کنند. افرادی که از رفتارهای شوخ طبعانه، به طور مناسب و در جای خود استفاده می‌کنند، از رفتارهای سبک‌سرانه و توهین‌آمیز به دور هستند.

این افراد به دنبال تغییر رفتاری و ایجاد یک فرهنگ و محیط کاری سرزنده‌تر، طبیعی‌تر، تعاملی‌تر و قابل‌اعتمادتر می‌باشند. آنها افرادی با بیشترین هوش اجتماعی و عاطفی در محل کار هستند و واقعا می‌خواهند در محیط کارشان شاد و موفق باشند. بنابراین نباید مورد تمسخر قرار گیرند.

نویسنده: Ric Kelly

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com 

برای مطالعه بیشتر:

چرا کارکنان محل کارشان را ترک می‌کنند؟ (۵ اشتباه رهبران کسب‌وکار)

چرا طراحی دفتر کار باز، بهره‌وری‌مان را کاهش می‌دهد؟

آیا در محیط کار با دود خاکستر شدن استعدادهای‌تان محاصره شدید؟

چگونه انگیزه کارکنان‌ را در محیط کار افزایش دهیم؟

ابزارهای مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری در سازمان‌های کارآفرین

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com